خوراک دام طیور، پاشنه آشیل تولیدات دامپروری

در مراسم امضای تفاهم نامه سازمان نظام مهندسی و انجمن صنایع خوراک دام با اشاره به اهمیت این بخش در صنایع غذایی و پروتئینی کشور اعلام شد پاشنه آشیل تولیدات دامپروری‌ها بخش خوراک دام و طیور است .

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز در مراسم تفاهم نامه همکاری مشترک انجمن صنایع خوراک دام ،طیور و آبزیان در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور احمد کبیری رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور اظهار داشت: در اواخر دهه هفتاد حدود 20 درصد از ظرفیت کارخانجات تولید خوراک دام وطیور فعال بود و خوشبختانه در حال حاضر این رقم به 40 درصد رسیده است و امیدواریم با وجود ظرفیت های بالایی که در کشور وجود دارد این میزان رشد چشمگیری داشته باشد.

وی ادامه داد: 3 میلیون تن گوشت دام طیور در کشور وجود دارد و در کشور وجود دارد و در حال حاضر تولید گوشت مرغ توانایی رشد 33 درصدی را دارد.

کبیری تصریح کرد: تقویت آموزش می‌تواند ظرفیت‌های تولید را افزایش دهد و از آنجا که مهمترین مشکل ما در کشور نرم افزاری است ما نمی‌توانیم از توان‌های موجود نسبت به استانداردهای جهانی استفاده کنیم.

در ادامه این نشست محمدعلی کمالی معاون سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشورتصریح کرد: پاشنه آشیل تولیدات دامپروری ها بخش خوراک دام وطیور است.


وی درخصوص وردات و تولید خوراک دام و طیور اظهار داشت: باید به سمتی برویم که حداکثر بهره وری صورت پذیرد و گلوگاه آن تهیه جیره غذایی مناسب و استاندارد است.

معاون سازمان نظام مهندسی کشاورزی گفت: اگر جیره مناسب نداشته باشیم راندمان تولید پایین خواهد آمد و تولید از اقتصادی بودن می‌افتد.

کمالی اظهار داشت: کارخانجات دام وطیور باید به علم روز مسلط باشد و با استفاده ار فارق التحصیلات بخش کشاروزی و همکاری با صاحبان خوراک دام در جهت افزایش و ارتقای تولید و دام بردارند.

همچنین دراین مراسم مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام ، طیور و آبزیان اظهار داشت: خوراک دام و طیور که در کشور تولید می‌شود به یازده کشور آسیایی صادر و سال گذشته 50 میلیون دلار ارز آوری داشته است.

وی در خصوص علل عدم صادرات این محصول به کشور اروپایی اظهار داشت: ایران به لحاظ تکنولوژی و فنی مشکلی ندارد ولی هنوز به شرایط بهداشتی مورد نظر اروپا دست پیدا نکرده است.

رئیس انجمن صنایع خوراک طیور و دام بیان داشت: کل ارزش خوراک دام درکشور 54 هزار میلیارد تومان است و از این رقم 9 میلیارد 200 ملیون تومان سهم کارخانجات خوراک دام و مابقی در مزارع پرورش دام و طیور تولید می‌شود.

قدیری ادامه داد: در حال حاضر درکشور 542 واحد کارخانه خوراک دام صنعتی وجود دارد و با 990 کارخانه دیگر فرآورده‌های فرعی خوراک دام تولید می‌شود.

وی در خصوص وجود کارخانجات تولید کننده غیر مجاز خوراک دام و طیور گفت: در صنعت تولید خوراک دام و طیور تعداد تولید کنندگان غیر مجاز که بدون مجوز پروانه بهداشتی فعالیت می‌کنند بسیار زیاد است. 

معاون سازمان نظام مهندسی کشاورزی خاطرنشان کرد: همچنین انجمن خوراک دام نسبت بهتولید این محصول با دو شهرک بیمه قرار داد دارد و خوراک دام تولیدی را بیمه می‌کنند و اگر واحد پرورشی نسبت به خوراک دام متضرر شود بیمه هزینه آن را پرداخت می‌کنند.

بنابراین این گزارش امضای تفاهم نامه منجر به شناسایی نیازهای آموزشی درحوزه صنایع خوراک دام طیور و آبزیان و تدبین استانداردها محتوی آموزشی تهیه و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی- کاربردی مورد نیاز تا مرحله تبیین دانش فنی، استفاده از ظرفیت‌های ملی و بین المللی درحوزه آموزش برای انتقال آخرین فناوری‌ها درحوزه صنایع خوراک دام خواهد شد.

همچنین لازم به ذکر است این تفاهم نامه از تاریخ مبادله به مدت 4 سال و قابل تمدید و ادامه فعالیت، بازنگری، اصلاح و یا تغییرات در مفاد آن با توافق کتبی طرفین قابل انجام خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار