مشهد؛

مسجدی که همدلی و همزبانی، اتحاد ودوستی رمز موفقیت اوست

مسجد مکانی امن و ایمن است که موجب آرامش، طراوت و تازگی روح و جسم انسان می شود. البته این مستلزم آن است که متولیان مسجد سعادت خدمت‌‎گذاری در این مکان مقدس را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ گروه سین جیم  به سراغ یکی از فعالان، مبلغان فرهنگی و مربی قرآن این مسجد در شهر مقدس مشهد رفته است تا متمایز بودن این خانه خدا را به رخ همگان بکشد.

مسجدی که در سال 90 دربخش پایگاه‌های بسیجی خواهران دربین مساجد سراسرکشور رتبه نخست را کسب کرد.انتشار نشریه کوثرانه از سال86 با مخاطبان ملی ،ایجاد کلاس‌های معرفت نفس، درخشش در بخش جشنواره‌های تئاتر و سرود و فعالیت‌های ورزشی برای انتخاب رتبه‌ی اولی در کشور از دیگر فعالیتهای این مسجد محسوب می شود.

سین: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

جیم: طاهره دایی نژاد معروف به «غفوری» هستم که در سال1327 در خیابان شیرازی مشهد متولد شدم. سه فرزند دارم یک دختر دبیر و دو پسر، پسر بزرگم مهندس بهداشت در رباط کریم و پسرکوچکم پزشک متخصص عفونی است. همسر مرحومم کارمند آموزش و پرورش استان بود.

سین: چندسال است که در سنگر فرهنگی مسجد فعالیت دارید؟

جیم: از سن 18 سالگی فعالیت‌های فرهنگی مذهبی را در فضای مسجد شروع کردم و در این مسجد نیز از ابتدای شروع بنا فعالیت دارم، تا کنون 33 سال توفیق خدمت نصیبم شده است.

سین: علت ورود شما به حیطه فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی مسجد چه بوده است؟

جیم: در ابتدای جوانی به بیماری لاعلاجی مبتلا شدم هرچقدرمرا دکتر بردند ، بهبودی حاصل نشد تا اینکه مادرم شفای من را از امام رضا(ع) گرفت. من هم وقتی سلامتی خودم را بدست آوردم به حضرت رضا(ع) قول دادم تا زنده هستم برای ترویج دین تلاش کنم، این شد که به سنگر مسجد آمدم.

سین: چه عاملی باعث شد که شما در زمره اعضای فعال فرهنگی مسجد انتخاب شوید؟

جیم: در زمان ساخت این مسجد من بانوی جوان و پرانرژی بودم که بنا به عهدی که با امام رضا(ع) بست بودم هدفی داشتم. بنابراین با شور و شوق فراوان در زمانیکه هنوز زیرزمین مسجد ساخته نشده بود من به دنبال جذب خواهران محله برای شرکت در کلاس‌های اخلاقی- آموزش قرآن و مهارت‌های خانه‌داری بودم و در این زمینه برای دعوت از اساتید برجسته هزینه هم می‌کردم این بود که هیأت امناء مسجد عمار یاسر مدیریت بخش خواهران را از همان ابتدا به من دادند.

سین: درچند شاخه از فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی مسجد شرکت دارید؟

جیم: از ابتدای شروع فعالیتم تمامی امور مربوط به بانوان مسجد تحت نظارت من هست و من هم تمامی فعالیت‌های انجام شده را با هیأت امناء هماهنگ می‌کردم، درحال حاضر بیشتر مسوولیت‌ها را به خواهران جوان واگذارکرده ام اما هنوز هم نظارت کلی بر فعالیت را برعهده دارم. هم اکنون دربیشتر رشته‌های ورزشی کلاس و آموزش با مربیان حرفه‌ای داریم و در رشته‌های کاراته و رزمی تعدادی از جوانان این مسجد مقام‌های کشوری و ملی بدست آورده‌اند. در فعالیت‌های دینی، اخلاقی و بخش مهارت‌های زندگی کلاس‌های آموزشی و گروه‌های خودآموز داریم که با خیریه مسجد همکاری دارند، تا جایی که بخش‌های سرود و نمایش جوانان مسجد به جشنواره‌‌ها راه پیدا می‌کنند.

سین: چه کسانی در مجموعه مسجد به شما کمک کردند که همراهی‌شان موجب تقویت و ایجاد انگیزه بیشتر برای ادامه این حرکت شده است؟

جیم: خواهران بزرگواری که از ابتدا با من همراه بوده و هم اکنون نیز همراه من هستند از همسران بزرگوار شهدا هستند همسر سردار شهید هاشم ساجدی، همسر شهید حجت الاسلام عباس موسوی قوچانی، همسر شهید حمزوی، خانم معصومه خشت زرین مدیر موسسه و همسر جانباز هستند و همچنین طلعت زرین خواهر ایشان از فرهنگیان باتجربه‌اند که این افراد هسته‌ی اولیه گروه خواهران مسجد را تشکیل داده و تاکنون با اتحاد و دوستی مسیر را طی کرده اند که به برکت این اتحاد خواهران فعال و مدیران گروه‌های مختلف بخش خواهران اکنون به 30 عضو فعال رسیده است.

سین: همسر و فرزندان شما چقدر همراهتان بودند؟

جیم: همسرم به دلیل فرهنگی بودن از همان ابتدا با فعالیت‌های فرهنگی مسجد همراهی می‌کرد چون خط خوبی داشت تابلوهای خط مسجد را می‌نوشت. فرزندانم که بزرگ شده‌‎اند بنابر نوع توانایی که داشتند من را همراهی کردند به عنوان مثال پسرم مجید غفوری که پزشک عفونی است به همراه همسرش زهرا تشکری به تا زمانی که در مشهد بودند هفته‌ای یکبار به مسجد می‌آمدند و مراجعان را معاینه و ویزیت رایگان می‌کردند.

سین: آیا این مسجد فعالیتی داشته‌ که در بُعد کشوری اثر بخش باشد؟

جیم: بله فعالیت‌های زیادی داشته که بسیاری از آن در بخش برادران بود که خود آنها باید در موردش صحبت کنند اما در سال 90 بخش خواهران مسجد دربین مساجد سراسرکشور البته دربخش پایگاه‌های بسیجی خواهران درکشور رتبه نخست را کسب کرد، چون خواهران این مسجد بسیار فعال هستند و طرح‌های خلاقانه‌ای را پیاده می‌‎کنند، مثلا در بخش خواهران نشریه کوثرانه از سال86 فعالیت دارد که مخاطب در سطح کشوری دارد و بخش جشنواره‌های تئاتر و سرود کانون مسجد و فعالیت‌های ورزشی و کلاس‌های معرفت نفس این مسجد در بخش خواهران خوش درخشیده و از آیتم‌های برتری مسجد برای انتخاب رتبه‌ی اولی در کشور است.

سین: به عنوان یک مبلغ دینی و فعال فرهنگی دلیل ضعف عملکرد مساجد را درشرایط کنونی چه می‌دانید؟

جیم: چون رمزموفقیت مسجدی که من در آن فعالیت دارم اتحاد و دوستی در فعالیت صادقانه بوده در بخش خواهران و برادران روز‌به‌روز موفقیت‌مان بیشتر شده است به همین دلیل این راهکاری است که در تمامی مساجد جواب می‌دهد. همانطور که می‌دانیم در هرمسجدی بسیج، کانون فرهنگی مسجد و هیأت امناء و امام جماعت عناصر اصلی هستند چنانچه با هم اختلاف داشته باشند از حرکت باز می‌مانند. هیأت امناء این مسجد بهترین حامی بخش خواهران هستند.

سین: چه راهکارهای خلاقانه‌ای برای جذب بهتر جوانان به مساجد دارید؟

جیم: جوانان ایرانی فطرت پاک و ایمانی قوی دارند که با ارتباطات صمیمانه و نزدیک می‌توان آنها را به خوبی جذب مسجد کرد، چون گرایش به خوب و پاک زندگی کردن در ایرانیان بسیار قوی است. همچنین عشق عمیقی که مردم متدین ایران به ائمه اطهار دارند باعث می‌شود که هرچقدر هم اشتباه می‌کنند بازهم ائمه دست آنها را می‌گیرند و هدایتشان می‌کنند، اما متاسفانه عملکردهای غلط برخی متدین سبب دور شدن جوانان از فضاهای معنوی می‌شود.

سین: چطور از رخنه کردن افراد نفوذی در فضای مسجد جلوگیری می‌کنید؟

جیم: همیشه باید دقت داشت چون با لباس دین بیشتر دشمن می‌تواند ضربه به پیکر مذهب بزند، در این مسجد چون اتحاد و همدلی بین ارکانهای مختلف وجود دارد زماینکه لازم است مربی یا سخنران برای برنامه‌های مسجد دعوت شود تمام استانداردهای لازم جهت معتبر بودن آن فرد در نظر گرفته می‌شود و تحت نظارت امام جماعت و رأی هیأت امناء کارها صورت می‌پذیرد، به همین خاطر ضریب خطاء ما به صفر می‌رسد.

سین: شغل اصلی شما چیست؟ آیا تناقضی با فعالیت‌هایتان در مسجد ندارد؟

جیم: شغل اصلی من مربی قرآن است و مداحی نیز می‌کنم و مدرک مربی قرآن و مداحی‌ام از سازمان تبلیغات و آستان قدس رضوی گرفته‌ام تحصیلاتم دیپلم است. فعالیت شغلی من دقیقاً در راستای اهداف و فعالیت‌هایم در مسجد طراحی شده و به دلیل اینکه مربی قرآن جوانان و بزرگسالان هستم یکی از عوامل پیشرفت من در فعالیت‌های فرهنگی مسجد ، مأنوس شدن با جوانان است، و آنهاهم به دلیل علاقه‌ای که به من دارند برای فعالیت بیشتر، جذب مسجد می‌شوند که البته همه آن لطف خداست.

سین: تا کی به فعالیت‌های خود در فضای مسجد ادامه می‌دهید؟

جیم: همواره از خداوند بزرگ خواسته‌ام تا زنده‌ام توفیق خدمت در مسجد را از من نگیرد و عاقبت بخیر از این دنیا بروم.

سین: شیرین‌ترین خاطره‌ای که در طول سال‌های خدمت درمسجد دارید چیست؟

جیم: شیرین‌ترین خاطره‌ام این است که در دوران هشت سال دفاع مقدس خواهران زیادی با اشتیاق برای کمک به جبهه در مسجد فعالیت داشتند، ما هرساله در بهمن ماه سالروز پیروزی انقلاب آش پیروزی پخته و در محله توسط برادران بسیجی جوان توزیع می‌کردیم، اینقدر این غذا با عشق پخت و توزیع می‌شد که من هنوز شیرینی آن دوران را به یاد دارم.

سین: خاطره تلخ شما در طول سال‌های فعالیت در مسجد چیست؟

جیم: تلخ‌ترین خاطره‌ام روزی بود که خبر فوت امام(ره) را شنیدم چون در آن موقع مرتب تلویزیون اعلام می‌کرد برای سلامتی امام دعا کنید و ما در مسجد برنامه‌های مذهبی دسته جمعی برای سلامتی امام خمینی(ره) برگزار می‌کردیم، وقتی خبرارتحال را شنیدیم برنامه عزاداری مفصلی در مسجد گرفتیم وتعداد زیادی با هماهنگی مسجد فرستادیم برای شرکت در مراسم ارتحال.

سین: چقدر توانستید در فضای خانواده و بین بستگان تحول مثبت ایجاد کنید و مسیر زندگی آنها را به سمت معنویت سوق دهید؟

جیم: خداوند به من لطف کرده از زمان فعالیتم در مسجد کلامم اثر بخش‌تر بوده در بین فامیل چنانچه جایی امر به معروف می‌کردم البته با رعایت مراحل درست امربه معروف و نهی ازمنکر متوجه می‌شدم که تا حد زیادی اثربخش است، بستگان و فامیل من که خدا را شکر از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند همواره باغ‌های خود را برای برگزاری اردوهای زیادی که ما از طرف مسجد در بهار و تابستان برگزار می‌کنیم در اختیار می‌گذارندکه این نشان از عشق به معنویت در آنهاست. فرزندانم هم که به تناسب شغل‌شان به مسجد‌یها و محرومین که تحت پوشش مسجد هستند خدمت رسانی می‌کنند به خصوص پسر و عروسم که پزشک هستند.

سین: به عنوان یک مسجدی فکر می‌کنید، یک بانوی متدین باید چه شرایطی داشته باشد؟

جیم: یک بانوی متدین باید الگوی خود را حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) قرار دهد و به درستی در زندگی ودر فضای جامعه آنگونه که آنها عمل کرده‌اند رفتار کند. به عنوان مثال برخی از بانوان متدین رفتارهای لطیفی با همسر و فرزندان خود ندارند، به بهداشت و اخلاقیات زیاد پایبند نیستند این است که چون جامعه زنی را که ظاهر دینی دارد نماد زن مسلمان می‌داند چنانچه مابه وظایفمان درست عمل نکنیم اثرات مخرب به جامعه اسلامی وارد می‌کنیم.

سین: علت بداخلاقی و غیرقابل انعطاف بودن برخی ازمذهبی‌ها را چه می‌دانید؟

جیم: ریشه‌ی این رفتارها به شناخت نداشتن از دین برمی‌گردد. افرادی که دین اسلام را عمیق بشناسند جاذبه آنها به حدی می‌رسد که قادرند افرادی را که مخالف دین هستند را جذب کنند چه برسد به جوانان. گاهی اوقات هم افرادمعنوی شیطان گول‌شان می‌زند و به ایمان خود مغرور می‌شوند در این موقع است که فرمانده آنها شیطان است و تمام عبادتشان بر باد رفته و نه تنها کسی را به رفتارهای اسلامی نمی‌توانند دعوت کنند بلکه عامل تنفر مردم به سمت معنویت می‌شوند.

سین: راز موفقیت این مسجد درمسأله فرهنگی چیست؟

جیم: راز موفقیت این مسجد و هرمسجدی که مسجدیهای آن به وظایف دینی خود درست عمل کنند در شناخت خود انسان و خداشناسی درست افراد است، سپس به عملیاتی کردن اخلاق برمی‌گردد زیرا دین ما دین مکارم اخلاق وبه فکر دیگران بودن است، این مسجد با وجود اینکه در منطقه بالا شهر قرار گرفته از همان سال‌های ابتدا برای رفع مشکلات مالی خانواده‌ها صندوق قرض الحسنه‌ای در بخش خواهران درسال1376 راه اندازی کرد با مبلغ40 هزارتومان قرض الحسنه در ماه اکنون 300 عضو دارد و هرماه در قالب وام‌های یک، سه و 10میلیونی به میزان 300میلیون تومان وام قرض الحسنه بدون دریافت حتی یک ریال سوددهی به صندوق پرداخت می‌کند، این درحالی است که در سال90 با مشارکت این خواهران دفتر قرض الحسنه برادران مسجد نیز راه اندازی شد، این یک نمونه از رازهای موفقیت این مسجد است فعالیت‌های معنوی خودجوش زیادی نظیر تشرف به حرم رضوی در هفته یکبار به ظرفیت 40نفر بعدازنمازصبح، برپایی نمازجماعت صبح از ابتدای تأسیس مسجد و دارا بودن دفتر خیریه که 80 خانواده نیازمند حاشیه شهر مشهد را در طول سال تأمین می‌کند، ایجاد ازدواج آسان، برپایی دفتر مشاوره خانواده رایگان و ده‌ها برنامه دیگر فرهنگی که خدمات صادقانه به مردم می‌دهد از جمله عوامل موفقیت این مسجد است.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.