کنفرانس امنیتی مونیخ؛

اشتان مایر: افزایش امنیت با توافق بر سر فرآیندهای اصلی حاصل می‌شود/ ظریف: کشورهای منطقه باید بدانند داعش برای کسی سرمایه نیست

وزرای امور خارجه کشورمان و آلمان در کنفرانس امنیتی مونیخ به بررسی آخرین تحولات منطقه پرداختند.

اشتان مایر: افزایش امنیت با توافق بر سر فرآیندهای اصلی حاصل می‌شود/ ظریف: کشورهای منطقه باید بدانند داعش برای کسی سرمایه نیستبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اشتان مایر وزیرخارجه آلمان در کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار داشت: برجام اختلافی را که در آستانه جنگ بود از بین خواهد برد.

وی با اشاره به اینکه باید با اعتمادسازی از فرصت‌ها استفاده کنیم، گفت: امروز مصادف با شب تصویب برجام در تهران هستیم و امیدوارم ایران از این فرصت استفاده کند و به تعهدات خودش در برجام عمل کند و با رویه دیپلماسی جلو برود.

وزیرخارجه آلمان با بیان اینکه ما می‌خواهیم برجام تلاشی برای آینده دیپلماسی باشد، افزود: ما در تهران هستیم زیرا می‌خواهیم از فرصت‌ها استفاده کنیم و به رفع موانع و همکاری‌های دیپلماسی در سطح منطقه امیدوار هستیم.

اشتان مایر با اشاره به اینکه غایبانی در کنفرانس امنیتی مونیخ در تهران وجود دارد، تأکید کرد: هدف ما این است که روش سیاسی را برای جنگ‌های خونین منطقه دنبال کنیم زیرا میلیون‌ها نفر آواره به اروپا پناه آوردند.

وی با اشاره به سفر خود به ریاض قبل از ورود به تهران گفت: همه مسائل به اختلاف این دو پایتخت مربوط نمی‌شود. اکنون کنشگران تروریستی مثل داعش محدودیت‌های دیپلماسی را در این مقطع نشان می‌دهند اما البته ما باید به صورت دیپلماتیک عمل کنیم.

وزیر خارجه آلمان با بیان اینکه ما سالها جنگ در اروپا را شاهد بودیم، گفت: تاریخ تکرار نمی‌شود اما حوادث اخیر در اوکراین نشان داد اروپا چالش های امنیتی خود را دارد و باید اروپا بیشتر در این زمینه تلاش کند.

اشتاین مایر در ادامه گفت: بر سر فرایندهای اصلی باید توافق شود و همچنین گام‌ها آرام برداشته شود، این کار در طولانی مدت باعث افزایش امنیت برای همه ما می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند مسئولیت پذیری هستیم و سوال‌های زیادی در مورد نیت ایران در منطقه وجود دارد که ممکن است بی پایه و غیرمنصفانه باشد؛ می پذیریم ایران نگرانی‌های امنیتی خود را دارد اما باید به این سوال ها هم پاسخ داده شود.

وزیر خارجه آلمان با اشاره به اینکه می‌دانیم اشتباهات گذشته باعث جنگ امروز سوریه است و جنگ سوریه فرصت‌های تاریخی است که از دست داده‌ایم، تاکید کرد: امروز باید برای حل مشکل سوریه تلاش کنیم، زمانی نداریم که بخواهیم درباره سوالاتی که به گذشته مربوط می‌شود، بحث کنیم بلکه باید با آگاهی نسبت به آن برای حل مشکلات تلاش کنیم.

مایر با اشاره به اینکه امروز دو موضوع مطرح است، تصریح کرد: نخست باید با داعش بجنگیم البته این موضوع در حال انجام است، اما زیاد موفقیت آمیز نبوده و دوم این که ما باید راه حل نظامی را کاهش داده و راه حل سیاسی بیابیم.

معاون صدر اعظم آلمان با اشاره به اینکه در نیویورک به این نتیجه رسیدیم که باید برای راه حل سیاسی در سوریه تلاش کنیم، گفت: مداخله روسیه در سوریه غیرمنتظره بود و نتوانستیم به دلیل این مداخله، مباحثمان در نیویورک درباره راه حل سیاسی سوریه را تمام کنیم.

اشتاین مایر تاکید کرد: مسکو و واشنگتن باید شفاف عمل کنند بلکه باید هماهنگی‌های لازم را داشته باشند اما این اتفاق نیفتاده است، مداخله روسیه در سوریه یک ناکارآمدی بود، اما ما امید داریم روسیه و آمریکا به دیدگاه مشترکی در مورد سوریه برسند.

وی خاطر نشان کرد: تا زمانی که اختلاف عمیقی بین آمریکا و روسیه باشد، نمی‌توانیم شاهد موفقیتی در سوریه باشیم و امیدواریم که آمریکا و روسیه درباره سوریه به هماهنگی‌های لازم برسند.

**کشورهای منطقه باید بدانند داعش برای کسی سرمایه نیست

محمدجواد ظریف در ادامه این نشست گفت: ما به دلیل نگاه متفاوت توانستیم به توافق تاریخی دست پیدا کنیم و این به ما این انگیزه را داد تا سر میز مذاکره بنشینیم. 

وی با اشاره به اینکه در گذشته گزینه‌های غلطی وجود داشت، افزود: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید به مذاکره برسیم و تنها تفاوت مذاکره در این بود که گزینه جنگ وجود نداشت، البته فشارها علیه ایران زیاد بود. ما 12 سال تحت فشار بودیم و تحریم‌های زیادی علیه ما وضع شد، البته نیازی نبود که ایران را به میز مذاکره بکشانند زیرا ایران همیشه خواهان مذاکره بوده است اما کشورهایی بودند که نمی‌گذاشتند ایران پای میز مذاکره بنشیند. 

وی با تاکید بر اینکه ایران تصمیم داشت تا ثابت کند که برنامه هسته‌ای اش صلح آمیز است، ادامه داد: در این رابطه اتهاماتی نسبت به ما وجود داشت، اما اعتقاد داشتیم فشار در مذاکرات برای ایران ناعادلانه است. 

ظریف با بیان اینکه ما توانستیم به طرف مقابل بقبولانیم برداشتن تحریم‌های ایران امتیازدادن نیست، افزود: همچنین ما توانستیم این ذهنیت ایجاد شده را از بین بردیم که باعث جلو رفتن ما نیز شد.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: در منطقه ما مشکلات و تهدیدات زیادی وجود دارد که این تهدیدات و مشکلات برای همه مشترک است، اما همگان باید برای حل این مشکلات تلاش کنند. کشورهای منطقه باید بدانند داعش برای کسی سرمایه نیست. 

ظریف با طرح سوالاتی مبنی بر اینکه چه کسی باید اعتماد دیگران را به دست آورد؟ آیا ایران به کشوری تهاجم داشته و یا حمله شیمیایی کرده است؟ آیا در ایجاد داعش طالبان و غیره نقش داشته است یا اینکه قربانی اینها نبوده است؟، گفت: باید به آینده نگاه کنیم و نباید در گذشته اسیر شویم زیرا در این صورت به ضرر همه خواهد بود؛ ما به یک محیط با ثبات نیازمندیم و نباید امنیت خود را در ناامنی دیگران ببینیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: اگر بمب گذاری مانند شب گذشته در عربستان انجام می‌شود، ناامنی ما نیز به حساب می‌آید، زیرا هر نقطه در منطقه ما ناامن باشد به نقاط دیگر نیزسرایت خواهد کرد. ما گذشته را فراموش نمی‌کنیم اما در گذشته هم اسیر نمی‌شویم. معتقدیم همه این موارد راه حل دارد اما نباید به گونه‌ای نگاه کنیم که فقط خودمان سود ببریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه متاسفانه برخی نقش آفرینان در منطقه تصور می‌کنند فقط خودشان باید سود ببرند و فکر می کنند باید این توازن را به نفع خودشان رقم بزنند، تصریح کرد: ما اکنون در بی ثباتی سوریه، عراق و غیره وضعیت باخت-باخت را شاهدیم، به نفع هیچ کسی نیست زیرا کسانی که خودشان در این بحران‌ها نقش داشته‌اند اکنون مورد هدف قرار گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به بمب گذاری شب گذشته در عربستان اشاره کرد. 

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: باید بپذیریم پیروزی‌های نظامی تبعاتی دارد که باید به پیروزی‌های سیاسی دست یابیم. ما باید این واقعیت را بپذیریم که راه حل نظامی نتیجه نمی‌دهد و راه حل باید سیاسی باشد؛ ما نمی توانیم برای مردم سوریه نسخه بپیچیم و تصمیم گیری کنیم که چه کسی آنجا حکمرانی کند؛ باید به مردم سوریه کمک کنیم.

وی با بیان اینکه مشکل باید در سوریه تعریف شود به طوری که فقط به منافع خود توجه نکنیم، گفت: ایران آماده بازی برد- برد در سوریه است و فعالانه برای راه حل سیاسی در سوریه، یمن و غیره شرکت خواهد کرد. 

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما باید به مردم سوریه اجازه دهیم که کار خود را انجام دهد، آنچه باعث گسترش این جنگ شده، تاکید بر افراد است نه روندها. باید جنگ را به پایان برسانیم تا تمام سوری‌ها به خانه‌هایشان بازگردند و برای این مسیر باید به خشونت تکفیری ها پرداخت.

ظریف گفت: ما نمی خواهیم اجازه دهیم افراد خارج از منطقه بیایند و دیالوگ خود را دیکته کنند. مردم مشکلات خودشان را از طریق صندوق رای تعیین می کنند نه با اسلحه؛ ما باید واقعیت‌ها را بپذیریم و مردم تصمیم بگیرند.

ظریف در بخش دیگری از این نشست اتهامات علیه جیسون رضائیان را جدی دانست و گفت: در تلاشیم تا از منظر بشردوستانه این موضوع را حل کنیم.

وی همچنین درباره بحران منطقه و سوریه گفت: مردم در غرب باید فکر کنند چه چیزی باعث طولانی شدن جنگ سوریه شده است؟ پاسخ آن وجود پیش شرط‌هایی است که غیر قابل دسترس اند.

وی با تاکید بر این که اگر می خواهیم در سوریه به نتیجه برسیم باید پیش شرط ها را از بین ببریم، افزود: ایران معتقد است نیازمند اقدام نظامی هستیم اما راه حل، نظامی نیست.

وزیر امور خارجه ادامه داد: متاسفانه نمی دانم چرا افرادی فکر می کنند مداخله روسیه مساله را پیچیده تر کرده است؛ در یک و نیم سال گذشته ائتلاف بین المللی در مبارزه با داعش در عراق و سوریه شکست خورده است، پروازهای زیادی انجام شده اما بمبی بر سر داعش نمی ریختند و عملیاتی نبود.

ظریف درباره علت این موضوع نیز گفت: آن ها اراده سیاسی ندارند و فکر می کنند مقابله با داعش کمک به بشار اسد است.

وی درباره اقدامات ایران علیه تروریسم هم اظهار داشت: ایران برای مقابله با تروریسم یک شریک جدی است، ما خواهان انزوای عربستان نیستیم؛ هلال شیعی هم توسعه ایران هراسی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: این مشکل طایفه ای و فرقه ای و از این لحاظ تهدید بزرگ است، تهدید مشترک در منطقه افراطی گرایی است که تهدیدی برای همه است.

ظریف یادآور شد: ایران مخالفتی برای مذاکره در باره سوریه، چه در پاریس و چه جای دیگر نداشت، آن ها که در پاریس بودند، می خواستند ایران را منزوی کنند در حالی که ایران قدرت خود را نشان داده است.


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار