۱۳ طرح کلان ملی دستگاه متقاضی ندارند/تهیه مشوق برای دانش بنیان‌ها

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: ما در وزارت علوم تلاش می کنیم تا برای این طرح ها دستگاه متقاضی پیدا کرده تا فعالیت آنها ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، وحید احمدی در جلسه ۱۳۵ کمیسیون های دائمی شورای عتف در وزارت علوم گفت: درحال بررسی مشوق های قانونی و مالی برای حضور شرکت های مستقر در مناطق ویژه علم و فناوری هستیم تا این مشوق ها در شورای عتف به تصویب برسد.

وی تاکید کرد: در جلسه گذشته شورای عتف مباحث مربوط به سازمان عامل و آیین نامه های راه اندازی مناطق ویژه علم و فناوری تصویب شده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته ۵۲۹ جلسه کمیسیون دائمی، ۴۳۳ جلسه کمیسیون تخصصی و ۱۷ جلسه شورای عتف برگزار شده است، گفت: طبق ارزیابی های صورت گرفته در این جلسات ۷ محور طرح های کلان ملی، نظام علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان، اعتبارات پژوهشی، مناطق ویژه علم و فناوری، تشکیلات علوم و تحقیقات فناوری و محورهای اولویت دار فناوری بررسی شده است.

تلاش شورای عتف برای ۱۳ طرح کلان ملی بدون دستگاه متقاضی
احمدی با بیان اینکه تاکنون برای ۱۳ طرح کلان ملی دستگاه متقاضی پیدا نشده است، افزود: ما در وزارت علوم تلاش می کنیم تا برای این طرح ها دستگاه متقاضی پیدا کرده تا فعالیت این طرح ها ادامه یابد.

وی تاکید کرد: طرح های کلان ملی باید به نحوی برنامه ریزی می شدند که از ابتدای تصویب آنها مرجعی به عنوان متقاضی وجود داشت و این طرح ها با همکاری این مراجع دنبال می شد.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: درحال مذاکره با نهادهای مختلف هستیم تا بتوانیم برای ۱۳ طرح کلان ملی دستگاه متقاضی تعریف کنیم به طور مثال برای طرح های تفسیر قرآن کریم، سیلیکون و اقتصاد مقاومتی درحال مذاکره با نهادهای مختلف هستیم.

احمدی بیان داشت: در این جلسه همچنین موضوع اختصاص یک تا سه درصد از اعتبارات دستگاه های اجرایی به امر پژوهش نیز بررسی شد که اگر این موضوع به درستی محقق شود به اهداف برنامه پنجم دست یافته و بخشی از اهداف برنامه ششم نیز محقق خواهد شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: ارزیابی ، اولویت ، فناوری ، علم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۳۰ مهر ۱۳۹۴
با سلام .شما قبل از بکار گیری شرکتهای دانش بنیان باید زیر ساخت لازم جهت ورود نخبگان ودانشمندان ودانش پژوهان را فراهم می نمودید .شما باید قوانین شرکتهای دانش بنیان را فراگیرتر وبدون تبعیض تعریف می نمودید .شما باید شرکت دانش بیان را حق همه می دانستید وتلاش شما این می بود که همه دانش پژوهان از هر قو میت ونژادی بتوانند یافته های علمی خود را تبیدل به محصول نماییند .شما در تعریف دانش بنیان درچار مشکل ودر شناخت وجذب نیرو داری مشکلات بیشتر هستید .قوانین حاکم وشرایط موجود شرکتهای دانش بنیا قادر به جذب 30درصد از استعداد های این بخش در کشور نیست.برخورداری اقتصادی فرد ی هم که جزو یکی از شاخص های مهم این شرکتهاست .که در صورت نداشتن این صفت برای فرد متاقضی جای داشتن ارزو پیوستن به انها هم غیر ممکن شده .شرکتهای دانش بنیان قبل از اجرایی شدن برای حداقل افراد دست اندکار خود این شرکتهای نو پا می بایست تعریف می شد . ارزو همگان این بود شرایطی فراهم گردد تا فرزندان ایران هم روزی با هر وضعیت اقتصادی که دارند حاصل فکر واندیشه خود را در قالب ابزار و راهکار های بازار جهانی ببینند .چرا که تولید هر ابزار مصرفی ویا تولیدی سنت ویا فرهنگی خاص خود را هم به همراه دارد .دربسیاری از جاها که ما شاهد مرگ خورده فرهنگ های ارزشی خود هستیم جای پای تکنولوژی به خوبی هویداست .ارزو این بود که روزی تراوشات فکری خودمان تبدیل به محصول ورفع نیاز مان را بنماید .که با این تعریف و ظرفیت بهر برداری از استعدادها واندیشه ها در شرکتهای دانش بنیان ارزوی دست نیافتی شد .مگر اینکه نهاد دیگری متولی استعداد یابی واستعداد پروری فرزندان این مرز وبوم گردد وبا سازکار دیگری غیر از شرکتهای دانش بنیان به یاری انان برخیزد وحداقل نیازهای مادی انان را در گامهای نخست تامین نماید .
آخرین اخبار