در دیدار نخست وزیر اقلیم کردستان عراق

جهانگیری: مرز مشترک ایران و عراق را به مرز پررونق تجاری تبدیل کنیم/ ایران مدافع اتحاد داخلی عراق است

معاون اول رییس جمهوری در دیدار نخست وزیر اقلیم کردستان عراق گفت: باید تلاش کنیم مرزهای مشترک را به مرزهای پر رونق تجاری و اقتصادی تبدیل کنیم.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر دوشنبه در دیدار نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق گفت: باید تلاش کنیم مرزهای مشترک را به مرزهای پر رونق تجاری و اقتصادی تبدیل کرده و توسعه و امنیت را برای مرزنشینان عراقی و ایرانی تامین کنیم.

وی بابیان اینکه عراق از شرایط سخت و دشوار رنج می برد و گرفتار مسائل امنیتی است، ادامه داد: این کشور در معرض تهدید خطرناکترین گروه های تروریستی و حامیان خارجی آنها قرار دارد و در چنین شرایطی اختلافات داخلی باید جای خود را به وحدت، انسجام و یکپارچگی بدهد.

جهانگیری با بیان این که توسعه مناسبات همه جانبه با دولت و ملت عراق در صدر اولویت های سیاست خارجی منطقه ای جمهوری اسلامی ایران است، تاکید کرد: ایران در کنار همه اقوام و مذاهب عراق خواهد بود و همانطور که از بغداد در مقابله با داعش حمایت کرد، با همان جدیت و سرعت اربیل را نیز مورد حمایت قرار داد.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران از حامیان جدی تحکیم مناسبات میان اربیل، بغداد و مشارکت موثر برادران کرد در ساختار سیاسی و تصمیم گیری عراق است، افزود: ایران همواره مدافع وحدت و یکپارچگی میان اقوام، مذاهب و گروه های مختلف عراق بوده است و همچنان ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف، در خدمت اتحاد و انسجام داخلی عراق خواهد بود.

جهانگیری به اهمیت امنیت اقلیم کردستان عراق و مرزهای مشترک این منطقه با ایران نیز اشاره کرد و گفت: انتظار داریم مسئولان اقلیم کردستان عراق برای مقابله با تعرض گروه های تروریستی و فعالیت های مسلحانه ای که بعضا از این مرزها علیه جمهوری اسلامی ایران انجام می شود، توجه و رسیدگی جدی تری داشته باشند. 

وی ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری ها و گسترش مناسبات اقتصادی با عراق و از جمله اقلیم کردستان این کشور خاطر نشان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران اختیار استانداران مرزی ایران را برای رونق دادن به مبادی مرزی مشترک با اقلیم کردستان عراق و توسعه همه جانبه در حوزه های اقتصادی و تجاری افزایش داده است.
معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: عراق قوی و قدرتمند، ضامن منافع همه مردم، اقوام و مذاهب این کشور و نیز منافع عمومی منطقه است و بی ثباتی، ناامنی و واگرایی سیاسی در عراق تامین کننده منافع هیچ کسی نخواهد بود.

**داعش یک تفکر و گفتمان مخرب و خطرناک است

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در این ملاقات، از گروه تروریستی داعش بعنوان تهدیدی جدی برای عراق یاد کرد و از حمایت ها و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با این گروه تروریستی قدردانی کرد.

نچیروان بارزانی گفت: ایران همواره در شرایط سخت و دشوار در کنار دولت و ملت عراق بوده است و روابط اقلیم کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران نیز روابطی استراتژیک و تاریخی است.
وی ادامه داد: داعش تنها یک گروه نظامی متجاوز نیست بلکه یک تفکر و گفتمان مخرب و خطرناک است و اگر مسئولین کشورهای منطقه در زمینه آموزش و آگاهی بخشی به مردم گام های جدی تر برندارند، ممکن است شاهد آسیب های جدی تر در آینده باشیم.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق افزود: گروه تروریستی داعش در حقیقت متشکل از گروه های تندرو و افراطی مذهبی است و گروه های بعثی است که سعی دارند تفکرات و عقاید مخرب خود را به مردم القا کنند و در پوشش و به نام اسلام به دنبال جذب افراد هستند.

بارزانی با تبریک توافق هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 نیز اظهار داشت: بی تردید پس از اجرای این توافق و لغو تحریم های ایران، بستر و زمینه های بیشتری برای توسعه همکاری های اقتصادی فی مابین فراهم خواهد شد. 

وی با تاکید بر لزوم ارتقای سطح روابط اقتصادی میان ایران و اقلیم کردستان عراق، تصریح کرد: ظرفیت های فراوانی برای توسعه مناسبات اقتصادی میان ایران و اقلیم کردستان عراق وجود دارد و امیدوارم با توسعه همکاری های مرزی و فعال شدن بخش خصوصی، شاهد ارتقای سطح مناسبات اقتصادی و تجاری باشیم.

نیچروان بارزانی، انسجام و وحدت داخلی عراق را نیز ضروری و پر اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: یکپارچگی و توافق میان گروه های مختلف در عراق از هر نوع توافق و تفاهم با کشورهای دیگر مفیدتر است و می تواند در حل مسائل و مشکلات امنیتی عراق کارساز و موثر باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار