وضعیت آتش نشانی اورژانسی است؟/ صبحت‌های متفاوت از دو مسئول شهری

آتش نشانی یکی از ارگان های مهم در رسیدگی به حوادث شهری از جمله آتش سوزی و امداد و نجات است که استاندار تهران در اظهار نظری قابل توجه امکانات این ارگان را در حد صفر دانست.

وضعیت آتش نشانی اورژانسی است؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آتش نشانی از آن دسته ارگان هایی است که نقش حیاتی در حفظ ایمنی و امنیت شهروندان بر عهده دارد. در سال های اخیر بنابر گفته شهرداری تهران امکانات زیادی برای تجهیز این ارگان اختصاص داده تا بتواند برای حفظ امنیت جانی مردم اقدامات سریعی را انجام دهد.

شهر تهران دارای بافت قدیمی و فرسوده زیادی است که هر لحظه باید در گوشه و کنار آن منتظر حادثه ای بود. به عنوان مثال بازار بزرگ تهران یکی از آن دسته محل هایی است که دارای بافتی قدیمی و فشرده از نظر سازه بوده و دارای تراکم جمعیتی زیادی است و هر چند وقت نیز شاهد آتش سوزی در آن هستیم.

توسعه ایستگاه های آتش نشانی در تهران به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران با جمعیتی نزدیک به 8 میلیون نفر یکی از الویت های شهرداری تهران بوده و به گفته شهردار تهران تمامی تجهیزات آتش نشانی مدرن شده اما در بحث تجهیزات سنگین نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و همچنین در بخش قوانین نیازمند چاره اندیشی و بحث هستیم.

شهردار تهران می گوید: در ده سال گذشته ایستگاه های آتش نشانی در تهران دو برابر شده و نیروی انسانی نیز افزایش یافته و در نتیجه ایمنی در شهر با توجه به امکانات و تجهیزات، پیشرفت خوبی داشته است البته باید سعی کنیم اشتباهات را به حداقل ممکن برسانیم و از تجربیات خود و دنیا استفاده کنیم تا نیروها از لحاظ آموزش، متخصص تر شوند و کیفیت آموزش را بالا ببریم و مسیر رشد کمی و کیفی را در ابعاد مختلف پیش ببریم.

در سال های اخیر شاهد این موضوع بوده ایم که شهرداری تهران در کنار نوسازی بافت های فرسوده برای توسعه ایستگاه های آتش نشانی نیز برنامه هایی داشته است اما این اظهار نظر محمد باقر قالیباف شهردار تهران درباره اینکه «امکانات آتش نشانی مدرن شده اما در حوزه خودروهای آتش نشانی نیازمند سرمایه گذاری هستیم» می تواند مفاهیم مختلفی را به مخاطب برساند و آن اینکه نوسازی امکاناتی که شامل خودروها نمی شود چه چیزهایی را می تواند در بر بگیرد؟!

در کنار صحبت های شهردار تهران حرف های استاندار تهران در روز آتش نشانی نیز قابل تامل است چراکه در واقع نقطه مقابل قالیباف بوده است. حرف هایی که ته دل شهروندان را خالی می کند و البته بی اعتمادی به مسئولان را در بین مردم رواج خواهد داد.

سید حسین هاشمی استاندار تهران در موضعی شاید واقع بینانه تر امکانات آتش نشانی کشور را در مقابل سایر کشورهای هم‌تراز، بسیار پایین و در حد صفر دانست! این صحبت، نقطه مقابل شهردار تهران است که از توسعه و تجهیز آتش نشانی حرف های بسیاری می زند.

شاید از لابلای حرف های ناهماهنگ شهردار و استاندار تهران بتوان این موضوع را برداشت کرد که یکی قصد آرام نشان دادن اوضاع و احوال را دارد و دیگری از زخمی دیرینه سخن گفته و اینکه عمق بحران آتش نشانی در کشور و به خصوص در تهران به حدی رسیده که باید حتما درباره آن صحبت کرد. 

این اظهار نظرهای متفاوت پای مدیرعامل سازمان آتش نشانی را هم به میان کشید. وی در جواب این سوال که آیا اظهارات استاندار تهران را در خصوص صفر بودن امکانات آتش نشانی قبول می کنید یا نه ضمن رد آن، این اظهار نظر را تنها یک ادعا دانست!

**امکانات آتش نشانی در حد جهانی است

سعید شریف زاده با اشاره بر تمرکز سازمان آتش نشانی بر کیفیت ارائه خدمات به شهروندان می گوید: در راستای اجرای راهبرد هفتم شهردار تهران مبنی بر ارتقای سطح خدمات به شهروندان علی الرغم جذب 64 درصد از محل 2 درصد عوارض ایمنی ساختمان که صرفاً برای توسعه ایستگاه ها و تجهیزات آتش نشانی صورت می پذیرد، با افتتاح 6 ایستگاه آتش نشانی و افزایش 18 ایستگاه موفق به کاهش متوسط یک کیلومتر از سطح پوشش هر ایستگاه و منجر به تسریع دسترسی به محل آتش سوزی و حوادث می شود. به عبارتی با افتتاح یک ایستگاه در هر 23 روز و افزایش ایستگاه ها از 103 مورد به 121 ایستگاه به پوشش مناسب و متناسب خدمات رسانی به شهروندان تهرانی دست یافته ایم و تا پایان سال 94 به افتتاح مجموع 127 ایستگاه می رسیم.

وی می افزاید: سازمان آتش نشانی تهران برای افزایش بهره وری و خدمت رسانی به شهروندان، 210 دستگاه خودروهای عملیاتی آتش نشانی، نجات، پشتیبانی و ویژه را که برخی از آنها عبارتند از 125 دستگاه تویوتا هایلوکس، 11 دستگاه خودروی کاپرا، 49 دستگاه ایویکو دیلی ویژه معابر کم عرض، 3 دستگاه جرثقیل پالفینگر 8 تن، 1 دستگاه جرثقیل 130 تن، 10 دستگاه رول آف مخصوص حمل تجهیزات عملیاتی، 53 دستگاه موتورپمپ پورتابل توهاتسو و همچنین هزار و 200 دست البسه حریق با بالاترین کیفیت و استانداردهای روز دنیا را به تجهیزات و ناوگان خودرویی افزوده است.

سازمان آتش نشانی نقش اساسی در حفظ امنیت مالی و جانی شهروندان دارد و مردم به این سازمان به عنوان پشتوانه ای در مواقع ضروری نگاه می کنند اظهار نظرهای غیرکارشناسی جز تشویش اذهان عمومی ثمره دیگری ندارد. البته شاید فاصله هایی هم برای رسیدن به استانداردهای جهانی آتش نشانی داشته باشیم اما آقای استاندار در حد صفر هم نیستیم. امیدواریم این مورد هم مانند سخن وزیر کشور تنها یک شوخی بوده باشد!

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار