غربالگری تیروئید نوزادان مانع عقب ماندگی ذهنی 28 هزار کودک شد

رئیس اداره بیماری های متابولیک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اجرای طرح غربالگری بیماری کم کاری تیروئید میان نوزادان به مدت 10 سال، مانع عقب افتادگی ذهنی 28 هزار کودک شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، شهین یار احمدی روز سه شنبه در نشست مشترک معاونت امور زنان ریاست جمهوری و وزارت بهداشت افزود: این طرح از سال 84 و با گرفتن یک قطره خون از پای نوزادان سه تا پنج روزه اجرا شد.

یاراحمدی گفت: امسال جشن 10 سالگی و موفقیت این طرح برای جلوگیری از عقب افتادگی ذهنی کودکان در دی ماه امسال برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: از زمان اجرای طرح یاد شده و تا پایان شهریورماه امسال، 11 میلیون و 500 هزار نوزاد ایرانی غربالگری شد که بیش از 28 هزار نوزاد دارای مشکل کم کاری تیروئید شناسایی شدند و اقدامات درمانی برای آنان انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت به طور میانگین هر سال برای حدود 30 هزار نوزاد غیرایرانی نیز طرح غربالگری بیماری کم کاری تیروئید، انجام شد.

یاراحمدی افزود: در زمان حاضر پوشش اجرای طرح غربالگری در سطح ملی 3 / 97 درصد در کشور است و در صورتی که این بیماری در مدت 30 تا 40 روز اول تولد نوزادان تشخیص داده نشود، منجر به عقب ماندگی ذهنی آنان می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه میزان دفع ادراری ید در بانوان باردار افزایش یافته است، افزود: به همین دلیل برنامه کشوری مدیریت بیماری های تیروئیدی در دوران بارداری طراحی شده است.
یاراحمدی برنامه های آینده این مدیریت را انجام طرح هایی برای بیماری های متابولیک شایع بیماران، تکمیل پانل غربالگری، همکاری با بهزیستی در راستای افزایش برنامه غربالگری نوزادان و غربالگری بینایی عنوان کرد.

نشست مشترک معاونت امور زنان ریاست جمهوری و وزارت بهداشت امروز سه شنبه در محل این وزارتخانه برگزارشد.

منبع : ایرنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.