هزینه 1.8 میلیارد دلاری برای گازرسانی به سیستان‌وبلوچستان/صرفه جویی 2میلیارد لیتری در مصرف سوخت

مدیر عامل شرکت مهندسی توسعه گاز از آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به شهرهای استان سیستان و بلوچستان با حضور وزیر نفت، در آینده نزدیک خبر داد و گفت: برای گازرسانی به این استان 1.8 میلیارد دلار هرینه خواهد شد.

حسن منتظر تربتی مدیر عامل شرکت مهندسی توسعه گاز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به شهرهای استان سیستان و بلوچستان با حضور وزیر نفت، در آینده نزدیک خبر داد و گفت: عملیات انتقال گاز به استان سیستان و لوچستان یکی از اتفاقات مهم در صنعت گاز کشور است.

وی تصریح کرد: این استان به لحاظ جمعیت شهری و روستایی و صنایع نیروگاهی  که دارد گازرسانی به این استان مقرون به صرفه و توجیه اقتصادی دارد.
 
تربتی مصارف سوخت فرآوره نفت کوره و نفت و گاز را در طی سال حدود 2 میلیارد لیتر عنوان کرد و افزود: بنابراین با گازرسانی به این استان علاوه بر صرفه جویی در هزینه حمل و نقل بستر را برای رونق اقتصادی این استان فراهم می کند.
 
مدیر عامل شرکت مهندسی توسعه گاز  تاکید کرد: پروژه گازرسنی قبلا از طریق خط هفتم سراسری از عسلویه تا ایرانشهر شروع شده بود بنابراین تکمیل شبکه گازرسانی شهرستانهای زاهدان، زابل، خاش، چابهار و کنارک  و شهرها و نیروگاههای این استان به زودی شروع می‌شود.

وی یادآور شد: این پروژه شامل 260 کیلومتر خط لوله 36 اینچ منشعب از کیلومتر 839 خط لوله هفتم سراسری که از ایرانشهر به سمت زاهدان امتداد یافته است، می باشد.

مدیر عامل شرکت مهندسی توسعه گاز  اظهار داشت: گازرسانی به این استان با خط لوله 36تا 56 اینچ تا هزار کیلومتر احداث می‌شود.
 
تربتی با اشاره به اینکه پروژه مذکور شامل هفت ایستگاه شیر بین راهی، پنج ایستگاه حفاظت کاتدیک، یک ایستگاه فرستنده و یک ایستگاه کنترل فشار و سیستم مخابراتی است، اظهار داشت: با بهره برداری از این پروژه بالغ بر 300 هزار خانوار شهری و روستایی در شهرهای زاهدان، چابهار، خاش و زابل از نعمت گاز برخوردار می شوند.

تربتی هزینه اجرای طرح مذکور را 1.8 میلیارد دلار اعلام و خاطرنشان نمود: علاوه بر گازرسانی به مناطق مسکونی از این خط انتقال گاز برای گازرسانی به نیروگاه های حرارتی ایرانشهر گازی، ایرانشهر بخاری، زاهدان، چابهار و صنایع موجود این استان نیز استفاده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به اینکه شرکت ملی گاز ایران از اواخر سال 84، طرح انتقال گاز به مناطق شرقی و جنوب شرقی کشور از طریق خط هفتم سراسری را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: به همین منظور قبلا خط انتقالی به طول 907 کیلومتر و قطر 56 اینچ از عسلویه به ایرانشهر اجرا شده و به زودی نیز عملیات اجرایی خط انتقال گاز از ایرانشهر به سمت زاهدان و دیگر شهرهای این استان آغاز می شود.

تربتی خاطرنشان کرد: این طرح به مدت سه سال اجرا خواه شد و هزینه اجرای این طرح از طریق بند ق تبصره 2 بودجه سال 93  از محل منافع جایگزینی سوخت تامین می‌شود به طوری این پروژه با مشارکت 100 درصدی بخش خصوصی انجام خواهد و دولت در این طرح سرمایه گذاری نکرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار