«نبش قبر» هنرمندان تئاتر در چهارسو

علی موسویان نمایش «نبش قبر» را با هدف یادی از هنرمندان نمایش‌های آیینی و سنتی دهه 30 و 20 به روی صحنه می‌برد.

علی موسویان کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نمایش «نبش قبر» اثر راه یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی گفت: سال‌ها پیش، قبل از بازسازی تالار سنگلج در آنجا با عکس‌هایی از هنرمندان نمایش‌های آیینی و سنتی دهه 30 و 20 مواجه شدم که غربت هنرمندان آن زمان که پس از سال‌ها تمام حضورشان در چند عکس آرشیو‌های خاک گرفته خلاصه شده بود، مرا به نگارش نمایشنامه «نبش قبر» ترغیب کرد.

وی ادامه داد: «نبش قبر» روایتی از ورود یک مهندس با هدف ساخت یک مرکز تجاری به سالن تئاتر است. در واقع این نمایشنامه سفری در زمان را در دل خود جای داده و ما مقطعی را که اوج شکوفایی تئاتر آزاد بود به نمایش می‌گذاریم.

موسویان در خصوص شیوه اجرایی این اثر اظهار داشت: با تکیه بر آموزه‌های نمایش مدرن داستان کهنی را به روی صحنه می‌بریم و به سبب روایت غیر‌خطی از میزانسن‌های شکسته نیز بهره گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: فضای نمایش «نبش قبر» انتزاعی است و صحنه نمایش در طول روایت تکمیل می‌شود.

کارگردان نمایش «نبش قبر» در خصوص گرایش مردم به آثار آیینی و سنتی بیان کرد: متأسفانه با تمام احترام به هنرمندان کمدی‌های شبانه اما آنچه درحال حاضر به روی صحنه می‌رود، دیگر هیچ شباهتی به کمدی‌های اصیل زمان گذشته ندارد و با ارائه تعریف نادرست از هنر تئاتر سطح سلیقه مردم را پایین می‌آورند. فارغ از مسئله یاد شده شرایطی برای اجرای عموم از سالن گرفته تا بودجه برای آثار قابل و خوب جشنواره فراهم نمی‌شود تا مردم به تماشای این نمایش‌ها بنشینند. همه این عوامل در جهت جذب مخاطب تأثیر منفی می‌گذارد.

وی در خصوص ارزیابی جشنواره و دوسالانه بودن این رویداد مهم گفت: تا وقتی وضعیت اجرای عموم برای آثار شرکت‌کننده به همین شکل باشد برپایی جشنواره هر 5 سال یکبار هم زیاد است چرا که هدف از شکل‌گیری آن تعیین آثار و هنرمندان برگزیده برای اجرای عمومی و در نهایت فرهنگ‌سازی است.

 موسویان ادامه داد: متأسفانه هر دو سال یک بار تبی در میان هنرمندان برای شکل‌گیری نمایش آیینی و سنتی می‌افتد اما به هزار و یک دلیل به نتیجه نمی‌رسد.

علی موسویان در پایان گفت: حال و هوای امروز تئاتر قرابت بسیاری با جمله «حال همه ما خوب است اما تو باور نکن» دارد. امیدوارم مسئولان فکری به حال آرزوهای هرگز به تحقق نرسیده هنرمندان کنند.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار