بیرجند؛

قلعه‌ی فورگ، چشمان تیز عقاب‌های کویر خراسان جنوبی

قلعه ای که از چند سو با کوه های خشن سنگی احاطه شده و موقعیت دیده بانی بی نظیری به سمت افغانستان و سیستان دارد، از لحاظ معماری نیز به قلعه های اسماعیلی شبیه است و از شیب طبیعی کوه به نفع قلعه استفاده شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ قلعه فورگ، یادگار دوره افشاریه در روستای فورگ از توابع بخش مرکزی شهرستان درمیان ودر فاصله 90 کیلومتری شرق بیرجندو10 کیلومتری شهر اسدیه واقع شده است.

ساخت این قلعه در زمان نادر شاه توسط میرزا بقا خان حاکم منطقه شروع شد. پس از وی پسرش میرزا رفیع خان ساخت قلعه را به اتمام رساند.

تمام تیر کش ها از دید وسیع و فوق العاده ای برخوردارند. مهم ترین بخش قلعه در غربی ترین قسمت آن و در مرتفع ترین بخش قلعه قرار دارد. این قسمت به وسیله دو برج و حصاری مستحکم و رفیع از بخش دوم جدا شده و وجود این برج ها و حصارها نشان دهنده اهمیت زیاد این بخش است.

مصالح به کار رفته در بنا سنگ، آجر، خشت، گچ، آهک و ساروج است. فضای داخلی قلعه از قسمت های مختلف مانند محل زندگی خدمه، اصطبل، انبار مهمات و.. تشکیل شده است که به وسیله حصار قلعه و برج های مدور احاطه شده اند. بالای حصار و برج ها کنگره دار است و منافذی جهت دیده بانی و دفاع در آن تعبیه شده است. دروازه اصلی در ضلع شرقی و یک دروازه کوچک‌تر در ضلع شمالی آن قرار دارد. شاه نشین در بلندترین نقطه قرار دارد و فضاهایی از قبیل اصطبل، آب انبار، اتاق‌های ساخته شده در دو طبقه و مسجد را در بر دارد.

در زمان حکومت شوکت‌الملک بر منطقه بیرجند و قائنات، حاکم قلعه دست به شورش می‌زند که این عمل باعث تخریب قلعه می‌شود.

این قلعه دارای پلان نامنظم بوده که مهم‌ترین عامل شکل‌دهنده‌ی قلعه شکل خاص کوه و توپوگرافی آن است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.