وابستگی دیگر صنایع به صنعت چاپ

امروز نیاز صنعت چاپ برای بسیاری صنایع دیگر واضح و مبرهن است.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پانزدهمین نشست خبری جشنواره ملی صنعت چاپ کشور با حضور محمدرضا برازش مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسن فکری دبیر جشنواره، محمد حسین رحیمی مسئول بخش مسابقات جشنواره روز دوشنبه 9 شهریور در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای برنامه از پوستر جشنواره با طراحی بیژن جناب طراح پیشکسوت ایران رونمایی شد.

محمد رضا برازش مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در زمینه تأثیر شگرف مذاکرات هسته‌ای در شکوفایی صنعت چاپ کشور گفت: امسال سال همزبانی دولت و ملت و هفته، هفته دولت است. با توجه به مسئله مذاکرات و نتایج حاصل از آن قطعاً بر روی همه مسائل کشور از جمله صنعت چاپ تأثیر خواهد گذاشت. این می‌تواند یک فرصت و یا یک تهدید باشد. انتظار می‌رود بعد از مذاکرات کسب درآمدها و نقل و انتقالات تجهیزات سهل‌تر باشد و قدرت انتخاب بیشتری را به لحاظ کالا و تجهیزات داشته باشیم و اگر از این فرصت برای ارتقای علمی و توسعه تجهیزات در صنعت چاپ استفاده کنیم، حمایتی برای این صنعت و دیگر صنایع خواهد بود زیرا کمتر صنایع را داریم که به صنعت چاپ وابسته نباشد.

برازش در ادامه گفت: در آینده پیش‌بینی ارتقای علمی و صنعتی کشور براورد می‌شود، در چند دهه قبل بیشتر تمرکز روی خدمت‌رسانی به ناشران و کتاب‌ها بوده است اما امروز نیاز صنعت چاپ برای بسیاری از صنایع دیگر واضح و مبرهن است و داشتن یک دید کامل به صنعت چاپ ضرورت دارد.

وی افزود: یکی از بخش‌های مهمی که باید به آن بپردازیم، توسعه ارتقای صنعت چاپ همراه با دانش و تحولات روز است. اگر نتوانیم آن را نسبت به تحولات روز دنیا همراه کنیم، در بسیاری از خدمات دچار نقصان خواهیم شد. البته این را هم می‌توان در بخش‌های مختلفی از جمله تولید تجهیزات و مواد اولیه لحاظ کرد. کشور ما در برخی مسائل در جایگاه یک رقمی قرار دارد. لذا می‌توانیم در قسمت چاپ قدم‌هایی را رو به جلو برداریم. 

برازش در خصوص سیاست‌گذاری‌های جشنواره گفت: در جشنواره امسال تلاش بر این بوده یک ساماندهی مناسب به جشنواره بدهیم و سیاست‌گذاری جشنواره در سال‌های گذشته به گونه‌ای بود که با شرکت ده استان در ایام مختلف برگزار شود. با توجه به اینکه 11 شهریور روز صنعت چاپ است، جلساتی را با حضور کارفرمایان و هماهنگی 16 استان برگزار خواهیم کرد. در روز 11 شهریور با حضور استان‌های آذربایجان شرقی،‌ خوزستان، کرمان و در 24 شهریور با حضور استان تهران برنامه‌هایی را خواهیم داشت.

برازش درباره تقدیر مراسم پیشکسوتان در این مراسم گفت: تقدیر از بزرگان صنعت چاپ که وظیفه هر صنف، صنعت و گروهی است که در سال‌های سال در این عرصه زحمت کشیده‌اند. به عنوان مثال از متین رضا یکی از پیشکسوتان صنعت چاپ و همچنین از زحمات 30 ساله طارمی که مدیریت بزرگترین چاپخانه‌های کشور بر عهده وی بوده است، در روز 24 شهریور تجلیل خواهد شد. علاوه بر این با توجه به تحولات و صادرات کشور از افرادی که بیشترین کار‌آفرینی را طی یک سال اخیر داشته‌اند، تقدیر به عمل می‌آید.

مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از بخش‌های جشنواره معرفی آثار برتر چاپی است که هدف آن آشنایی تولیدکنندگان برتر آثار چاپی و معرفی آن‌ها به صنایع چاپی کشور و نیز ارتقای صنعت چاپ است.

برخی از برنامه‌ریزی‌های ما این است که توانمندی‌های صنعت چاپ را به کمک وزارت ارشاد و صنوف در 10 استان و در مکان‌هایی که محل تردد اهالی فرهنگ و مصرف کنندگان صنایع چاپ است را با طراحی ویترین‌هایی به نمایش عموم بگذاریم که این اتفاق برای اولین بار در استان یزد انجام شد.

با توجه به اینکه فضای ارتباطی ما با کشورهای همسایه در  حال بهبود است، تصمیم داریم در این قسمت به کشورهای همسایه نیز بپردازیم و این زمینه‌ای برای ارتباط و معرفی صنعت چاپ ما با کشورهای همسایه فراهم می‌کند.

برازش درباره تسهیلات به دانشجویان علاقه‌مند در این رشته گفت: در حال حاضر دوره‌های آموزش با درخواست برخی استان‌ها و با معرفی اساتید از طرف ما برای علاقه‌مندان به این رشته در دانشگاه‌های برتر برنامه‌ریزی شده است که 50 درصد هزینه دانشگاهی را ما پرداخت می‌کنیم. همچنین یک دوره عالی کسب و کار در حوزه چاپ و نشر با همکاری تعدادی از بزرگترین دانشگاه‌ها انجام داده‌ایم که مراحل نهایی را طی می‌کند.

محمدحسین رحیمی مسئول بخش مسابقات جشنواره در خصوص ارسال آثار به جشنواره گفت: امسال یک فاصله شش ماهه بین مسابقات دوره چهاردهم و شانزدهم رخ داد که موجب کاهش ارسال آثار در این حوزه شد. خوشبختانه با تمهیداتی که در حوزه آی‌تی برای ارسال آثار به سایت دبیرخانه صورت گرفت، در طی دو روز آثار به سایت دبیرخانه ارسال شد که تا مدت ده روز دیگر تمدید شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته 3300 اثر به دست ما رسید که 500 اثر به داوری راه پیدا کرد و در نهایت حدود 24 اثر حائز دریافت سیمرغ شدند.

حسن فکری دبیر جشنواره خاطرنشان کرد: جشنواره ملی صنعت چاپ رویدادی است که شور و نشاطی در صنعت چاپ ایجاد می‌کند قلمروی که می‌تواند به بهتر شدن انگیزه‌های صنعت چاپ کمک کند. این جشنواره فرصتی برای ارائه توانمندی‌های اهالی این صنعت است و می‌تواند به بازارهای منطقه‌ای نیز کمک کند. ما برای پیشرفت در این حوزه نیازمند به اطلاعات و آمار صحیح هستیم که تا امروز به طور جامع در بحث صنایع چاپ نبوده است. اما برای رسیدن به آمار و ارقام صحیح و کامل از سامانه چاپ الکترونیک استفاده می‌کنیم که امروز این سامانه به سرانجام رسیده و دیگر نیازی به ارتباط حضوری نیست. این سامانه به ما فرصت می‌دهد که با استفاده از اطلاعات و آمار جامع و موثقی که در این حوزه در دست داریم برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: در جشنواره امسال در مراکز استان‌ها افراد برتری که دارای معیار کشور در صنعت چاپ باشند، 71 نفر پیشکسوت و 29 کارآفرین و سرمایه‌گذار انتخاب شدند. همچنین از تهران 78 نفر پیشکسوت انتخاب شدند که تجلیل از آن‌ها در روز 24 شهریور انجام می‌شود.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار