باشگاه خبرنگاران جوان بررسی کرد؛

در موسیقی ممنوع الکار نداریم/ شکایت کنید، ادامه فعالیت بدهید

خبر داغ و جنجالی که انتشار آن اهالی موسیقی را به دردسر انداخت.

حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به تازگی حوزه موسیقی کشور با یک خبر داغ و جنجالی رو به رو شده است این خبر حاکی از ممنوع‌الکاری چند تن از خوانندگان موسیقی پاپ کشور است که از جمله هنرمندان پرطرفدار و پرکار هستند. در میان اسامی خوانندگانی که گفته می‌شود از فعالیت آنها ممانعت به عمل آمده نام افرادی مشاهده می‌شود که از نظر سبقه کاری و فعالیت خبری جزو افراد پیشینه‌دار در این عرصه هستند، البته در کنار آنها هنرمندانی هم بوده‌اند که به نسبت بقیه همکاران خود مدت زمان کمتری را در عرصه موسیقی کار کرده‌اند.

علت پیگیری خبر اعلام ممنوع‌الکاری این خوانندگان بدلیل انتشار آثار آنها در یکی از سایت‌های غیرمجاز و معروف خارجی و همچنین پخش‌ کلیپ‌های آنها از شبکه‌های غیرمجاز ماهواره‌ای است. باید توجه داشت که این آهنگ‌ها و ویدئوها مدت کمی نیست که از این سایت‌ها و شبکه‌ها پخش می‌شود. اما اینکه چرا به تازگی وزارت ارشاد تصمیم به ممانعت از فعالیت این خوانندگان گرفته، مسئله‌ای است که باید به دنبال جواب قانع‌کننده‌ای برای آن بود.

جدا از این موضوع نکته مهم و حائز اهمیت در این اتفاق، صحبت‌ها و حرف‌های برخی از این خوانندگان است که گفته شده از فعالیت‌ خود منع شده‌اند. یکی از نکات مشترک مطرح شده از سوی این هنرمندان این است که معتقدند فعالیت‌ آنها قانونی و تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. 

بنابراین با ذکر این مورد که تمام کارهای این خوانندگان دارای مجوز رسمی بوده‌اند این سوال مطرح می‌شود که به چه دلیل با وجود این مجوزها و فعالیت قانونی هنرمندان باز هم شاهد صدور چنین حکمی از سمت وزارت ارشاد بوده‌ایم؟!

پاسخی که می‌توان به این سوال داد این است که این هنرمندان در صورت دارا بودن مجوز برای فعالیت به هیچ عنوان اجازه همکاری با سایت‌ها و شبکه‌های غیرمجاز را ندارند. چرا که این مجوزها نوعی چراغ سبز و تاییدیه برای فعالیت در عرصه موسیقی داخلی است نه همکاری سایت‌ها و دیگر شبکه‌ها، اما جنبه دیگر اظهارات خوانندگان نسبت به این مسئله پاسخی که همه آنها بر آن اتفاق نظر داشته و معتقدند که هیچ دخل و تصرفی در انتشار این آهنگ‌ها و ویدئوها در سایت‌ها و شبکه‌ها ندارند، بلکه این آثار بسیار ساده دانلود شده و به صورت غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این در صورتی است که هیچ یک از هنرمندان توانایی جلوگیری از این اتفاق را ندارند.

با این تفاسیر باید اذعان کنیم در شرایطی که قانون کپی رایت در کشور ما وجود ندارد چگونه می‌توان سدی در برابر کپی و انتشار غیرقانونی کارها قرار داد .خوانندگان گاه برای تبلیغ و گاهی برای معرفی آثار خود راهی جز قرار دادن کارهای خود در شبکه‌ها و سایت‌های مجاز ندارند، با وجود اینکه بارها شاهد انتشار غیرقانونی کارهای خوانندگان، پخش فیلم‌ها و ویدئوهای هنرمندان که همگی مهر مجوز وزارت ارشاد را در خود گنجانده‌اند بوده‌ایم.

بارها منتظر اقدام و ارائه یک راه حل از جانب وزارت ارشاد شدیم .اقدامی که تاکنون نتوانسته به صورت یک راه حل کارگشا اجرایی شود و ضمن پیگیری‌های این وزارتخانه و اظهار امیدواری‌های مقامات آن به نتیجه قابل قبول و راضی کننده‌ای نرسیده است. راه حلی که قابلیت عملی شدن را داشته که در نهایت جایی به عنوان نقطه پایانی بر این جریان بلاتکلیف باشد.

 عامل دیگری که باید به آن اشاره کرد نحوه فعالیت سایت مورد نظر و شبکه‌های ماهواره‌ای است در حالی که این سایت‌ موسیقی خارجی تبدیل به یکی از پربازدید‌ترین سایت‌های موزیک شده و تعداد کسانی که چه از داخل و چه در خارج از آن بازدید کرده و جزو مخاطبان همیشگی آن هستند کم نیست، پس می‌توان گفت که چگونگی فعالیت این سایت و روندی که در پیش گرفته با برنامه‌ریزی‌های مدون و فکر شده همراه بوده است. 

نکته دیگر انتخاب و گزینش آهنگ‌ها و خوانندگان است که بسیار دقیق و ریزبینانه‌ از سوی اداره کنندگان سایت‌ها اعمال می‌شود. انتخاب خوانندگانی که دارای طرفداران بسیار بوده و نبض بازار موسیقی پاپ با حضور آنها سریعتر می‌زند. همچنین با توجه به اداره این سایت‌ها و شبکه‌ها از خارج کشور می‌توان به این موضوع نیز اشاره کرد که احتمال ایجاد مشکل و معضل در رابطه حسنه وزارت ارشاد و خوانندگان نیز وجود دارد در شرایطی که خوانندگان به صورت قانونی و طبق ضوابط به کار خود ادامه می‌دهند چنین اقداماتی از سوی بیگانگان جرقه‌هایی برای ایجاد اختلاف نظر و قطع همکاری محسوب می‌شود.

سعید مدرس خواننده موسیقی پاپ در خصوص ممنوع‌الکار شدن خود در گفتگو با خبرنگار موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: وقتی کاری را به ارشاد می‌بریم موزیک، شعر و همه جزئیات آن مجوز دریافت می‌کنند در مجموع کاری که تولید می‌شود با مجوز وزارت ارشاد است یعنی حاصل کار مورد تایید وزارت ارشاد است.

مدرس بیان کرد: اگر هر هنرمندی یک تک آهنگ ارائه کند، راه پخش آن اینترنت است چرا که وب سایت شخصی من مخاطب محدودی دارد.علت آن هم این است که محصولات متنوعی نداریم. وقتی دو ماه یکبار یک آهنگ روی سایت قرار می‌گیرد باعث خلوت شدن به اصطلاح فروشگاه عرضه محصولات من می‌شود. پس طبیعی است که کارها روی اینترنت قرار بگیرند.

وی افزود: در حال حاضر سایت‌های فعال در بخش موسیقی با یکدیگر رقابت دارند بنابراین آن شبکه‌ای که منضبط‌‌‌تر و با سلیقه‌ بهتری آهنگ‌ها را انتخاب کند در نظر مردم موفق‌تر بوده و مخاطبان هم بیشتر به سمت آنها رفته و آنها را مورد استفاده قرار می‌دهند.

مدرس تصریح کرد: اداره این سایت ها بدست کسانی است که موسیقی‌ها را جمع‌آوری کرده و در عین حال با یکدیگر رقابت هم دارند. هر چه بازدید از آنها بیشتر باشد تبلیغات بیشتری را علی‌الخصوص از خوانندگان نوپا خواهند داشت.

وی ادامه داد: در میان این سایت‌های بیگانه رادیو جوان مطرح شده است که کارهای ما را زودتر از بقیه منتشر می‌کند، مردم هم آنها را دانلود می‌کنند. این کار یعنی دانلود موسیقی از سایت توسط مردم را نمی‌توان محدود کرد. در واقع جلوگیری از آن امکان‌پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: سیستم قانونی به ما می‌گوید کارهای ما که دارای مجوز است نباید از فلان سایت پخش شود و این خارج از کنترل ما است، اما با این حال من ایمیل زده و خواسته‌ام که کارهای من را پایین بیاورند.

مدرس ادامه داد: در حالی که یک کشور خارجی صاحب این سایت است، دست من به کجا بند است؟ آنها موسیقی ما را از یک سایت دیگر برداشته و روی سایت خودشان می‌گذارند. اگر از برداشتن آهنگ من از روی سایت‌شان خودداری کنند من چه کاری باید انجام دهم؟

وی بیان کرد: ویدئوها پخش شده از من همگی دارای مجوز ارشاد هستند، این کارها روی سایت بوده‌اند و شبکه‌ای آمده و آنها را پخش کرده که این کار نیز دست من نیست. 

مدرس تاکید کرد: من و همکارانم در دفتر موسیقی تعهد داده و نوشتیم که کارهای آماده خود را در اختیار سایت‌ها و شبکه‌های غیرمجاز قرار ندهیم. همه ما با مجوز وزارت ارشاد فعالیت می‌کنیم و هیچ ارتباطی با آن شبکه‌ها نداریم.

وی عنوان کرد: فضای مجازی و اینترنت دریایی است که به این شکل نمی‌توان آن را کنترل کرد، پس حداکثر می‌توان تولید کننده را متهم کرد.

این خواننده گفت: موزیک برای تبدیل شدن به صنعت دارای سه راس است. ابتدا تولید کننده‌های موسیقی، سپس بخش تبلیغات و در نهایت بهره‌برداری از آنها،‌برگزاری کنسرت و فروش آلبوم. در مدت 12-13 سالی که فعالیت موسیقی داشته‌ام همیشه یکی از این رئوس با مشکل رو به رو بوده است. یا تهیه کننده یا پخش  و تبلیغات و یا اجرا که برگزاری کنسرت و درآمد دچار مشکل است.

وی در پایان اظهار داشت: برای مقابله با این اتفاقات و پخش آهنگ‌های خوانندگان از سایت‌های غیرمجاز باید یک جریان قانونی به راه بیفتد. راه اصلی مقابله با این حرکات، رقابت سالم است. در نهایت من و همه همکارانم باید با خواهش و درخواست از سایت های مربوطه بخواهیم تا از پخش کارهای ما خودداری کنند.

*ممنوع‌الکار شدم/ به من تهمت زدند!

مهدی مدرس خواننده موسیقی پاپ کشور نیز در خصوص خبر‌های منتشر شده در خصوص ممنوع‌الکار شدن خود در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: خبر ممنوع‌الکاری من صحت دارد. این خبر را به صورت حکمی شفاهی در وزارت ارشاد در حالی که برای گرفتن مجوز آلبوم خود مراجعه کرده بودم، به من ابلاغ کردند. در این رابطه نامه‌ای را به حراست وزارت ارشاد زدم که نتیجه‌ای تاکنون نداشته است.

وی ادامه داد: همه کارهای من دارای مجوز است. در هیچ سایت غیر مجازی کار نکرده‌ام. اگر اثری از من در این سایت‌‌ها پخش شده بدون اجازه من بوده است.

مدرس تأکید کرد: تمام ویدئو‌هایی که تاکنون ساخته‌ام، دارای مجوز از دفتر موسیقی بوده و عدم مجوز و پخش آن‌ها تهمتی بیش نیست. به همین خاطر من و همه دوستانم پیگیر این موضوع بوده و به دنبال راهکار هستیم.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که می‌گویند ما بدون مجوز کار کرده و با خواست خود آثارمان را در اختیار سایت‌های غیر مجاز و شبکه‌های ماهواره‌ای قرار داده‌ایم، باید گفته خود را به اثبات برسانند.
مهدی مدرس در مورد همکاری با سایت «رادیو جوان» اظهار داشت: هیچگاه همکاری با سایت «رادیو جوان» نداشته و نخواهم داشت. چطور می‌توانم با سایتی که توسط یک کشور بیگانه هدایت می‌شود، همکاری کنم. مسئولین باید متوجه این امر باشند. بهتر است مسئولینی که به این شکل برخورد می‌کنند یک سایت و شبکه‌ای را راه‌اندازی کنند که هنرمندان در آن‌ها فعالیت کنند.

مهدی مدرس بیان کرد: تمام ویدئوهایی که تاکنون ساخته و منتشر شده‌اند، دارای مجوز بوده و در سایت‌های مجاز قرار گرفته‌اند. اما با توجه به آزاد بودن و امکان‌پذیر بودن دانلود این ویدئو‌ها دیگر من مقصر نیستم.

وی تصریح کرد: در گذشته من و برخی از دوستانم به مدت 3 سال ممنوع‌الکار بودیم. آن هم به دلیل فعالیت در شبکه‌های غیر مجاز ماهواره‌ای. بنابراین این ممنوعیت را به حق دانسته و قبول داشتیم. به همین خاطر هم 3 سال تحمل کرده و بعد از اتمام آن فعالیت خود را از سر گرفتیم.

وی تأکید کرد: سؤال اصلی من این است،‌ تعداد زیادی از فیلم‌های ساخته شده ما همه روزه از شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای پخش می‌شوند. پس باید همه عوامل این فیلم‌ها ممنوع‌الکار شده و جلوی فعالیت آن‌ها گرفته شود؟ اگر این اتفاق برای فیلم‌ها افتاد، می‌توان چنین برخوردی را با خوانندگان نیز پذیرفت. خوانندگانی که هیچ تریبونی برای ارائه حرف‌های خود ندارند.
مدرس عنوان کرد: بدون دلیل قانع‌کننده‌ نباید کسی را ممنوع‌الکار کرد و ما هنوز هیچ حکمی را به صورت مکتوب دریافت نکرده‌ایم.

خواننده آلبوم «مسیر رؤیایی» اظهار داشت: هنگامی که برای اولین بار یکی از ویدئو‌های خود را در سایت‌ غیر مجاز مشاهده کردم، به حراست دفتر موسیقی رفتم و نامه‌ای را مبنی بر اینکه ویدئوی من بدون اطلاع خودم در حال پخش است ارائه دادم و نوشتم که این ویدئو‌ها را از روی سایت بردارند. چرا که من هیچ همکاری با آن‌ها ندارم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من و دیگر دوستانم در حال تنظیم بیانیه‌ای هستیم، خطاب به سایت‌ها و شبکه‌هایی که کارهای ما را بدون اطلاع‌ و اجازه‌مان پخش می‌کنند.

*شکایت کنید، ادامه فعالیت بدهید

محمدی لاری مدیر روابط عمومی دفتر موسیقی عنوان کرد: ممنوع‌الکاری یک بحث است و موضوع کنونی خوانندگان ما بحثی دیگر این دو مقوله کاملاً از یکدیگر مجزا است. ما لیستی از خوانندگان با عنوان ممنوع‌الکار نداریم. بلکه فعالیت آن‌ها منوط به تنظیم یک نوشته و عرضه آن به مراجع قضایی است. بعد از انجام این کار مشکل برطرف و می‌توانند مجدداً به کار خود ادامه دهند.

وی بیان کرد: کسانی که برنامه اجرا می‌کنند و برای فعالیتشان مجوز صادر می‌شود، باید نسبت به پخش کار‌هایشان از شبکه‌ها و سایت‌ها غیر مجاز اعتراض کنند.لاری ادامه داد: آن‌ها می‌تواند به حراست‌ ما اعتراض نمایند. مجوز با نظر چندین مرجع صادر می‌شود و در نهایت به دفتر موسیقی ختم می شود.

وی اظهار داشت: این خوانندگان شکایت خود را تنظیم کنند. شکایتی مبنی بر اینکه بدون اجازه و رضایت آن‌ها کار‌ها منتشر شده‌اند.

محمد لاری تصریح کرد: صحبت‌های آقای طالبی نیز به همین صورت است. یعنی این خوانندگان نامه‌ای به نیروی انتظامی و یا حراست زده و اعلام کنند که پخش کارهایشان بدون اطلاع‌رسانی آن‌ها بوده و از این طریق از این شبهات برائت جویند.

لاری اظهار داشت: فهرستی که اعلام شده حاوی اسامی افرادی بوده که صدای آنان از «رادیو جوان» پخش شده است. بنابراین این خوانندگان می‌توانند با مصاحبه اعلام کنند و به گوش همه برسانند که با این سایت‌ها همکاری نداشته‌اند.

وی در پایان گفت: ما به هیچ وجه ممنوع‌الکار نداریم. اگر خوانندگانی که اسم آن‌ها مطرح شده است شکایت خود را تنظیم کرده و به مراجع قضایی تسلیم کنند می‌توانند به فعالیت خود ادامه داده و هیچ مشکلی متوجه آنان نیست.

با این تفاسیر و نکات ذکر شده باید به دنبال ارائه راه‌‌کار‌هایی برای مقابله و با این مسائل بود و از پیشامد‌ آن‌ها جلوگیری کرد. اما لازم به ذکر است که با وجود چنین قوانینی مبنی بر اعلام رسمی خوانندگان از عدم همکاری با این سایت‌ها و شبکه‌ها چرا باز هم شاهد پخش کار‌ها و کلیپ‌های آنان در این سایت‌ها و شبکه‌ها هستیم.
آیا نباید اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد شفاف ترو واضح‌تر مطرح شود؟ آیا خوانندگان از وجود چنین ضابطه‌ای بی‌اطلاع هستند؟

در پاسخ به این سؤالات می‌توان گفت که وزارت ارشاد در اطلاع‌رسانی خود و اعلام شرح وظایف خوانندگان در خصوص همکاری آنان و فعالیت‌شان در سایت‌ها و شبکه‌های غیر مجاز باید به گونه‌ای صریح‌تر عمل نماید. تا در واقع در واقع با مشخص بودن چارچوب‌ها و خط قرمز‌های موجود راهکار‌های پیش رو را شناخته و طبق آن‌ها فعالیت کنند.

در نهایت با موضوعات مطرح شده در این گزارش، همچنین اظهارات و بیانات کسانی که جزو افرادی بوده‌اند که از فعالیت در عرصه موسیقی منع شده‌اند باید منتظر ماند و به یک پاسخ روشن و شفاف از جانب مسئولان و کسانی که بیانات آن‌ها راه‌گشا است  رسید. چرا که با وجود صحبت‌هایی که از این خوانندگان شنیده‌ایم ممنوع‌الکار بودن خود را قطعی اعلام کرده‌اند. اما از طرفی مرکز موسیقی وزارت ارشاد این خبر را تکذیب می‌کند. به همین دلیل باید دید که چه پاسخی در جهت روشن شدن این مسئله ارائه می‌شود. پاسخی که خط پایانی برای خاتمه بخشیدن به تمام این شبهات و سؤالاتی باشد که بدون جواب باقی مانده‌اند. به این علت که فقط حضور آن‌ها می‌تواند خاتمه‌ای برای این معضلات باشد.

گزارش از: لیلا سلمانی


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۲۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۹ مهر ۱۳۹۴
واقعیتو میدونید دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۹ مهر ۱۳۹۴
واسه ذهن مریض بعضیا متاسفم که هنرمندا رو به راحتی و با لحنی تند مطرب خطاب میکنن...
و واقعا متاسفم که ایشون ایرانی هستند...!
هنر نزد ایرانیان است و بس...! این مصرع آشناست نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۴
به نظر من بهتره که یک شبکه یا سایت مخصوص موسیقی ایجاد شود که این خواننده ها کارهاشون رو بتونند تبلیغ کنند ودیگه از این مشکلات به وجود نیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۴
باسلام .اگر ما قرار است ما هنرمندان را مطرب خطاب کنیم . اشتباه فرهنگی داریم. همین هنرمندان در خصوص مقدسات ما شعر خوانده اند .که خیلی مارا مستفیط نموده اتد .باید حقیقت را قبول کرد .پس سعی کنیم الفاط بدی برای آنها بکار نبریم . اینها فرزندان این آب وخاک هستند
Germany
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۴
معروف بشین این دردسرها رو داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۴
حالا 24 مطرب کمتر ضرر به کجا میخوره؟