با شک های همسر خود چه کنیم؟

اولین قدم در از بین بردن شک و بد دلی در زندگی مشترک منهدم ساختن زمینه‌های آن است.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بسیار دیده می‌شود که افراد زندگی مشترکشان را با شک و بدبینی نسبت به شریک زندگی‌شان آنقدر تلخ می‌کنند که فرد مقابل حتی اگر گناهی هم مرتکب نشده باشد احساس اسارت کرده و برای رهایی خود از وضعیت بدی که برایش پیش آمده دست به انجام هر کاری می زند. 

بد دلی بیماری است
اما نکته قابل توجه اینجاست که شک بیماری مخصوص افراد ضعیف‌النفس و بد اندیش است و هر کس دو عنصر اساسی حسادت و خود کم بینی را داشته باشد به شکاکیت هم دچار خواهد شد. 
البته گاهی ممکن است در ابتدا زمینه‌های شک به وجود آید و سپس فرد مشکوک یا افراط در شک خود، دچار ضعف اخلاقی و حسادت هم بشود.فقط کسی که همسر شکاک داشته باشد می‌داند که شکاکیت چه درد بی‌درمانی است و چه جهنمی پس از آن ساخته می شود. 

بد دلی حقیقتی است که باید باور شود
حمید رضا رحمانی مشاور خانواده و روانش‌شناس در خصوص بد دلی و شک در زندگی مشترک می گوید: این یک مسئله و واقعیتی است که در دنیا وجود دارد و در هر فرد( هم زن و هم مرد) ممکن است وجود داشته باشد و مختص به جنس خاصی نیست. 

از دیدگاه این روانشناس‌، حس بد دلی در واقع دو جنبه دارد گاهی واقعا طرف مقابل رفتار و حرکات شک برانگیزی دارد اما در واقع رفتار او مشکلی نداشته و این خود فرد شک کننده است که دچار احساسی پوچ و بی‌اساس شده است . 

من حق دخالت دارم چون ملک من هستی! 
رحمانی می‌گوید: بخش عمده‌ای از این موضوع بستگی به نگاه هر دو طرف دارد که فرقی هم بین آنها وجود ندارد و متاسفانه نگاهی که ممکن است برای هر دو طرف مشکل ساز باشد ، نگاه سلطه گرانه است چرا که هم زن و هم مرد تعهد و پیوند زناشویی شان را وابسته به نگاه مالکانه ی خود می‌بینند. وقتی نگاه مالکانه در زندگی وجود داشته باشد طبیعتا فرد خود را زیر سلطه همسرش می‌بیند.دو از ذهن نیست که مرد شک کننده به خود حق می دهد که همه رفتارها و حرکات همسرش مطابق میل او باشد.

فرد شکاک اعم از زن یا مرد به اندازه تسلط، نفوذ و توانی که در زندگی دارد همسرش را محدود و محروم می‌سازد او حتی اگر در زمان حال مسئله‌ای را برای شک کردن پیدا نکند، مشکلاتی را برای آینده فرض کرده و به عملکرد درست همسرش در مقابل آن مشکلات به شکل فرضی شک می‌کند این افراد معمولا توانایی حل مشکل را نداشته و سعی می‌کنند از وقوع آن جلوگیری کنند! 
با همسرتان غریبی نکنید 

رحمانی پیرامون نحوه برخورد با افراد شکاک می‌گوید: افرادی که احساس می‌کنند همسرشان بی‌دلیل به آنها شک کرده است باید سعی کنند زمینه‌های آن را در رفتار خود از بین ببرند. یعنی همیشه در دسترس وی باشند، هنگام حضور در خانه از اتفاقات روزانه‌ای که در محل کار برایشان پیش‌ آمده برایش بگویند و حتی از او نظر بخواهند چرا که همسران نقش مهمی در گرایش یکدیگر به شک و بددلی و همچنین درمان آن را دارند چه بسا که دیده می‌شود همسران به شک و بد دلی یکدیگر دامن می‌زنند و هنگامی که نقطه ضعف همسرشان را پیدا می‌کنند او را از این طریق تحت فشار قرار می دهند در حالی که شاید نمی‌دانند این رفتارها به بدتر و وخیم‌تر شدن اوضاع منجر خواهد شد. 

این یک حقیقت است که هیچ فردی از زیر سلطه رفتن احساس خوبی ندارد چرا که طبیعت وجودی هیچ انسانی با حس اسارت خو نگرفته است. 

طلاق عاطفی، اولین ثمره شک 
رحمانی عقیده دارد: زمانی که شک و بد دلی برای هر دو طرف در زندگی مشترک عادی شد حتی اگر زندگی شان به طلاق نرسند با دور شدن از یکدیگر، جدایی عاطفی، عدم برقررای ارتباط کلامی مناسب و به طور خلاصه فاصله گرفتن از یکدیگر را در پی خواهد داشت. 

ترس مولد حس شک در زن است 
اگر چه شکاکیت مردان می تواند مشکلات بیشتری را به وجود بیاورد اما این حس شک در زنان هم وجود دارد اما مهمترین عاملی  که مولد بروز احساس شک در زنان است ترس است . ترس از دست دادن همسر با ازدواج مجدد وی بزرگترین ترس در وجود یک زن است. 

اما رحمانی می‌گوید: گاهی مردان با رفتارهای غلط چند در جهنم شدن زندگیشان مقصرند. 
مرد باید رفتاری منطقی و واضح داشته باشد چرا که پنهان‌کاری و ایجاد ابهام تحریک‌کننده ی پیدایش احساس شد که در وجود همسرش است. 

گاهی پای گذشته در میان است! 
اما جدا از همه موارد ذکر شده که موضوع رفتار غلط اصلی‌ترین آن بود، شکاک بودن یک فرد (چه مرد و چه زن) حسی است که از دوران مجردی  او را همراهی کرده که ریشه در کودک درون او دارد اماگاهی موقعیت شغلی(مثل کارکردن دردادگاه خانواده ) داشتن سابقه خیانت در فامیل منشاء بروز احساس شک در یک مرد یا زن خواهد بود. 

همت کنید و زندگیتان را نجات دهید 
بنابراین توضیحات راه مبارزه با شک، مشورت و مراجعه به مشاوران با تجربه است اما قابل ذکر است که تقویت زمینه‌های اعتقادی در وجود فرد مقابل راهکار اصلی محسوب می‌شود.
علاوه بر آن تقویت ایمان و توکل بر خدا نیز بسیار کارساز است چرا که یکی از پایه‌های شک ضعف ایمان است که متاسفانه زمینه‌های آن درهمه جای دنیا وجود دارد و تمامی افراد باید سعی کنند با رعایت بهداشت معنوی و اخلاقی خود از ابتلا به این بیماری که متلاشی کننده زندگی شان خواهد بود جلوگیری نماید. 

گزارش از فرزانه فدوی

انتهای پیام/
برچسب ها: بددلی ، بیماری ، شکاک ، ازدواج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۲ مهر ۱۳۹۴
خیلی خوب بود.مرسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۲ مهر ۱۳۹۴
خیلی خوب بود.مرسی
آخرین اخبار