عمر کوتاه مربیگری فوتبال در ایران (قسمت دوم)

موضوع عمر کوتاه مربیگری در فوتبال ایران، در بخش اول با نظرات برخی کارشناسان ریشه یابی شد و این موضوع امشب با نظرات دیگر کارشناسان دنبال خواهد شد.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگارن جوان ؛ موضوع عمر کوتاه مربیگری در فوتبال ایران به اندازه ای این رشته ورزشی پرطرفدار را به حاشیه کشانده است که به دنبال ریشه یابی آن رفته ایم.

در بخش نخست با برخی کارشناسان در این خصوص گفتگو کردیم و امشب نیز صحبت های برخی دیگر از کارشناسان را از نظر خواهیم گذراند.


عمر کوتاه مربیگری فوتبال در ایران (قسمت دوم)

درخشان: مشکل اصلی، مدیریت سرمربی و مربی است!

حمید درخشان، سرمربی سال‌های نه چندان دور راه‌آهن و پرسپولیس و بازیکن سابق تیم‌های السد قطر و پرسپولیس تهران،  در پاسخ به این سوال که به نظر شما چرا عمر مربیگری در ایران کم است، گفت: مشکل ما به خاطر سرمربی نیست، بلکه به سیستم اداره کردن سرمربی و مربی بستگی دارد.متاسفانه فوتبال ما حرفه‌ای نیست و به همین دلیل سرمربی برای هدایت تیم دچار چالش‌های خاص می‌شود و حتی اشتباه مدیران و سایرین هم اشتباه سرمربی قلمداد می‍‌‌شود و همه را از چشم سرمربی می‌ییند در صورتی که نباید این گونه باشد و مربی به تیم می‌آید تا کمک کند.

وی درباره اینکه عمر مفید یک مربی باید چقدر باشد، اظهار کرد:حداقل 2 الی 3 سال، چرخش فصل به فصل مربیان برای فوتبال خیلی پیش می‌آید، اما اتفاق خوبی نیست و نباید این گونه باشد. باید به مربیان زمان بیشتری داده شود که بتوانند افکار خود را به مرحله اجرا در بیاورند.

درخشان به سوال چرا در تیم‌ها ثبات وجود ندارد، اینگونه پاسخ داد: مشکلات مالی و نبود نظم باعث می‌شود ثبات از بین برود. وقتی یکجا کار می‌کنید به‌طور مثال پرسپولیس سال قبل که در یک فصل 5 مدیر‌عامل و 3 مربی عوض می‌کند چگونه می‌خواهید ثبات باشد و به موفقیت برسید؟

عمر کوتاه مربیگری فوتبال در ایران (قسمت دوم)

ورمزیار: عمر مربیگری در ایران را، بازیکنان مشخص می‌کنند

 فوتبال نتیجه گرای ما باعث شده است خیلی از مربیان بعد از چند هفته نتیجه نگرفتن برکنار شوند و نیمکت سرمربیگری را به مربیان دیگر تحویل دهند به هر حال این پروسه‌ای است که در ایران اجرا می‌شود و فوتبال و فوتسال به آن عادت کردند.

مسئله دیگر، نبود ابزار لازم در اختیار مربیان است که آنها با وجود امکانات کم باید نتایج قابل قبولی هم کسب کنند وگرنه به درب خروجی باشگاه نزدیک می‌شوند. به هر حال همه این مسائل باعث شده که عمر مربیگری در ایران کم شود و مربیان بعد را چند هفته جای خود را به دیگرم ربی بدهند.

صادق ورمرزیار که سابقه مربیگری در باشگاه فوتسال علم و ادب مشهد و همچنین دستیاری در تیم‌های صبای قم و استقلال تهران را دارددرباره این موضوع گفت: عمر مربیگری در ایران را بازیکنان مشخص می‌کنند.

کارشناس فوتبال در ادامه عنوان کرد: مسئولان تیم‌های فوتبال همه نتیجه گرا هستند، آنها در قبال نتیجه نگرفتن تیمشان باید پاسخگو باشند به همین خاطر عمر مربیان در ایران کم است.

وی در ادامه افزود: یک مربی با برنامه ریزی، هدف، دستیاران خوب و نیروهای انسانی می‌تواند نتیجه خوبی بگیرد. صبر و شکیبایی رسانه‌های ما بسیار کم است و اگر مربی در ابتدا کارش شروع خوبی نداشته باشد در رسانه‌ها به عنوان مربی ضعیف نام برده می‌شود.

ورمزیار درباره چرخش مربیان در لیگ برتر گفت: مربیگری در ایران مثل یک دایره است که همه می‌توانند داخل این دایره قرار بگیرند، داخل این دایره فقط مربیان هستند که سلسله وار جایشان را با یکدیگر عوض می‌کنند و این دایره همین شکلی ادامه پیدا می‌کند.

ورمزیار بیان کرد: اگر یک مربی در یک تیم بخواهد قصد ماندگاری داشته باشد باید به صورت برنامه ریزی شده کار کند بازیکن وقتی مطمئن شود مربی اش ماندگاره بهتر کار می‌کند متاسفانه بازیکنان می‌توانند در ایران مربی ها را عوض کنند، بازیکن با اطمینان از حضور ثابت مربی در تیم بهتر کار می‌کند.

صادق ورمزیار عمر مربیگری را در لیگ برتر ایران زیاد می‌داند در صورتی که مربی بتواند وارد چرخه‌ برنامه ریزی شود و اگر مربی بتواند چرخه‌ برنامه ریزی به وجود بیاورد به طور حتم جا به جا نمی‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: اگر مربی بتواند بازیکنی جوان و تکنیکی را به تیم بیاورد در مربیگریش ثبات دارد و بتواند با برنامه‌ریزی مدون جلو برود.

صادق ورمزیار عنوان کرد: بسیاری از مربیان علم مربیگری ندارند، بعضی از مربیان به دنبال دانش روز مربیگری هستند مربیان ایران نسبت به همتای خود به روز نیستند فدراسیون فوتبال کلاس‌های توجیهی یک روزه برای مربیان می‌گذارد این مدت بسیار کم است مربیان کمی در کشورمان دوره دیده‌اند و مدرک گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: من خود، برای گرفتن مدرک مربیگری می‌خواهم به اروپا بروم و کلاس‌های مربیگری را در آنجا ببینم تا بتوانم در ایران به مربیگری بپردازم.

عمر کوتاه مربیگری فوتبال در ایران (قسمت دوم)


افاضلی: مربیان ایران پوست کلفت شده‌اند

هومن افاضلی، درباره عمر کوتاه مربیان فوتبال در ایران گفت: اگر تیمی مثل تیم فوتبال رئال مادرید که هم معروف است و هم پرهوادار، می‌توان گفت فقط گردش پول آن 500 میلیون یورو در سال است،‌ اگر نتایج ضعیفی به دست آورد و همچنین اگر عدم حضور آن‌ها در باشگاه‌های اروپا را به ارمغان بیاورد تیم رئال مادرید هرگز نمی‌توان نتیجه‌ای از آن بگیرد و مدیر عاملان در مرحله اول دیواری کوتاه‌تر از مربی پیدا نمی‌کنند و به تغییر مربی و کادر فنی خود می‌پردازند و در مراحل بعدی تغییرات مهم‌تری چه در ورزش اروپا و ایران می‌دهند و بعداز پیروی از قانون تعویض کردن اعضای یک باشگاه نظیر سرپرست، کمیته فنی و عوامل اجرایی خود این را سرلوحه کار خود قرار داده به همین دلیل ثبات مربیان از بین می‌رود.

وی ادامه داد: بیشتر باشگاه‌های ایران دولتی هستند و چندان نتایج برای آ‌نها مهم نیست و فقط عدم نتیجه ممکن است آنها را بی انگیزه و دل سرد کند.

افاضلی افزود: به یک مثال تیم پدیده، استقلال اهواز و سایپا می‌توان اشاره کرد که به قول معروف از جیب خودشان هزینه می‌کنند وخصوصی هستند و مدیران فقط به دنبال نتیجه و مربی با کارنامه خوب هستند و خیلی کم به ایده‌‌های جدید مربیان اهمیت می‌دهند و مدیران بیشتر به فکر موقعیت خود می‌باشند،‌ مدیران برای سرپوش گذاشتن ایرادات خودشان تغییر مربی را انجام می‌دهند.

افاضلی خاطرنشان کرد:‌ به نظر من مربیان ما مهمتر از مربیان خارجی دیگر با این امکانات محدود نیز هستند و باید گفت از مربیان خارجی چه در خارج از ایران و با داخل کشورمان پوست کلفت‌تر هم هستند مثل آری‌هان سوبل،‌ رونالد‌کخ و یا کرانچار که دوام زیادی نیاوردند.

عمر کوتاه مربیگری فوتبال در ایران (قسمت دوم)

پاشازاده: نتیجه گرایی، عامل کوتاه شدن عمر مربیگری

مهدی پاشازاده در سال 2006 تا 2007 (85 تا 86خورشیدی) در تیم آدمیرا واکر و در سال‌های 2007 تا 2010 (86 تا 89خورشیدی) در تیم آدمیرا واکر دستیار بود همچنین وی در سال‌های 2010 تا 2012 (89 تا 91خورشیدی ) بر روی نیمکت گسترش فولاد سهند نشست.

وی در سال 2012 (91 و 92خورشیدی) سکان مربیگری شهرداری تبریز در دست داشت. 

پاشازاده در خصوص کوتاه بودن عمر مربی‌گری در ایران اظهارداشت: چشم دوختن به نتایج و نتیجه گرایی عامل کوتاه بودن عمر مربی‌گری در لیگ برتر و فوتبال ما است که فرهنگ هم مزید بر علت است و نداشتن فرهنگ مناسب موجب به وقوع پیوستن این اتفاقات می‌شود. 

وی اضافه کرد: در رفت وآمد بودن دلیل مدیران عامل باشگاه‌ها و دخالت بی جا و دخیل کردن سلیقه‌ شخصی آن‌ها هم به کوتاه شدن عمر مربی‌گری در ایران دامن زده است. من فکر می‌کنم اگر بخواهیم میانگین عمر مربی‌گری در ایران را بدست آوریم شاید 6ماه یا 7ماه باشد.

پاشازاده بیان کرد : در چنین شرایطی لیگ پر باری نخواهیم داشت و این موضوع در جام باشگاه‌های آسیا هم به راحتی آشکار است. من فکر می‌کنم باشگاه‌ها باید در ایران به صورت تلفیقی از مدیریت و دانش اداره شوند.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم این فرهنگ نامناسب، نتیجه‌گرایی که چندسالی است در فوتبال ما رواج پیدا کرده از بین برود و به مربیان و سرمربیان فرصت داده شود تا بتوانند خود را در تیم‌هایشان اثبات کنند.


عمر کوتاه مربیگری فوتبال در ایران (قسمت دوم)

محمودی: بی ثباتی مربیان، بلای خانمانسوز فوتبال ما است

کاظم محمودی یکی از مربیان باسابقه و خوب فوتبال کشورمان بوده که در یک شهریور ماه 1352 هجری شمسی در شهر تبریز به دنیا آمد. وی 6 سال در تراکتورسازی توپ زد پس 3 سال به استقلال تهران رفت.

محمودی خدمت مقدس سربازی را در باشگاه فتح تهران گذراند همچنین وی دو سال در استقلال اهواز و 3 سال در صبا باطری به میدان رفت و حضور محمودی منجر به قهرمانی این تیم درجام حذفی شد.

وی عضو تیم ملی جوانان- امید و تیم ملی ارتش و بزرگسالان بوده است.

محمودی پس با خداحافظی از دنیای فوتبال به جمع مربیان کشورمان پیوست. وی 4 سال در تراکتورسازی تبریز مربی بود. 1 سال نیز در پارس همدان مربی گری کرد و به مدت نیم فصل در استیل آذین حضور داشت. وی مدرک مربی‌گری A آسیا را دارد و یک دوره پیشرفته مربی‌گری را در اتحادیه فوتبال برزیل گذرانده است. 

مربی اسبق فوتبال کشورمان درخصوص اینکه چرا عمر مربیگری در ایران کم بود، اظهار کرد: من فکر نمی کنم عمر مربیگری در باشگاه مطابق برنامه ریزی مدیران که کوتاه مدت بوده تنظیم شده است و ما چون برنامه ریزی دراز مدت نداریم نه تنها به فکر آینده نیستیم بلکه هیچ وقت شاهد بازیکن سازی نخواهیم بود و به نتیجه گرایی و مصرف گرایی رو آورده‌ایم.

وی در ادامه افزود: به نظر من مهمترین دلیل عمر کم مربیان نداشتن مدیریت در باشگاه‌ها و عمر کم مدیران بوده است، بطوریکه مدیران باشگاه‌ها یک ساله عوض می‌شود. 

محمودی ادامه داد: وقتی مدیر نتیجه گرا بوده، خواهان نتیجه گرفتن تیمش است و نمی‌تواند چند ساله تفکرات مدیریتی‌اش را پرورش دهد. 

مربی فوتبال کشورمان گفت: روند تغییر مدیران افزایش هزینه‌ها را در پی داشته و  وقتی مربی عوض می‌شود بازیکن سالاری فراموش می‌شود.

وی در مورد محاسن طولانی شدن عمر یک مربی در فوتبال گفت: یک مربی زمانی برای دراز مدت در تیمی فعالیت می‌کند سال اول نباید دنبال نتیجه باشد اما از سالهای بعد روانتر و اصولی‌تر تیم بازی می‌کند از جوان‌های مستعدتری استفاده می‌کنند و تیم‌هایی که مربی حفظ می‌کنند سال دوم بهتر از سال اول بازی می‌کنند و در واقع به هم متصل می‌شوند. 

محمودی درخصوص چرخش فصل به فصل مربیان گفت: متأسفانه باید گفت حتی کمتر از یک فصل مربیان تغییر می‌کنند و یا 2 تا 3 مربی به راحتی جابه جا می‌شوند که به نظر من مدیر عاملان تیم‌ها تخصصی در فوتبال ندارند، در واقع مدیر هستند اما از مدیریت فوتبال چیزی نمی‌دانند زیرا مدیریت فوتبال متفاوت از سایر مدیریت ها بوده است.

مربی اسبق کشورمان درخصوص تیم‌های با ثبات در کشورمان گفت: سپاهان از تیم‌هایی بوده که زمان ساکت مدیرعامل سابق تا جام باشگاه‌های جهان پیش رفت و هم اکنون نیز یکی از تیم‌های خوب لیگ برتر است. تراکتورسازی نیز با ثبات مدیریتی که دارد و همچنین حفظ مربی، هر سال از صدرنشینان لیگ بوده و جزو یکی از تیم‌های فوتبال جام باشگاه‌های آسیا است. 

وی در پاسخ به سوال عمر مربیان در ایران چند سال است، عنوان کرد: دست کم یک مربی 10 تا 15 سال می‌تواند مربی‌گری کند اما طول عمر مربی‌گری در یک تیم در کشورمان حداقل به یک یا چند ماه و حداکثر به یک یا یک و نیم فصل می‌رسد. 

محمودی در پاسخ به سوال چرا ثبات در نیمکت مربیان وجود ندارد گفت: به نظر من عدم ثبات در مدیریت و نتیجه گرا بودن عامل اصلی عدم ثبات در نیمکت مربیان بوده است. 

مربی اسبق فوتبال کشورمان با اشاره به دانش مربیان هم تصریح کرد: به نظر من مربی باید دانش فوتبالی داشته باشد و تمرین‌های فوتبال را به روز آموزش دهد و آنالیزهایش به روز و خوب باشد، اما در کنار این مدیریت کلان، همراه علم فوتبال می‌تواند عمر یک مربی و مدیریت در فوتبال را افزایش داده و به رونق فوتبال کمک شایانی کند.

وی در پایان یادآورشد: امیدوارم روزی برسد که مدیریت در فوتبال کشورمان براساس سیاست آینده نگری اداره گردد و به هیچ وجه سطحی نگری را در دستور کار خود قرار ندهند، زیرا نتیجه گرایی شاید زود هنگام موثر باشد اما آینده نگری موفقیت دائمی یک تیم را به همراه دارد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۳:۲۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۴
سلام. تازمانی که تعهد اخلاقی ودینی نباشد
آخرین اخبار