مشهد؛

نگهداری 212 نسخه خطی و چاپ سنگی دیوان حافظ شیرازی در کتابخانه آستان قدس رضوی

گنجینه ارزشمندی از 212 نسخه نفیس خطی و چاپ سنگی از دیوان حافظ شیرازی بزرگترین شاعر غزل ‌سرای ایران در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی گفت: خواجه شمس‌الدين محمد بن بهاءالدين حافظ شيرازی، شاعر بزرگ سده هشتم است که گنجینه ارزشمندی از دیوان وی در گنجينه کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می شود و اين نسخه‌‌ها توسط کاتبان، خوشنویسان، تذهیب‌کاران و نقاشان ایرانی در دوره‌های مختلف کتابت، خوشنویسی‌، تذهیب و نقاشی شده است.

سيد محمدرضا فاضل هاشمی با بيان اينکه در این میان بيش از 40 نسخه اهدايی مقام معظم رهبری است، افزود: اين نسخه که تاريخ کتابت آن، اواخر شوال 1124 قمری است توسط هنرمند معاصر غلامحسين اميرخانی به رهبر معظم انقلاب اهدا شده و ايشان نيز به کتابخانه آستان قدس اهدا کرده اند و دست خط ايشان در ابتدای نسخه به چشم می خورد.

وی گفت: جدول‌ بندی و کمند کشی اوراق آن به زر و تحریر مشکی و متن اشعار، زرافشان غبار بوده و بین سطرها زراندازی و دو صفحۀ افتتاح، دارای یک سرلوح مزدوج زرپوش مرصّع منقّش و حاشیه‌ آن گل و برگ ختایی زرین منقّش است.

رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی به نسخه نفيس ديگری اشاره کرد و افزود: این نسخه به خط نستعلیق ممتاز به قلم عبدالوهاب یزدانی فرزند وصال شیرازی است که در صفحه اول مقدمه و آغاز غزلیات هر یک دارای یک سرلوح مزدوج پر کار زرپوش مرصّع به سبک مکتب شیراز و حاشیه در صفحه اول مقدمه و در صفحه اول آغاز غزلیات تشعیر سازی تذهیب زرین است.

فاضل هاشمی خاطر نشان کرد: نسخه‌های چاپ سنگی نفیسی از دیوان حافظ به خط محمود بن میرزای وصال چاپ 1267 در بمبئی، دیوان حافظ چاپ1893 میلادی چاپ لکهنو اهدایی مقام معظم رهبری و دیوان حافظ به خط محمد قدسی حسینی چاپ1322 هجری قمری در بمبئی، از ديگر نسخه ارزشمند در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است.



انتهای پیام/ ا

برچسب ها: نسخه ، خطی ، حافظ ، مشهد ، خراسان رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.