قائم‌مقام پژوهشگاه صنعت نفت:

تنها یک چهارم از ٦٥٠ میلیارد بشکه‌ای نفت درجای قابل برداشت است

معاون فناوری و امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت گفت: ایران دارای ٦٥٠ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا دارد که با احتساب ضریب بازیافت ٢٤ درصد ذخایر قابل برداشت آن ١٥٦ میلیارد بشکه است.

باید به سلاح فناوری در توسعه میادین نفتی مجهز شدبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر عباس حسینی معاون فناوری و امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت در نشست خبری با اشاره به برگزاری دومین همایش بین‌المللی فرصت‌های فناورانه صنعت نفت و گاز و ازدیاد برداشت و تأسیسات مرتبط به آن اظهار داشت: این همایش به عنوان بزرگ‌ترین رویداد پژوهشی و فناورانه منطقه در صنعت نفت و گاز کشور جایگاه انکارناپذیری یافته است.

وی تصریح کرد: این همایش با اتکا به توان داخلی و مطابق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور اجرا خواهد شد به طوری که این همایش با هدف حفظ و توسعه ظرفیت تولید نفت و گاز به ویژه میادین مشترک و افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز اجرایی می‌شود.

معاون فناوری و امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت تأکید کرد: این همایش با شعار برگ فناورانه دیپلماسی ایران زمینه‌ساز بهره‌گیری حداکثری از همه ظرفیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی کشور و مشارکت بین‌المللی در دستیابی به اهداف برنامه ششم توسعه است که همراهی وزارت نفت و امور خارجه و حضور گسترده موسسات بین‌المللی و نمایندگان اقتصادی و بازرگانی سفارتخانه‌ها در جهت تقویت فناوری‌های ملی صنعت نفت برگزار می‌شود.

حسینی ادامه داد: این همایش با حضور چهار شرکت اصلی وزارت نفت، شرکتها و سرمایه گذاران بخش خصوصی، شرکتهای خارجی از جمله شرکت OMV اتریش، کنسرسیوم دانشگاهی به رهبری دانشگاه Delft هلند، کنسرسیوم DBUII ، دانشگاه برگن نروژ، دانشگاه اوترخت هلند، ایمپریال کالج انگلیس و موسسه ملی IMPA برزیل و در این همایش حضور دارد.

وی تصریح کرد: در مجموع این کنفرانس موضوع دقیق عملیاتی در حوزه نفت و گاز است که به موضوع ازدیاد برداشت کمک می‌کند.

رئیس شورای سیاستگذاری دومین همایش بین المللی فرصتهای فناورانه نفت و گاز با اشاره به این که ایران دارای رتبه نخست از نظر مجموع ذخایر هیدروکربنی در جهان است، افزود: ایران دارای ٦٥٠ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجاست که با احتساب ضریب بازیافت ٢٤ درصد ذخایر قابل برداشت آن ١٥٦ میلیارد بشکه بوده که به این ترتیب و در صورت ثابت بودن ضریب برداشت بالغ بر ٤٩٤ میلیارد بشکه نفت در زیرزمین باقی خواهد ماند.
 
حسینی با بیان این که میانگین ضریب برداشت نفت در دنیا ٣٥ درصد است و شرکتهای نفتی جهانی ضریب برداشت ٧٠ درصد را هدف گذاری کرده اند، ادامه داد: با استفاده از فناوریهای روز جهانی، برنامه ریزی راهبردی و اعمال روشهای نوین افزایش ضریب برداشت از مخازن نفتی کشور و رسیدن به میانگین جهانی و بالاتر امکان پذیر خواهد بود.

معاون فناوری و امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت گفت: نفت موتور پیشرفت کشور است و در سیاست ابلاغی اقتصاد مقاومتی موضوع ازدیاد برداشت تأکید شده است که بایستی در جهت حفظ تولید و ایجاد ارزش افزوده گام‌های مهمی را برداریم تا از این نعمت خدادادی استفاده بیشتری داشته باشیم.

حسینی ادامه داد: توسعه میادین بسته به فناوری و نوع آن دارد که کوتاه‌ترین روش در اجرای آنها چاه‌ محور است که نخستین راهبرد استفاده از فناوری چاه محور در طی فاصله زمانی دو ساله به ثمر می‌نشیند همچنین مهم‌ترین رکن ازدیاد برداشت از مخازن در برنامه میان مدت پنج سال طول می‌کشد بنابراین استفاده از متدلوژی و فناوری لازم است.

وی افزود: ما در شرایط جدید فضای تعامل بین‌المللی شرایط ما با 20 سال گذشته تفاوت دارد که دو رکن اصلی در فضای سیاسی خلق درون‌زا و تعاملات برون‌گرا است که بایستی به آنها توجه شود که شرط استفاده از میادین نفتی مالکیت نیست و شرکت‌های جدید دارای فناوری هستند سلاح و ابزار مالکیتی را به دست می‌گیرند و ما نیازمند هستیم تعاملات را با شریک‌های بین‌المللی افزایش دهیم.

معاون فناوری و روابط بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت به برگزاری نمایشگاه جانبی این همایش اشاره و تصریح کرد: همزمان با این همایش، نمایشگاه تخصصی جانبی برای ارائه آخرین دستاوردهای فناورانه حوزه ازدیاد برداشت و تجهیزات مرتبط نیز برگزار خواهد شد.
 
گفتنی است، دومین همایش بین‌‏المللی فرصتهای فناورانه در صنعت نفت و گاز چهارشنبه ٨ مهر ماه امسال با محوریت فناوریهای ازدیاد برداشت با همکاری وزارت نفت، وزارت امور خارجه، پژوهشگاه صنعت نفت و مشارکت شرکتهای مطرح‌ بین‌المللی، موسسات و دانشگاههای معتبر خارجی، نمایندگان اقتصادی و بازرگانی سفارتخانه‌های خارجی، موسسات بین‌المللی مقیم تهران و شرکتهای سرمایه‌گذاری در مرکز همایشهای بین‏ المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار