یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد

بازار رقابتی دروازه رشد اقتصادی

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با بررسی در تاریخ کشورهای توسعه یافته می‌توان دریافت که شرایط رقابتی در بازار موجب رشد اقتصادی شده است.

محمدحسین فاتحی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت رقابت در بازارهای کشور گفت: به طور قطع نمی‌توان گفت که چند درصد از بازار کشور شرایط رقابتی دارد ولی طبق شاخص‌های مختلف اقتصادی می‌توان اظهار داشت که بازار فاصله زیادی با شرایط رقابت بهینه دارد.

وی در ادامه گفت: با افزایش قدرت و نفوذ دولت انحصار در بازارهای مختلف از جمله بازار سرمایه،‌ بازار کالا، بازار پول و ... باعث شده است رقابت به معنای واقعی وجود نداشته باشد.

فاتحی عنوان کرد: هر گاه صحبت از بهترین بازار با مکانیزم مناسب می‌شود منظور بازاری است که رقابت در آن جریان دارد و باعث رشد و نمو فرصت‌های مختلف می‌شود.

وی افزود: شرایط رقابت در بازار در مغایرت با انحصار و برخی دخالت‌های دولت همچون چاپ اسکناس است.

محمدحسین فاتحی گفت: تمامی اقتصاددانان جدید راه ورود به عرصه‌های نوین توسعه را تنها از طریق امکان رقابت در بازار می‌دانند که بسیاری از مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را بهبود می‌بخشد.

این کارشناس اقتصادی مطرح کرد: بسیاری از قوانین مختلف جهت بهبود رقابت در بازار همچون اصل 44 وضع شد همچنین شورای رقاقبت نیز برای این هدف تشکیل گردید ولی به علت نبود ساختار مناسب و زیرساخت‌های مطلوب بی‌نتیجه مانده است و بعضا تلاش‌ها را به سمت افزایش انحصار سوق داده است.

فاتحی تأکید کرد: با بررسی تاریخ کشورهای توسعه یافته به راحتی می‌توان دریافت دروازه رشد و رونق اقتصادی بازار رقابتی بوده است که سبب افزایش ابداع،‌ اختراع و تولید بهتر و بیشتر شده است همچنین آسایش و رفاه مصرف‌کننده را به ارمغان آورده است.

وی در پایان گفت: در شرایط رقابتی تمامی عوامل به طور فزاینده در جهت توسعه حرکت می‌کنند و منجر به رشد متغیرهای مطلوب اقتصادی می‌شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار