سهم پوسترها در فروش فیلم‌های سینمایی چقدر است؟

طراحی پوستر برای فیلم به عنوان یک اقدام تبلیغی در مرحله پس از تولید فیلم اگر مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند بر فروش فیلم تأثیرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همیشه در کنار مخاطبین حرفه‌ای سینما که با شناخت قبلی از چگونگی موضوع و عوامل برای دیدن فیلم مورد علاقه خود به سینما می‌روند، مخاطبین عادی نیز وجود دارند که برحسب اتفاق و برای گذراندن اوقات فراغت پا به سالن سینماها می‌گذارند.

در این میان با توجه به ایجاد پردیس‌های سینمایی که دارای چندین سالن هستند و همزمان در این سالن‌ها چند فیلم اکران می‌شود، کار انتخاب را برای این‌گونه مخاطبین عادی سینما سخت می‌کند.

پوستر فیلم به عنوان یکی از ساده‌ترین ابزارهای تبلیغاتی است که در محیط سینماها نصب می‌شود و می‌تواند هدایتگر این نوع مخاطبین برای دیدن فیلم مورد علاقه‌شان باشد.

پوستر یک فیلم اگر با ظرافت و دقت نظر طراحی شود، می‌تواند مخاطب را با حال و هوای فیلم آشنا سازد.

*نوستالژی پوسترهای نقاشی 

در گذشته و قبل از انقلاب پوستر اغلب فیلم‌های سینمایی ایرانی به صورت نقاشی طراحی می‌شد و این پوسترها که تحت تأثیر سینمای هند (بالیوود) که پوستر فیلم‌های آن‌ها هم به همین شکل طراحی می‌شد، قرار داشت و اغلب مخاطبین سینما که قبل از انقلاب سینما می‌رفتند از این پوسترها خاطره دارند اما امروزه با پیشرفت فناوری‌ها در زمینه طراحی و چاپ پوستر، استفاده از عکس در طراحی پوسترهای فیلم جای نقاشی را گرفته است و در بیشتر پوسترهای فیلم‌های ایرانی شاهد استفاده عکس هستیم.

*پوسترهای فیلم کارکرد خود را از دست نداده‌‌اند

 بهزاد خورشیدی که در زمینه طراحی پوستر فیلم از سابقه بالایی برخوردار و تاکنون طراحی پوستر حدود 21 فیلم سینمایی را برعهده داشته است، درخصوص تأثیر پوستر فیلم‌ها به عنوان یک ابزار تبلیغاتی در گفتگو با حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ می‌گوید: پوستر هر فیلم شناسنامه یک فیلم سینمایی است و پوسترها می‌توانند بر روی مخاطبین تأثیرگذار باشند.

خورشیدی با بیان اینکه مخالف این است که پوسترهای فیلم مثل گذشته کارکرد خود را از دست داده‌اند، می‌افزاید: پوستر فیلم‌ها در حال حاضر با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی می‌تواند به واسطه باز نشرشان باعث جذب مخاطبان سینما شوند و حتی در بعضی مواقع بیشتر از یک تیزر و آنونس در ترغیب مردم برای رفتن به سینما عمل کند.
 
طراح پوستر فیلم «مزارشریف» با اشاره به اینکه طراح پوستر فیلم باید از ابتدا در جریان فرآیند تولید یک فیلم باشد، گفت: در حالت ایده‌آل بهتر است طراح پوستر از ابتدای کار تهیه یک فیلم با عوامل همراه باشد تا با حال و هوای فیلم آشنا باشد و بتواند پوستری نزدیک به موضوع فیلم طراحی کند.

خورشیدی با برشمردن ویژگی‌های یک پوستر استاندارد گفت: پوستر خوب و استاندارد باید نوشته‌های خوانا داشته و شامل فونت و لوگوی مناسب باشد.

خورشیدی با اشاره به اینکه یک پوستر خوب باید بتواند مخاطب را جذب کند، گفت: یک گرافیست خبره باید کالایی را به بازار عرضه کند که از همه لحاظ قابل قبول و به استانداردهای طراحی پوستر نزدیک باشد؛ چرا که پوستر فیلم به عنوان یک اثر تبلیغی می‌تواند تأثیر زیادی بر روی فروش فیلم داشته بگذارد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.