تئاتر در هفته‌ای که گذشت؛

از قرتی‌بازی تا سوگواری در تئاتر

فرهاد اصلانی با بیان اینکه قبلا تئاتر از این قرتی‌بازی‌ها نداشت؛ زنگ افتتاحیه نمایش «پپرونی برای دیکتاتور» را به صدا در آورد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این هفته تئاتر ایران با اتفاقات خوشایند و ناخوشایندی همراه بود که در ادامه می‌خوانید:


تازه‌های تئاتر

*محمد مطیع بازیگر  تئاتر و سینما، ۱۳ مرداد نمایش «زیرزمین» به نویسندگی و کارگردانی آرش عباسی را افتتاح کرد. در آئین افتتاحیه این نمایش هنرمندانی چون مصطفی مختاباد، شهرام کرمی، علی شمس، افشین زارعی، مهران نائل، شیرین یزدان‌بخش نیز  حضور داشتند. «زیرزمین» با بازی الهام شعبانی و بهنام شرفی هر روز ساعت ۱۹:۳۰ در خانه موزه استاد انتظامی واقع در قیطریه به صحنه می‌رود.

*فرهاد اصلانی با بیان اینکه قبلاً تئاتر از این قرتی‌بازی‌ها نداشت، زنگ افتتاحیه نمایش «پپرونی برای دیکتاتور» به کارگردانی خسرو احمدی را شامگاه سه‌شنبه ۱۳ مرداد به صدا در آورد.«پپرونی برای دیکتاتور» » با بازی محسن کیایى، خسرو احمدى، ژاله صامتى، پژمان جمشیدى، سینا کرمى، شیوا ابراهیمى و فریده سپاه‌منصور تا ۱۳ شهریورماه هر روز ساعت ۱۹:۳۰ در سالن ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر اجرا می‌شود.

*نمایش «پینوکیا» به کارگردانی شهره سلطانی پنجشنبه ۱۵ ‌مرداد با حضور عباس جوانمرد و جمعی از اهالی تئاتر وسینما افتتاح شد. همچنین تهیه‌کنندگان رسمی تماشاخانه ایرانشهر نیز در این مراسم معرفی شدند. پرستو گلستانی، محمد صادق ملک (ملکی)، محمد نادری، بهروز پناهنده، پوریا رحیمی سام، شهره سلطانی نقش‌آفرینان این نمایش هستند.

*آئین افتتاحیه نمایش «ترانه‌ای در انتهای کوچه تاریک» به نویسندگی و کارگردانی ناصح کامگاری، چهارشبه ۱۴ مرداد با حضور جعفر والی در سالن سمندریان نمایشخانه ایرانشهر برگزار شد. توماج دانش بهزادی، حامد بهداد، ریحانه سلامت، گوهر خیراندیش، علی بی‌غم، سوسن مقصودلو، مینووش رحیمیان و هدی والی از بازیگران این نمایش هستند.

*نمایشنامه «زمزمه‌های پشت در شهروند درجه دو» به کارگردانی شایسته ایرانی چهارشنبه چهاردهم مردادماه در پردیس سینمایی چارسو خوانده شد.

علامه دهر ماندگار شد

*احمد علامه‌ دهر  بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون که ماه‌ها بود در حالت نیمه‌کما به سر می‌برد یکشنبه 11 مرداد درگذشت.  

خبرهایی از گوشه و کنار تئاتر

*حسین کیانی تمرین نمایش «مرگ در حمام بنفش»  با بازی رویا نونهالی، رویا میرعلمی، نگار عابدی، ویدا جوان، امیر دلاوری و شهرام حقیقت‌دوست را  در تئاترشهر آغاز کرد.  

*تئاتر محیطی با موضوع شهدای غواص با حضور ۵۰ هنرمند برجسته این حوزه اجرا می‌شود و در حال حاضر گروه کارگاه تئاتر خیابانی ایران در حال آماده‌سازی نمایش و انتخاب بازیگران است و تمرینات گروه نیز از ۱۷ شهریور اغاز می‌شود.

*ايوب آقاخانی بعد از چهار سال دوری از تئاترشهر، بعد از جشنواره هفدهم نمایش‌های آیینی سنتی نمايش «تكه‌های سنگين سرب» درباره مقطعی از زندگی شهيد مصطفی چمران را با بازی پیام دهکردی در تالار چهارسو به روی صحنه خواهد برد.

در خانه تئاتر چه می‌گذرد؟

*ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر از برگزاری جلسات گفتگوی هیأت مدیره و اعضای این نهاد تئاتری برای برقراری ارتباط مناسب با اعضا و بررسی مسائل و خواسته‌های آن‌ها، به صورت هر ۲ ماه یک بار خبر داد.
 
حکایتی دیگر از بازسازی تئاترشهر

*سیستم و تجهیزات نور خریداری شده از کشور فرانسه برای سالن‌های در دست بازسازی مجموعه تئاتر شهر وارد گمرک شهریار شد و قرار است تا یک هفته آینده این تجهیزات در سالن سایه و پلاتوهای مجموعه نصب شوند. همچنین  سالن سایه تا پایان  مردادماه آماده بهره‌برداری و میزبانی از نمایش‌هایی است که نوبت اجرا در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.
 
چند خط از جشنواره‌های تئاتر

*طبق نظر دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خسرو حکیم رابط،‌ فرهاد مهندس‌پور و نادر برهانی مرند به عنوان گروه انتخاب متون «تولیدات تازه های تئاتر ایران» معرفی شدند.

*حامد حریری دبیر سوگواره «خمسه» و رئیس فرهنگسرای ابن‌سینا، سید جواد روشن را به عنوان قائم‌مقام دبیر دومين سوگواره نمايشی و آيين های مذهبی «خمسه» منصوب کرد.

*محمود عزیزی، اصغر همت و حسین مسافرآستانه نیز به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری دومين سوگواره نمايشی و آيين‌های مذهبی «خمسه» معرفی شدند.

*14 نمایش برای حضور در بخش مرور هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی از سوی هیات انتخاب متشکل از اردشیر صالح‌پور، سیدعظیم موسوی و لاله تقیان معرفی شدند. 

*نمایشنامه‌های برگزیده بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی چهارمین جشنواره تئاتر شهر معرفی شدند. چهارمین جشنواره تئاترشهر توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از تاریخ بیست‌و‌شش شهریور تا دوم مهرماه در سالن‌های تئاتر تهران برگزار می‌شود.

* آثار راه یافته به بخش نهایی دومین جشنواره استانی تئاتر جوان «سوره ماه» در یزد مشخص شد.

*یازدهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد با خوانش نمایشنامه‌های برتر و منتخب در هفته‌ای که گذشت برگزار شد.

*ستاد برگزاری دهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی «مریوان» بنا به درخواست گروه‌های نمایشی مهلت ارسال را تا ۲۵ مرداد ماه تمدید کرد.

*گروه انتخاب بخش نمایش‌های خیابانی سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر متشکل از شهرام کرمی، حمیدرضا نعیمی و فارس باقری با تقدیر از تمامی گروه‌های متقاضی حضور،  ۳۱ اثر نمایشی از ۳۰ گروه را برای شرکت در مرحله ارزیابی اجرایی معرفی کرد.

*مهلت ارسال آثار به پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت (انقلاب و دفاع مقدس) تمدید شد. 




انتهای پیام/ 




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار