المانیتور نوشت:

مروری بر جاه طلبی های منطقه ای عربستان، در آستانه سفر پادشاه سعودی به آمریکا

نخستین سفر ملک سلمان به آمریکا در حالی انجام می شود که سلسله پادشاهی عربستان مشکلات عدیده ای را به دلیل جاه طلبی های منطقه ای تجربه می کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه المانیتور در گزارشی به جاه طلبی های منطقه ای عربستان پرداخت. 

 قرار است ملک سلمان – پادشاه جدید عربستان – 4 سپتامبر (13 شهریور) عازم آمریکا شود. وی از زمان به قدرت رسیدن با چالش های متعددی روبرو بوده است. چالش هایی که برخی از آنها ریشه در تصمیمات بحث برانگیز این پادشاه سعودی دارد. با این وجود، گمان نمی رود سفر ملک سلمان به آمریکا گره ای از مشکلات وی بگشاید. چرا که مشکلات عمیق عربستان به اندازه ای است که حتی با یک راه حل آمریکایی نیز رفع نمی شود.

در حال حاضر، مهمترین اولویت ملک سلمان پیروزی در جنگ یمن است. بنا به ادعای مقامات ریاض ،پایتخت عربستان، این جنگ پاسخی به تحرکات ایران در منطقه است. جنگ یمن هزینه های بسیاری را بر پادشاه سعودی تحمیل کرده است. از این رو، پیروزی در این جنگ می تواند تا اندازه ای هزینه های مالی جنگ را جبران کند. 

توافق هسته ای ایران چالش دیگری است که مقامات ریاض را درگیر کرده است. مقامات سعودی از قدرت گرفتن ایران واهمه دارند و همچنان خواهان انزوای بین المللی این کشور هستند. بنابراین، آنها با مخالفت در خصوص لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران می کوشند مانع از بازگشت این کشور جامعه بین الملل شوند.

حصول توافق هسته ای ایران در چهاردهم ژوئیه (23 تیر) با استقبال جامعه بین الملل مواجه شد. در این میان، رژیم صهیونیستی و مقامات سعودی در زمره معدود کشورهایی بودند که چندان روی خوشی به این توافق نشان ندادند. 

عربستان با ایجاد توهم ایران هراسی درصدد برآورده کردن جاه طلبی های هسته ای خود است. قرار بود این کشور با کمک مقامات امنیتی پاکستان، پروژه ساخت سلاح هسته ای را کلید زند. این درحالیست که امتناع پاکستان از ارسال نیروهای ارتش به جنگ یمن، امید سعودی ها را برای ساخت سلاح هسته ای برباد داده است.

 حال که جامعه بین الملل با استقبال از توافق هسته ای ایران، راه را بر غرض ورزی های سعودی ها در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای ایران بسته است، پادشاه عربستان می کوشد در دیدار با مقامات بلند پایه آمریکا، موضوع انفجار "برج های خبر" را مطرح کند و با تکرار ادعاهای خود در ارتباط با دست داشتن ایران در این بمب گذاری، اهداف پلیدانه خود را دنبال کند. هدف از مطرح کردن این موضوع، تشویق نمایندگان کنگره بر اعمال تحریم های مرتبط با تروریسم علیه ایران است.

موضوع جنگ قدرت در خاندان آل سعود از موارد دیگری است که باعث به وجود آمدن شکاف عمیق در میان شاهزادگان سعودی شده است. برخی انتصاب "محمد بن نایف" به عنوان ولیعهد جدید عربستان را زمین لرزه ای در خاندان آل سعود می دانند که می تواند پایه های این خاندان را به لرزه درآورد. ملک سلمان در اقدامی جنجالی، "مقرن بن عبدالعزیز" را  از سمت ولیعهدی برکنار و شاهزاده "محمد بن نایف" را به عنوان ولیعهد جدید معرفی کرد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
عربستان دست از پا خطا کنه عربستان را به زمین کشاورزی تبدیل میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۴۷ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
عربستان آب کمه نمیشه کشاورزی کرد
United States of America
حسين
۰۸:۲۰ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
ز شير شتر خوردن و سوسمار...
آخرین اخبار