ساری؛

حذف فلزات سنگین از پساب ها به کمک نانو جاذب مغناطیسی توسط پژوهشگران دانشگاه مازندران.

پژوهشگران دانشگاه مازندران جهت دستیابی به فلزات تصفیه ابهای الوده به فلزات سنگین ، اقدام به ساخت ازمایشگاهی نانو جاذبی مغناطیسی نمودند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ؛ این نانو جاذب به روشی ساده و مقرون به صرفه تهیه شده و عملکرد مناسبی دارد. نانو جاذب ساخته شده همچنین پس از استفاده و حذف فلزات سنگین ، تنها با اعمال یک میدان مغناطیسی از چرخه تصفیه جدا شده و قابل استفاده مجدد است.

امروزه الودگی فلزات سنگین یکی از مشکلات جدی در حوزه حفظ محیط زیست است و بسیاری از انها سمی و یا سرطان زا هستند.

توسعه ی صنایعی از قبیل فولاد، کودهای شیمیایی ، چرم سازی، کاغذ سازی و حشره کش ها باعث ورود فلزات سنگین به فاضلاب و سپس محیط زیست شده که خطرات جبران ناپذیری را برای انسان و محیط زیست به دنبال دارد.

به گفته دکتر مسلم منصور لکورج، بر خلاف ترکیبات الی ، فلزات سنگین زیست تخریب پذیر نبوده و تمایل به انباشته شدن در بافت های بدن موجود زنده را دارند.

لذا حذف فلزات سنگین به سبب سر سختی و ماندگاری طولانی مدت انها در محیط زیست اهمیت ویژه ای دارد.از طرفی با توجه به اینکه کشور ما در کمربند خشک کره زمین واقع شده است، اهمیت تبدیل اب های الوده به اب سالم جهت استفاده در منازل و کشاورزی دو چندان شده است.

در این تحقیق ساخت ازمایشگاهی نانو کامپوزیت های سوپر جاذب اکترو مغناطیسی که زیست سازگار با محیط زیست است، پرداخته شده و از ان برای حذف الاینده های چون سرب،کادمیوم و کبالت از اب اشامیدنی استفاده شده است.

این محقق در اشاره به روش های مختلف تصفیه ی پساب ها عنوان کرد تا کنون روشهای زیادی از قبیل رسوب شیمیایی، تبادل یون، جذب سطحی و شناورسازی برای حذف یون های فلزات سنگین از اب پیشنهاد شده است.

در این میان جذب سطحی به عنوان یک روش ساده و اقتصادی شناخته شده است. در این راستا استفاده از پلیمرهای رسانا به عنوان یک جاذب برای حذف فلزات سنگین و رنگها از اب اهمیت دارد.

ساخت این نانو کامپوزیت به روش بسیار ارزان و با بازده بالا صورت گرفته است. همچنین با توجه به اینکه کلیه ازمایشهای بیولوژیکی نمونه های تهیه شده دارای نتایج قابل قبولی است،هیچ خطر و الودگی برای محیط ندارد، لذا به کمک این نانو جاذب میتوان به حذف فلزات سنگین و کاهش الودگی زیست محیطی امیدوار بود. نتایج این کار در مجله ی advance in technology منتشر شده است.

انتهای پیام/ ا