خواندن نماز آیات قبل از باز شدن ماه‌گرفتگی واجب است

به گفته استادان حوزه های علمیه با توجه به ماه‌گرفتگی کلی در ایران، خواندن نماز آیات واجب است و شایسته است که انسان با دیدن نشانه‌های قیامت به فکر قیامت و هول و هراس آخرت بیفتد و برای آن روز توشه آماده کند.

خواندن نماز آیات قبل از باز شدن ماه‌گرفتگی واجب است
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه ساعت 4:37 تا 7:57 صبح دوشنبه(6 مهر) می گیرد.

حجت الاسلام سید جعفر ربانی، استاد حوزه علمیه قم با اشاره به وقوع ماه گرفتگی در بامداد دوشنبه 6 مهر، گفت: با توجه به ماه‌گرفتگی کلی در ایران، خواندن نماز آیات واجب است.

حجت الاسلام ربانی، نماز آیات را از نمازهای واجب خواند و ابراز داشت: ماه‌گرفتگی و خورشید گرفتگی یکی از نشانه‌های الهی است و بعد از مشاهده آیات الهی بر انسان خواندن نماز آیات واجب است و در صورت کوتاهی باید قضای آن را بجا آورد.

وی افزود: نماز آیات باید قبل از باز شدن خسوف و کسوف خوانده شود که به صورت دو رکعت و در هر رکعت بعد از حمد یک سوره خوانده می‌شود که سوره به پنج قسمت تقسیم می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: نماز آیات را می‌توان به شکل‌های مختلف خواند؛ اما راحت‌ترین آن، تقسیم سوره به پنج قسمت است و احتیاط این است که سوره‌ای انتخاب شود که جدای از «بسم الله» پنج آیه داشته باشد.

وی خسوف و کسوف را از علائم قیامت برشمرد و تأکید کرد: شایسته است که انسان با دیدن نشانه‌های قیامت به فکر قیامت و هول و هراس آخرت بیفتد و برای روزی که مال و فرزند فایده‌ای ندارد، آمادگی پیدا کند.

حجت الاسلام ربانی افزود: باید برای قیامت و عالم آخرت، توشه آماده کنیم که قلب سلیم و عمل صالح بهترین همراه انسان است و با مشاهده نشانه‌های خدا، بعد از عمل به واجب، تذکر پیدا کرده و عبرت بگیریم.

گفتنی است، نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد ، که به دو روش خوانده می شود .

صورت اول: بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید و بعد براى رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.

صورت دوم: بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان یک آیه خلاف احتیاط است) از سوره‏اى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگرى از همان سوره را قرائت نماید و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره‏اى که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه‏اى از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر رکوعى به یک آیه از سوره‏اى اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.

اتنهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار