حقانی در یکصد و هشتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران مطرح کرد:

رشد 4 برابری سرطان در شهرها

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: شیوع سرطان نسبت به 10 سال گذشته با رشد 4 برابری روبرو بوده است .

رشد 4 برابری سرطان در شهرهابه گزارش خبرنگار حوزه شهری  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ،محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هشتاد و سومین جلسه علنی شورا که امروز در این ساختمان برگزار شد با توجه به اظهارات رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران اظهار کرد: شیوع سرطان نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته به طوری که آمارها ، نشان از رشد 4 برابری سرطان نسبت به 10 سال گذشته است .

وی با بیان این که  نیترات‌ها در آب آشامیدنی و مواد غذایی به ویژه غذاهای کنسرو شده مثل لوبیا و ذرت  به نیتروزامین  تبدیل می‌شود، افزود: ثابت شده که این نیتروزامین‌ها منجر به سرطان‌های دستگاه گوارشی می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر این که در زندگی شهری با سونامی سرطان مواجه هستیم تصریح کرد: محققان معتقدند با تغییر عوامل محیطی که مهمترین عامل بروز بیشتر سرطان‌ها هستند می‌توان رشد بی رویه سرطان را کنترل کرد.

حقانی با بیان این که یکی از خصوصیت زندگی شهری استرس در زندگی شهروندان است، یادآور شد: گاهی بی دلیل استرس به سراغ شهروندان می‌آید هرچند استرس را نمی‌توان یک بیماری لاعلاج عنوان کرد اما استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و باعث کاهش مقاومت بدن در برابر بروز سرطان می شود.

وی با تاکید بر این که آلودگی هوا یکی از عوامل سرطان‌زا در شهر است گفت: آلودگی هوا به دلیل ترافیک زیاد به وجود می‌آید و باعث می شود که تنفس در هوای آلوده که حاصل دودهای بنزین خارج شده از خودروهاست به وجود آید و همچنین وجود هیدروکربن‌های آروماتیک مانند بنزین که یک ماده شیمیایی خطرناک است 50 درصد سموم را از طریق دیواره ریه‌ها وارد جریان خون می‌کند و 50 درصد باقی مانده سموم استنشاقی از طریق بازدم دفع می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که استنشاق هوای آلوده به بنزین باعث تحریک برونچه‌ها و حبابچه‌های ریه می‌شود تصریح کرد: این امر التهاب به وجود می‌آورد و التهاب در هر بخش بدن آن قسمت را مستعد بروز سرطان می‌کند، و همچنین از سوی دیگر به دلیل جذب آلودگی‌هایی نظیر بنزین غلظت خون افزایش می‌یابد و پروسه متابولیسم طبیعی بدن نیز مختل روی مغز و استخوان هم اثر می‌گذارد که این موارد موجب سرطان خون در کودکان و سرطان‌های مختلف در بزرگسالان و کم خونی می‌شود.

وی با بیان این که چندی است تبلیغات محیطی تحت عنوان آسمان آبی زمین پاک از سوی شهرداری تهران در سطح شهر ارائه می‌شود یادآور شد: بنده به عنوان مسئولیتی در کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری دارم ضمن تاکید بر اهمیت و اولویت چند سوال دارم؛ قبل از هر کاری لازم است  شهرداری تهران معیارها و شاخصه های کمی این موضوع را ارائه نماید. دوم، برنامه شهرداری برای رسیدن به آسمان آبی شامل چه محورها اقدامات و پروژه‌هایی است و همچنین در این برنامه سهم آلودگی ناشی از حمل و نقل، مصرف انرژی خانگی و صنعتی هر کدام به چه میزان و در کدام بازه زمانی به حد مطلوب می‌رسد ؟

حقانی تصریح کرد: قطعاً در برنامه‌ای که شهرداری تهران در خصوص آسمان آبی و زمین پاک در نظر گرفته است به مسئله ریزگردها هم توجه شده به همین منظور مطرح می‌کنم که در محدوده شهری و حریم شهر چگونه با این پدیده و برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار