حجت‎الاسلام اژه‎ای در نشست خبری:

صدور حکم پرونده سعید مرتضوی/8 نفر وکیل مشغول مطالعه پرونده نفتی

سخنگوی قوه قضاییه گفت: هشت وکیل مشغول مطالعه پرونده بابک زنجانی هستند.

صدور حکم پرونده سعید مرتضوی/8 نفر وکیل مشغول مطالعه پرونده نفتیبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، حجت الله الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در هشتاد و سومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت ولایت حضرت فاطمه معصومه (س) و ولایت حضرت علی ابن موسوی الرضا اظهار داشت: سال روز ورود آقازاده‌های عزیزیمان را به میهمان اسلامی گرامی می‌داریم. 
 
وی با اشاره به پرونده بابک زنجانی ادامه داد: 8 نفر وکیل مشغول مطالعه پرونده هستند که 4 تا از طرف شرکت نفت، یک وکیل از طرف بابک زنجانی و 3 وکیل از جانب دو متهم دیگر هستند. 
 
سخنگوی دستگاه قضا افزود: ایمن پرونده بسیار سنگین است و دارای اوراق زیادی می‌باشد که 290 جلد دارد که جلد ها نیز حداقل از 200 صفحه کمتر نیستند. 
 
حجت‎الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای گفت: دادگاه بابک زنجانی برای 11 مهر ماه جلسه دادگاه تعیین شده و اگر وکلاء مطالعه پرونده را تمام کنند اولین جلسه دادگاه برگزار می‌شود. 
وی با اشاره به پرونده یدالله روز چنگ خاطر نشان کرد: از 12 مهر ماه اولین جلسه آغاز شد و 4 جلسه تا صدور کیفرخواه طول کشید و این پرونده نیز پرونده سنگینی است. 
 
سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به پرونده سعید مرتضوی گفت: حکم این پرونده صادر شده است، اما هنوز به دست من نرسیده است و از جزئیات آن خبر ندارم. 
 
حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای با اشاره به پرونده بومهن و پردیس اظهار داشت: افرادی با جعل سند نسبت به 1200 هکتار زمین بودند که موضوع روشن شد و 3 نفر بازداشت شدند. 
 
وی ادامه داد: در چند ماه اخیر سال 94 با زمین خوارانی که در استان های مختلف مشغول بودند  برخورد شده است. 

اژه‌ای بیان داشت: در همین ماه‎های اخیر 82 هکتار از زمین‎های تصرف شده غیرمجاز رد تصرف شد، در خراسان رضوی 5 هکتار، در استان کرمان 3 هکتار، مازندران یک مورد رد تصرف شد که البته 100 هکتار در استان کرمان در حال بررسی و ساخت سازهای غیر مجاز کنار رودخانه‎ها نیز تخریب شد. 
 
سخنگوی دستگاه قضا  درباره یکی از متهمان فتنه 88 که به خارج از کشور رفته بود گفت: با گزارش وزارت اطلاعات وی تحت تعقیب قرار گرفته است. 
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مدتی که قاچاقچیان اعدام نمی‌شوند به دلیل فشارهای حقوق بشری است، اظهار داشت: این طور نیست کسانی که حکمشان نیاز به اعدام داشته باشد حتما اعدام خواهند شد. 
  
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که مهدی هاشمی قبل از ورود به زندان حکم خود را قبول نداشت و خواستار پخش کامل جلسه‌های دادگاهش شده بود، تصریح کرد: این که محکوم نسبت به حکمش سخنانی داشته باشد در صورتی که در چهار چوب مواضعی قانونی باشد اشکالی ندارد. در بحث علنی شدن دادگاه وی نیز این مسأله به تشخیص دادگاه است و این تشخیص دادگاه است که غیر علنی باشد. 
 
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بابک زنجانی با یک موسسه مالی ارتباط داشته، گفت: در این پرونده یک مورد ضمانتنامه هشت هزار میلیارد تومانی بین یک موسسه مالی و بابک زنجانی مطرح بود اما به نهایت نرسیده و اینکه موضوع 20 هزار میلیارد تومانی مطرح شده صحیح نیست.
 
اژه‌ای در پاسخ به این سوال که مهمترین اقدامات دستگاه قضا در مورد کاهش طلاق توافقی چه بوده است اظهار کرد: یک بخشی از آن باید در جامعه فرهنگ سازی شود که هر کسی نباید به راحتی خانواده را متزلزل کرده و طلاق بگیرد. 
  
سخنگوی دستگاه قضا بیان داشت: بعضی از افراد که به عنوان شاهد طلاق در دادگاه حضور پیدا می‌کردند واقعی نبودند که اکنون در مورد آنها سخت گیری بیشتری انجام می‌شود و شاهدان  باید از یک نفر از خانواده زن و یک نفر از خانواده مرد باشند و البته خود قضات نیز تا آنجا که فرصت به آنها داده شود با خانواده‌ها صحبت می‌کند. 
 
وی در پاسخ به این سوال که امروز یکی از نزدیکان احمدی نژاد ادعا کرده از پور محمدی شکایت کرده و این پرونده رسیدگی نمی‌شود  بیان داشت: شکایت حقوقی در این مورد در ذهن ندارم. اما این که شکایتی مطرح شده باشد یادم نیست. 
 
محسنی اژه‎ای تاکید کرد: هر کسی شکایت می‌کند در دادگستری ثبت شده و باید برای دعای خود مستنداتی ارائه کند و در صورت اثبات دعای خود بر اساس مستندات طرف مقابل اظهار می‌شود و  فرقی نمی‌کند که متهم چه کسی باشد البته اگر متهم روحانی باشد پرونده وی در دادگاه ویژه روحانیت بررسی می‌شود. 
 
اژه‌ای با اشاره به نامه‌ای نمایندگان مجلس مبنی بر درخواست ملاقات بابک زنجانی در زندان نیز گفت: اگر خواسته نمایندگان در این مورد مطابق قانون باشد موافقت می‌شود این نامه به دست ما رسیده و روزی مشخص شده تا با نمایندگان صحبت کنیم و ببینیم که از خواسته و صحبت‌هایشان در مورد این دیدار چه هدفی دارند.‌ 
 
سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به این که در مورد واگذاری و انحلال تیم داماش گیلان مطلع نیستم و اینکه این تیم به مه آفرید مربوط می‌شود نیز بعد از محکومیت این شخص کل اموالش مصادره نشده بود و تنها برخی از آن برای رد مال و جزای نقدی پرداخت شده بود که بقیه آن در اختیار بستگان مه آفرین قرار گرفت. 
 
محسنی اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه پورمحمدی در گفت‎وگو با رسانه‎ای از نقش رییس دفتر رییس جمهوری قبلی در پرونده سه هزار میلیاردی سخن گفته بود و آیا این موضوع صحت دارد یا نه، گفت: این موضوع همیشه مطرح بود که رییس دفتر رییس جمهوری سابق در پرونده سه هزار میلیاردی اعمال نفوذ کرده اما تا آن زمان چیزی به اثبات نرسید.
 
اژه‌ای با برخی شایعات در مورد حضور معاون اول دولت سابق در پرونده روز چنگ که در برخی از سایت‌ها مطرح شده اظهار کرد: گاهی اوقات شایعاتی مطرح می‌شود که این به اثبات دارد و در مورد این موضوع چیزی به اثبات نرسیده است. 

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی  بر این که انجمن صنفی معلمان به نمایندگان نامه نوشتند که محکومیت بوداغی تمام شده اما آزاد نشده است، تصریح کرد: این صحبت‎ها صحت ندارد و اگر کسی محکومیتش تمام شده باشد، آزاد می‌شود از این فرد اطلاعی ندارم از این رو کسی محکومیتی در پرونده‌ای داشته باشد و محکومیت وی رفع شود اگر پرونده دیگری  داشته باشد محکومیت وی رفع نمی‌شود. 
 
اژه‌ای در رابطه با پرونده بزرگ 12 هزار میلیاردی آقای زنوزی گفت: بخش از حکم آقای زنوزی قطعی شده است و در  رابطه با یکی پروندهایشان مبالغی را که به بانک‌ها بدهکار بوده، پرداخت کرده است و بخشی از اموالشان در زمان بازداشت تعلیق شد و در رابطه با آن پرونده حبس و جزای نقدی در نظر گرفته شد. اما هنوز مبلغ پرونده آنقدر که گفته شده ثابت نشده است، آقای زنوزی پرونده دیگری داشته که هنوز به نتیجه نرسیده است. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی بدون سند و مدرک اتهام زنی و با آبروی افراد بازی می‎کنند، گفت: وقتی حرفی می‎زنیم باید مستند باشد و این به نفع همه است و اگر اینگونه باب شود که هر کسی هر چیزی را علیه دیگری مطرح کند، فضای جامعه به یک فضای ناآرام و غیراخلاقی تبدیل می شود.
 
اژه‌ای با اشاره به این که هر کس حرفی را که به قلم و یا زبانش بیاید آن را بیان کند اگر چه آنم حرف تکذیب شود، ذهن جامعه بی جهت بر هم می‌ریزید، گفت: بازرسی کل کشور به کسانی که ادعاهای داشته‌اند نامه نوشته و درخواست کرده اگر برای  این ادعاها مستنداتی دارند آنها را ارائه دهند و اگر واقعیت نداشته باشد به آنها رسیدگی می‌شود. 
 
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا آقای رحیمی به علت بیماری مرخصی گرفته و خودش را به زندان معرفی نکرده است، تاکید کرد: این حرف‌ها ذهن جامعه را بی جهت بر هم کمی‌ریزد و اصل مطلب صحت ندارد و وی در حال حاضر در زندان است و از مرخصی برگشته است. 
 
اژه‌ای در رابطه با تصرف زمین‌های گردن حیران توسط بعضی از مقامات سابق و نمایندگان گفت: بیش از 2000 هزار هکتار در این منطقه مورد بررسی است که بالغ بر 1000 هکتار از منابع طبیعی و حدود 1000 هکتار جزء زمین‎هایی است که افراد مالک آن هستند، اما طرحی به نام هادی در آنجا اجرایی شده است که بر اساس آن به بعضی افراد در آنجا ساخت و ساز کردند و مجوزشان را از طریق این طرح توسط شورای شهر و بهیاری گرفتند. اما بخشی دیگر مجوز را به عنوان بخش زراعی دریافت کردند. 
 
وی در ادامه افزود: تعداد محدودی بین 20 تا 30 ساخت و ساز از هیچ کجا مجوز نگرفته ‎اند و باید بگویم در منابع طبیعی هیچ تصرفی صورت نگرفته و یا بسیار اندک بوده است و در رابطه با این موضوع باید نهادهای ذیربط تصمیم بگیرند. 
 
سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: در استان‌های اردبیل و گیلان استانداری و قوه قضاییه در حال رسیدگی به این پرونده است و اگر اقداماتی در این منطقه غیر قانونی انجام شده باشد برای هر کس که باشد با آن برخورد می‌شود. 
 
اژه‌ای در رابطه با گران شدن تعرفه‌ای اسناد رسمی گفت: این تعرفه‎ها کمتر از حد معمول افزایش داده شده و الان قضاوتی ندارم که کار درست بوده است و یا خیر که اگر مطابق موازین انجام شده باشد صحیح بوده است در غیر این صورت قابل برگردان است. 
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که 200 مشترک پر مصرف آب وجود دارد که اگر معرفی شوند روند رسیدگی به این متخلفین چه خواهد بود، بیان کرد: هر کاری جرم نیست و این گونه نیست که هر کس تخلفی کرد به دستگاه قضا ارجاع داده شود زیرا دستگاه‌های ذیربط مرتبط با موضوع اختیاراتی دارند و می‎توانند محدودیت‎هایی ایجاد کنند.
 
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه افزود: بعضی از موضوعات با نوبت و بعضی از موضوعات خارج از نوبت رسیدگی می‌شود اما معمولا خارج از نوبت بررسی می‌شود البته به مصداق آن دارد. 

اژه‌ای با اشاره به الزام استفاده از مشاور حقوقی برای  پیشگیری از وقوع جرم اظهار داشت: برای پیشگیری از وقع جرم باید زمانی قراردادی نوشته می‌شود با یک مشاور حقوقی صحبت شود. اما این که الزام آور باشد باید به صورت یک قانون در بیاید.
 
وی در مورد پرونده جیسون رضائیان گفت: خبرنگاران بسیاری از کشورهای دیگر در ایران حضور دارند و صرف این که وی به خاطر کار خبرنگاری در ایران بازداشت شده است صحت ندارد. از لحاظ قانونی در مورد پرونده وی معذوریم و احتمالا تا آخر این هفته و هفته آینده حکم ان صادر خواهد شد. 
  
اژه‌ای در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا پول‌های کرسنت به حساب اعتدال و توسعه واریز شده است افزود: من از چنین چیزی اطلاعی ندارم. 
 
وی در مورد پرونده موسسه میزان خاطر نشان کرد: افراد هنوز بازداشت هستند و اصل این موسسه منحل شده است. 
 
سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: یک ستادی در خراسان رضوی به ریاست استاندار تشکیل شده است تا  به بعضی از موضوعات مثل پدیده و میزان رسیدگی کند. 
 
اژه‌ای  در مورد پرونده مهدی هاشمی افزود: دستگاه قضایی عزم خود را جزم کرده است که تا در حد توان با هر فسادی بدون تبعیض رسیدگی کند. 
 
وی ادامه داد: آنچه که در توقع مردم است گاهی اوقات ممکن است متفاوت باشد یعنی ممکن است آن مسائلی که در بیرون است به اثبات دادگاه نرسد و گاهی اوقات نیز اثبات می‌شود اما فرد متهم زیر بار نمی‌رود. 
 
سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به فضا سازی‌های در جامعه گفت: ممکن است اگر کسی فضا سازی کند فکر کند به نفع‌اش است در حالی که  در دراز مدت به نفع خودش و جامعه نخواهد بود. قوه قضاییه تمام تلاش خود را انجام می‌دهد که تحت تاثیر این فضا سازی‌ها و فشارها قرار نگیرد. 
 
وی در مورد افترا به شورای نگهبان خاطر نشان کرد: اگر چنان چه کسی به یک نهادی اعم از شورای نگهبان و سایر نهادها افترا وارد کند قابل پیگرد است. 
 
اژه‌ای در مورد پرونده دکل نفتی خاطر نشان کرد: این پرونده به دادگاه نرفته و در حال پیگیری است. 
 
انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۵۲ ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
باسلام. آخه بازداشت کردن اونا برای ما پول میشه ؟؟ اومدیم و اونا یک قرن تو زندان بودن .. کی قراره به کار مردم رسیدگی بشه و پول مردم پس داده بشه؟!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۳۳ ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
با سلام لطفا در نگارش صحیح کلمات دقت شود پاراگراف اول سطر چهام ( کلمه آزاده های عزیزمان - آقازاده های عزیزمان)ثبت شد ودر خبر اراضی گردنه حیران ( شورای شهر و دهیاری که اشتباها" بهیاری ) ثبت شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
فقط دزدی وتمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
من یک کارگر ساده ام که ایشون (مرتضوی) و همدستاشون بی توجه به رفاه و تامین ما بدبخت ها فقط استفاده مالی و سیاسی از سازمان تامین اجتماعی کردن خداوند اگه جای حق باشه اون و همدستاش و هواداراش رو ذلیل میکنه که من ایمان دارم و منتظر اونروزم
الهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
سعید مرتضوی پس خبرش کو
لا اله الا الله
آخرین اخبار