محدودیت واردات میوه در سالجاری

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه امسال واردات میوه نسبت به سالهای قبل محدود شده است، گفت: پایان ثبت سفارشات 190 قلم کالا آخر آذرماه است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ، عباس معمارنژاد گفت: کل میوه وارداتی غیر از موز به کشور از تاریخ 31 خردادماه تاکنون بالغ بر 19 میلیون دلار بوده است.
معاون وزیرامور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تمام این بحثها و دعواها برای 19 میلیون دلار واردات است، این سئوال را مطرح کرد که آیا واقعا با توجه به نیاز کشور این میزان واردات می تواند کل بازار مرکبات کشور و بازار میوه را برهم بریزد؟
وی در پاسخ به سوال اما رقم میوه وارداتی به کشور بیش از این میزان اعلام شده است؟ اظهار داشت: 190 میلیون دلار موز در مدت شش ماهه ابتدای سال وارد کشور شده است.
رئیس کل گمرک ایران با ذکر این مطلب که صحیح یا غلط بودن بحث واردات میوه به کشور موضوع دیگری است، عنوان کرد: میزان واردات میوه به کشور امسال نسبت به سالهای قبل قابل قیاس نیست و به شدت محدود شده است.
به گفته وی، بر اساس اعلام و ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی در تاریخ 31 خردادماه به گمرک 190 قلم کالا با رعایت ماده 11 آئین نامه قانون مقررات صادرات و واردات محدود یا ممنوع شده است.
معمارنژاد ادامه داد: بر اساس این آئین نامه، اگر ثبت سفارشی قبل از ایجاد ممنوعیت صورت گرفته باشد واردات آن باید ادامه پیدا کند و اعتبار این ثبت سفارشها شش ماه است .
وی با بیان اینکه اعتبار ثبت سفارشات براساس نامه خلیلیان 30 آذرماه جاری است، گفت: بنابراین ثبت سفارشاتی که قبل از این تاریخ صورت گرفته، با توجه به نامه وزیر جهاد کشاورزی با رعایت ماده 11 دارای اعتبار است.
رئیس کل گمرک ایران خاطرنشان کرد: اینکه آیا بعد از آن ثبت سفارشی صورت گرفته یا خیر، وزارت صنعت ، معدن و تجارت باید پاسخگو باشد.
وی تصریح کرد: در گمرک کالایی که ثبت سفارش می شود به این معناست که مجوز ورود دارد و وقتی وارد گمرک شد به ویژه میوه و مرکبات توسط سازمان قرنطینه مورد بررسی قرار می گیرد و اگر مورد تایید قرار گرفت، وارد کشور می شود، گمرک نیز به این ترتیب برای واردات میوه عمل می کند./ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار