یزد؛

خشکسالی در منطقه محیط زیستی سیاهکوه

پارک ملی منطقه سیاهکوه در استان یزد از جمله مناطقی می باشد که در سال جاری درگیر بحران خشکسالی شده است.

  به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست یزد، استان یزد در حوزه ایران مرکزی و موقعیت بیابانی کشور قرار دارد و از نظر میزان دریافت بارندگی جزء استانهای خشک کشور قلمداد می شود لیکن شرایط رویشی استان و اکوسیستم های آن با همین میزان کم بارندگی ادامه حیات می دهند و هرگونه تغییر جزیی در این میزان کم بارندگی می تواند موجب ایجاد آسیب جدی اکوسیستم ها و بروز بحران شود.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده سیاهکوه از جمله مناطقی است که سال جاری درگیر این بحران شده است .منطقه مزبور و به طور خاص پارک ملی سیاهکوه از زمان ارتقاءسطح حفاظتی به دلیل ماهیت طبیعی خود کنترلی که دارد (محصور شدن بین کویر و منطقه حفاظت شده سیاهکوه) با حفاظت فیزیکی مطلوبی همراه بوده و دریافت همین میزان بارندگی اندک سالیانه در حد نرمال، موجب شکل گیری جمعیت های مناسب کل و بز و قوچ و میش طی سالهای قبل بویژه 7 سال اخیر شده است .

همچنین حذف طعمه خواران طبیعی بویژه پلنگ قبل از ارتقاء سطح حفاظتی منطقه نیز موجب تسریع روند صعود جمعیت تا حد ظرفیت برد سالهای مرطوب شده است ، لیکن خشکسالی شدید در سال جاری موجب عدم رویش گیاهی منطقه و نتیجه آن کم غذایی شدید حیات وحش و تلفات موردی در منطقه شده است.

این محدودیت منابع غذایی موجب تاثیرگذاری بر جمعیت های موجود منطقه شده و پیش بینی می شود ادامه مشکلات موجود موجب بروز بحران های جدی در فصل پاییز و زمستان شود.

 اگر چه با تلاش های قبلی اداره  کل حفاظت محیط زیست یزد مشکل تامین آب حیات وحش در این مقاطع خشکسالی رفع و رجوع شده است اما تامین مقداری علوفه برای عبور از بحران فعلی نیازمند تامین اعتبار و حمایت جدی محیط زیست استان است.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.