خشکسالی بر سر دریاچه خراسان رضوی چیره انداخته است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرخس گفت: حدود10 سال است که بزنگان تنها دریاچه خراسان رضوی به خاطر خشکسالی دچار سیر نزولی حجم آب درون خود شده است.

خشکسالی بر سر دریاچه خراسان رضوی چیره انداخته استعلیپور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛در خصوص وضعیت دریاچه بزنگان اظهار کرد:این دریاچه تنها ترین دریاچه طبیعی خراسان رضوی است که از سال 82 تا کنون به  دلیل  بروز خشکسالی به  تدریج با  کاهش میزان آب مواجه شده به طوری که طبق آخرین ارزیابی حداکثر عمق آن 2 متر اعلام شده در حالی که روزگاری عمق آن به  20 متر هم رسیده بوده است.

وی در خصوص علت کم آبی تنها دریاچه خراسان رضوی گفت:بروز خشکسالی و کاهش نزولات جوی تنها دلیل بحران کم آبی این دریاچه است چرا که از زمان وجود این دریاچه مردم بومی‌اش در حال استفاده از آن بوده اند و گواه صادق این زمانی است که کشاورزان منطقه هیچ استفاده ای از آب نداشته ( زمان گشت و برداشت نبوده) ولی همچنان دریاچه با بی آبی دست و پنجه نرم می کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس در خصوص اقدامات لازم جهت نجات دریاچه بزگان تصریح کرد:حدود 3 سالی می شود که پیشنهاد انتقال آب از حوزه آبخیز بند سنگی در 1400 کیلومتری دریاچه بزنگان مطرح است  ولی هم اکنون دچار رسوب گرفتگی شده که به  مسئولان ارشد  اطلاع داده ایم  ولی متأسفانه تأمین اعتبار نشده و هنوز خبری از طرح انتقال و راه اندازی خط لوله آب شهر به مردم بزنگان که با  اجرایی شدن آن محیط زیست می تواند حق آب زیست  محیطی خود را برای احیای دریاچه بردارد ،نیست.

علیپور در خصوص تبعات منفی خشک نشدن این دریاچه گفت: چون این دریاچه حالت نمک زاری دارد با خشک شدنش به  تدریج به  کانون آلودگی ها و ریز‌گردهای استان تبدیل شده و به  تدریج حضور پرندگان مهاجر و گونه های جانوری و گیاهی اش رو به زوال می رود.

وی تأکید کرد: در حفظ و نجات دریاچه بزنگان کشاورزان و شورای اسلامی این منطقه نقش بسیار مهمی را در همکاری با اقدامات اداره محیط زیست انجام داده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار