دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی؛

در برابر مروجان منکر باید تمام قد ایستاد

آیت الله اراکی با بیان اینکه در اسلام تساهل نداریم گفت: تنها در برخی موارد که برای جامعه خطری در پی نداشته باشد می‌توان تسامح کرد اما اگر تسامح در ارزش‌ها در ملأعام صورت بگیرد خیانت در حق مردم و اسلام صورت گرفته که قابل اغماض و چشم‌پوشی نیست.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در همایش لبیک یا حسین(ع) که در امامزادگان عبداله(ع)و آمنه خاتون(س) اراک، برگزار شد، با اشاره به اینکه هر جامعه‌ای قانونی دارد که خط مشی مردم خود را ترسیم می‌کند اظهار داشت: جوامعی که احکام خود را برپایه احکام و موازین الهی وضع می‌کنند باید بدانند که تنها راه برای رشد و بالندگی، حرکت در مسیر ‌الله و دوری جستن از احکام زور و تزویر است.

وی گفت: ایران پس از پیروزی انقلاب با تبیین قوانین اسلامی در جامعه چشم اندازهای حرکتی خود را با قوانین الهی منطبق ساخت و در این مسیر به موفقیت‌های چشم گیر و غیرقابل باور از سوی دشمنان رسیده است که همین عامل باعث شده تا دشمنان دست از دشمنی با ایران برندارند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این نکته که گفتار نادرست و خلاف قوانین وضع شده در یک جامعه از منکرات وعمل به قوانین از معروفات محسوب می‌شود، اضافه کرد: ما در جامعه‌ای اسلامی که ادعای پرستش خداوند یکتا را دارد زندگی می‌کنیم، مردم ایران قوانین حکومتی خود را بر طبق احکام اسلامی و قوانین الهی وضع کردند؛ ازاین رو تمامی مردم باید پایبند به اصول و مقدسات دینی باشند و همواره اموری را که معروف است انجام و از اموری که منکرست دوری کنند.

آیت‌الله اراکی در تکمیل سخنان خود به تبیین امر به معروف پرداخت و اظهار کرد: عمل به این فریضه الهی تنها بیان به زبان نیست، تمامی افرادی که خود را از آمران به معروف می‌دانند باید خود آن معروف را به درستی شناخته و در اجرای آن عامل باشند؛ لذا اگر حرف و عمل آنان با هم یکسان نباشد نه تنها اثر مثبت ندارد ممکن است اثرات منفی نیز داشته باشد.

وی امر به معروف را دارای مرتبه ای بلند دانست و افزود: معروف واقعی و حقیقی جلوگیری منکر است، آموزش و پرورش با در اختیار داشتن نیروهای خدوم، نخبه و آگاه می‌تواند از سنین پایین به انجام امر به معروف در جامعه کمک و دانش‌آموزان را نسبت به پرهیز از منکرات و گرفتاری در چنگال هواهای نفسانی هوشیار سازد.

وی تصریح کرد: اگر منکری در جوامع به ویژه در جوامع اسلامی رواج پیدا کند جامعه در معرض خطر و تباهی قرار خواهد گرفت؛ ازاین رو باید در برابر مروجان منکر در جوامع تمام قد ایستاد و با آنان با شدت برخورد کرد، کما اینکه تمامی جوامع این کار را انجام می‌دهند و این مهم تنها به جوامع اسلامی ختم نشده و تمامی جوامع را در بر می‌گیرد.
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اضافه کرد: ترویج منکر در جامعه، بی‌مبالاتی و بی‌قانونی را گسترش می‌دهد و اجتماع را به سمت تباهی، فساد روحی و روانی هدایت می‌کند؛ بنابراین واژگونی ارزش‌ها و باورها خطرناک‌ترین حالتی است که با رواج منکرات، جوامع به آن دچار می شوند.
وی بر لزوم پیاده‌سازی احکام دینی در جوامع اسلامی و جلوگیری از منکرات تأکید کرد و افزود: اگر قوانین الهی زیر پا گذاشته شود هیچ تضمینی نخواهد بود که قوانین بشری شکسته نشود و فساد در جامعه رواج نیابد، جوانان با انتخاب نوع پوشش اعلام می‌کنند که پایبند به اصول دینی هستند یا اصول غربی، پوشش نامناسب با نوشته‌های غیرمتعارف و ضد ارزشی راه را برای سایر منکرات باز می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به این نکته که مرز قانون توسط دو دسته از افراد به صورت مخفیانه و در ملأعام شکسته می‌شود، تصریح کرد: مرز شکنی در خفا کیفر در محدوده خود شخص دارد و جامعه را تهدید نمی‌کند اما اگر مرز و قانونی در ملأعام شکسته شود جامعه را دربرگرفته و باید نسبت به فرد خاطی برخورد جدی صورت گیرد.

آیت‌الله اراکی ارتکاب جرم در انظار عموم را توهین به تمامی افراد، ارزش‌ها، عدل و مرزهای جامعه دانست و ابراز کرد: در اسلام تساهل نداریم تنها در برخی موارد که برای جامعه خطراتی در پی نداشته باشد می‌توان تسامح کرد اما اگر تسامح در ارزش‌ها در ملأعام صورت پذیرد خیانت در حق مردم و اسلام صورت گرفته که قابل اغماض و چشم‌پوشی نیست.

وی در بخشی دیگر از سخنان خویش قیام امام حسین(ع) را راهی برای نجات بشریت عنوان کرد و افزود: خوسبختانه جامعه ما جامعه‌ای پاک است که با تنظیم قانون بر اساس اصول اسلامی کمترین مشکل را در جامعه داریم، اگر از وقوع ناهنجاری در جامعه خوف داریم به این دلیل است که در برقراری اصول جامعه کوتاهی و غفلت داشته‌ایم.

آیت‌الله اراکی تاکید کرد: با استفاده از ابعاد و زوایای عاشورا و برقراری امر به معروف و نهی از منکر باید فضای جامعه را باید فضای ارزشی نگه داشت تا از آسیب در امان بماند، امام حسین(ع) و یاران ایشان به شهادت رسیدند تا امانتداری، راستگویی، عدالت محوری، صداقت و دیگر خصلت‌های انسانی به آدم‌های بی دست و پا نسبت داده نشود و تمامی مردم بدانند که افرادی که شاخصه‌های انسانی را رعایت می‌کنند همواره انسان‌هایی شجاع و پاکدامن هستند.

وی در پایان یادآور شد: نهادینه کردن ابعاد نهضت عاشورا باید توسط جامعه روحانیت و دیگر افرادی که اهل فن هستند واکاوی و تشریح شود تا جامعه برای همیشه از گزند دشمن در امان بماند.









انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار