در 20سال اخیر:

هرسال 40 سانتی متر مکعب تراز دریاچه ارومیه را ازدست داده ایم

معاون پژوهش دانشگاه صنعتی شریف و مدیردفتر برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در طی 20سال اخیر هرسال 40 سانتی متر مکعب تراز دریاچه ارومیه را ازدست داده ایم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ به نقل ازروابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز،دکتر تجریشی در سیزدهمین گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری در تبریز گفت: درسالهای اخیر هرسال 40 سانتی متر مکعب، تراز دریاچه ارومیه را ازدست داده ایم ولی باتوجه به بارندگی ها، امسال هفت سانتی متر مکعب کاهش داشتیم و هدف برای سال جاری تثبیت شرایط است.

معاون پژوهش دانشگاه صنعتی شریف افزود: درحال حاضر 85 درصد ازمنابع آب تجدید پذیر برداشت می شود،براساس شاخص کمیسیون توسعه پایدار سازمان ملل اگر این برداشت بیشتر از 40 باشد بسیار پرخطر محسوب می گردد.

وی تصریح کرد:توسعه نامتوازن بخش کشاورزی،تغییرات اقلیمی واستمرار خشکسالی وبرداشت بیش از حد مجاز از منابع آب تجدید پذیر برخی از عوامل موثر در بروز تشدید بحران خشکسالی دریاچه ارومیه می باشد.

دکترتجریشی بااشاره به اهم خطرات و آسيب‌هاي احتمالي ناشي از تداوم خشكي درياچه اروميه گفت: ايجاد ريزگردهاي نمكي ناشي از توسعه كانون‌هاي توليد ريزگرد در درياچه اروميه و مناطق شوره‌زار مجاور آن ،بيابان‌زايي و پيشروي آن درمحدوده‌هاي كشاورزي و مسكوني ،ايجاد بيماري‌هاي صعب‌العلاج در منطقه ،تخريب و از بين رفتن اراضي كشاورزي ،افزايش مهاجرت از مناطق مجاور درياچه و به‌ويژه تخليه روستاهاي نزديك درياچه برخی از و آسيب‌هاي احتمالي ناشي از تداوم خشكي درياچه اروميه می باشد.

وی با اشاره به اهم خطراتی که تداوم خشكي درياچه اروميهبر سلامتی دارد گفت:تخریب بافتهای ریوی در اثر ورود غبارات نمکی- سیلیسی باعث بروز بیماری‌های آسم و برونشیت، غلظت بیش از حد آرسنیک در محیط، علاوه بر زخمهای پوستی، سبب بروز ناهنجاریهای ریوی، مثانهای و سرطان، مشکلات سیستم عصبی و آسیبهای کبدی ،بروز سرطان ناشی از فلزات سنگین کرم و کادمیوم ،بروز آسم ناشی از فلزات سنگین کبالت و نیکل ،جیوه و سرب از فلزات سنگین بروزدهنده سرطان هستند.

معاون پژوهش دانشگاه صنعتی شریف تأکیدکرد:كنترل و كاهش مصرف آب در بخش كشاورزي ،تامین آب از منابع جدید ،اقدامات مطالعاتي و نرم‌افزاري،اقدامات حفاظتی و کاهش اثرات ،كنترل و كاهش برداشت از منابع آب سطحي و زيرزميني حوضه وتسهيل و افزايش حجم آب ورودي به درياچه از طريق اقدامات فيزيكي و سازه‌اي برخی از نقشه راه احیای دریاچه ارومیه می باشد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.