در گفتگو با ان بی سی؛

مونيز: اگر آمريکا از اجرای توافق کنار بکشد با بدترین احتمالات ممکن طرف خواهد شد

وزیر انرژی آمریکا در اظهاراتی تاکید کرد اگر آمريکا توافق هسته‌ای را اجرایی نکند، وحدت بین‌المللی را از دست خواهد داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزیر انرژی آمریکا در گفتگو با ان بی سی تاکید کرد اگر آمریکا از توافقنامه هسته ای کنار بکشد، رژیم تحریمها علیه ایران فرومی پاشد.

مجری ان بی سی در گفتگو با وزیر انرژی آمریکا، از او پرسید: دونالد ترامپ پیشتاز نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از حزب جمهوریخواه و دیگر منتقدان می گویند این بدترین مذاکراتی است که با ایران انجام شده است و آمریکا را افرادی بسیار احمق اداره می کنند. پاسخ شما چیست؟

ارنست مونیز گفت: شاید لازم باشد آنها نامه بیست و نه دانشمند برجسته کشور را بخوانند که به رئیس جمهور نوشتند و در آن توافقنامه هسته ای با ایران را نوآورترین و سخت گیرانه ترین توافقنامه منع اشاعه توصیف کردند که تا کنون درباره آن مذاکره شده است. 

مجری پرسید هیلاری کلینتون در حالیکه از این توافقنامه حمایت کرد و به نوعی تاکید کرد در مذاکرات سری پیش از آن نقش داشته است، گفت در مرحله اجرا لازم است سختگیری بیشتری شود و گفت که هم نباید به ایران اعتماد کرد و هم باید راستی آزمایی کرد. نظر شما چیست؟

مونیز گفت: ما معتقدیم هر چه یک فرد این توافقنامه را با ذهن باز و بدون تعصب مطالعه و آن را تجزیه و تحلیل کند، حمایت او از آن بیشتر می شود. در واقع توافق های بی بدیل و بسیار طولانی مدت راستی آزمایی که ما درباره آن مذاکره کرده ایم روی دیگری نیز دارد یعنی اینکه ما باید آماده باشیم با جدیت و قاطعیت آن را برای مدتی بسیار طولانی اجرا کنیم تا تضمین کنیم ایران فقط فعالیتهای صلح آمیز هسته ای خواهد داشت.

وی در ادامه مدعی شد: "این توافقنامه به هیچ وجه ما را از اینکه علیه بسیاری دیگر از فعالیتهای ایران در منطقه بسیار تلاش کنیم، بی نیاز نمی کند، فعالیتهایی که ما با آنها به شدت مخالفیم از جمله حمایت این کشور از تروریسم که حمایت از تروریسم مهمترین نمونه آن است. آنها همچنین عامل بخشی از بی ثباتی ها در منطقه هستند."

مونیز درباره انتقادها از فراهم نشدن توافقنامه های جانبی سری میان ایران و آژانس برای مطالعه کنگره و تهدید به اقدام حقوقی علیه اوباما گفت به نظر من حرفهایی که در این خصوص زده می شود اصلا صادقانه نیست. اول از همه باید بگویم اصطلاح «توافق های جانبی سری» توصیف کاملا غلطی از واقعیت است. مطمئنا کنگره همه آن چه را که ما در اختیار داریم، در دسترس خود دارد. 
دوم اینکه، حتی فراتر از این اسناد، آنها با جزئیات زیادی درباره آنچه که قرار است اتفاق بیفتد، اطلاعات گرفته اند. بنابراین آنها همه اطلاعاتی را که ما داریم، در اختیار دارند.

مجری پرسید اگر جان بینر و گروهی که در داخل جمهوریخواهان به او فشار می آورند ، بتوانند مهلت بحثها و رای گیری در کنگره را از هفدهم سپتامبر فراتر ببرند و اجازه اجرای آن را ندهند، چه اتفاقی خواهد افتاد زیرا در آن صورت آمریکا تنها کشور امضا کننده توافق خواهد بود که آن را اجرا نمی کند؟

مونیز گفت اول از همه بگویم من بعید می دانم این مهلت از هفدهم سپتامبر بگذرد. پیش بینی من این است که ما در روز تصویب که در واقع 90 روز پس از امضای توافقنامه است، یعنی حدود نیمه اکتبر، بتوانیم اجرای آن را شروع کنیم.

وی گفت: "انتظار من این است که این توافقنامه اجرا شود، اما اگر این اتفاق نیفتد، خواهم گفت اگر ما از این توافقنامه کنار بکشیم و تنهایی کنار برویم، احتمالا در شرایطی قرار خواهیم گرفت که با بدترین احتمالات ممکن طرف خواهیم شد، وحدت بین المللی را از دست خواهیم داد، از بین رفتن وحدت بین المللی مطمئنا دست کم رژیم تحریمها را از هم فروخواهد پاشید و ایران از همکاریها و سرمایه گذاریهای اقتصادی بیشتری برخوردار خواهد شد بدون اینکه نیاز باشد فعالیتهای هسته ای خود را به میزان قابل توجهی عقب ببرد و محدود کند." 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۲۰ شهريور ۱۳۹۴
اوبا سیاست مدار با هوش و زیرکی هست با یک تیر دو نشون زد احتمال پیروزی دمکراتها در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو بالاست.هر چند اکثر کرسی ها در سنا در اختیار گروه رقیب هست ولی اکثر مردم امریکا مخالف وارد شدن امریکا در جنگی جدید در خاورمیانه هست و خود دمکراتها هم مایل به چنین کاری نیستند در صورت امکان.
آخرین اخبار