هفت سرو نقره‌ای میزبان گرافیست‌هایی از کل ایران

نشست خبری چهارمین دو سالانه سرو نقره‌ای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران امروز در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری چهارمین دو سالانه سرو نقره‌ای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران امروز در خانه هنرمندان با حضور علی رشیدی رئیس صنف طراحان گرافیک ایران و احسان مهدوی دبیر این دو سالانه برگزار شد.

در آغاز این نشست علی رشیدی ضمن تاکید بر نقش انجمن گرافیک در کشور و نیاز به حمایت بیشتر دولت از این انجمن گفت: سرو نقره‌ای هر دو سال یک بار اتفاق می‌افتد و بحث انجمن فقط برپایی نمایشگاه نیست بلکه به عنوان نماینده گرافیک مملکت نقش مهم‌تری را داریم، ما در سال پیش یک سند استراتژیک برای انجمن تعریف کردیم که دو هدف دارد یکی فعالیت بخشی از انجمن گرافیک به عنوان ابزار توسعه‌ دهنده فرهنگی و دیگری شریک استراتژیک برای اقتصاد مملکت، چرا که بعد اقتصادی این هنر بیشتر از سایر رشته‌ها است چون به عنوان یک هنر کاربردی مطرح می‌شود نه یک هنر صرف و ما علاقه داریم این بخش را بیشتر در جامعه از طریق نمایشگاه‌ها، دانشگاه‌ها، تعلیم و تربیت گرافیست‌های جوان و حتی ارتباط با ارگان‌های دولتی مثل شهرداری، زیباسازی و ارتباط با وزارت ارشاد که تا به حال نسبتا هم‌صدا هستیم گسترش دهیم.

وی افزود: یکی از موضوعات مهمی که بعد از توافق در ایران مطرح شد طرحی بود که درباره اقتصاد مملکت ایجاد شده بود، ترس از اینکه تولید‌کنندگان داخلی ممکن است دچار مشکل شوند و این انجمن خیلی می‌تواند به جلوگیری از این موضوع کمک کند چرا که ما مشکل عرضه و تولید نداریم بلکه مشکل ما مارکتینگ است و این چیزی است که با همسو شدن و مشاوره دادن به تولید کنندگان ملی ما می‌توانیم تولیدات را مثل اجناس بین‌المللی عرضه کنیم و این فاصله بین کالای ایرانی و خارجی را کمتر کنیم همچنین انجمن تلاش دارد طرح‌های خاصی را به تولید‌کنندگان ارائه دهد و بگوییم ما چه کارهایی را می‌توانیم با همکاری با هم انجام دهیم و اعلام کنیم که گرافیک تنها یک کار هنری نیست، ما تلاش داریم تا در راستای اثرگذاری حوزه‌مان گام برداریم و این اتفاق توسط برنامه‌ریزی‌های این چنینی رخ می‌دهد.

رشیدی تصریح کرد: از حدود 1400 عضو این انجمن همه شاغل‌اند و انجمن ما یک انجمن صنفی محسوب می‌شود و کسی که وارد آن می‌شود حتما باید رزومه کاری داشته و یا توانایی کار داشته باشند برای همین همه این اعضا فعال هستند و سفیران خوبی برای کشور در این مقطع اقتصادی به شمار می‌روند، سرو نقره‌ای هم در همین راستا برگزار می‌شود تا توانمندی‌های انجمن را که همه کاربردی هستند به نمایش بگذارند، اکثر این آثار توسط سفارش‌دهندگان انجام شده است و ما علاقه داریم که سفارش‌دهنده‌ها به این نمایشگاه بیایند و فضای انجمن را ببینند تا کارهای اثرگذار بیشتری انجام دهیم.

پس از این احسان مهدوی دبیر نمایشگاه سرو نقره‌ای بیان کرد: ما امسال سعی کردیم تا از تجربیات سه دوره قبل بهره‌ بگیریم و اگر مشکلی بوده آن را برطرف کنیم که نتیجه این شد که ما در 4 تیر فراخوانی را ارائه می‌کنیم، حال اتفاقی که افتاده این است که علاوه بر ادامه راه دوره‌های قبل امسال تفاوت‌هایی وجود دارد یکی از این تفاوت‌ها تفکیک داوری است، ما در هفت بخشی که داریم این بار برای هر بخش سه داور مجزا انتخاب کرده‌ایم که تخصص و تجربه بیشتری در آن حوزه داشته‌اند، داورانی از سه نسل گرافیک یعنی پیشکسوت میانسال و یکی از جوانان این عرصه، همچنین بخشی هم امسال برای اولین بار اضافه کردیم که بخش آزاد نام دارد تا بتوانیم با این کار خلاقیت گرافیست‌ها را تا بی‌نهایت و تا جایی که ذهن‌شان اجازه می‌دهد در بخش سرو آزاد به نمایش بگذاریم.

مهدوی افزود: در دوسالانه امسال هر بخش به نام یکی از درختان سرو ایرانی نامگذاری شده است تا به این بهانه رویداد امسال را ایرانی‌تر جلوه دهیم و از آرایه‌ها و کنایه‌های ادبی داخل برای هر بخش استفاده کنیم، ادبیات معرفی فراخوان نیز شاعرانه است و سعی کردیم از هرگونه حالت اداری و رسمی آن را خارج کنیم تا به گرافیست‌ها نشان دهیم ما یک خانواده هستیم و این متن می‌تواند کمک بزرگی برای صمیمت بین ما باشد.

وی تصریح کرد: بعد از یک ماه در 24 خرداد آثار به دست ما رسید و بعد از داوری که حدود 3 هفته با وسواس طول کشید، آثار انتخاب شدند. در این دوسالانه 353 گرافیست در سرو نقره‌ای شرکت کردند که 90 هنرمند خانم و 263 نفر آقا بودند، 70 نفر از این افراد زیر 30 سال و 283 نفر بالای 30 سال بودند، در مجموع بعد از داوری 607 اثر انتخاب شد که پس از آماده‌سازی این آثار در 7 گالری خانه هنرمندان ایران از چهارشنبه 6 آبان به نمایش گذاشته می‌شوند. علاوه بر این، این آثار برای چاپ در کتابی هم آماده شده‌اند.

وی در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف این دوسالانه که به نام سرو‌های گوناگون بود پرداخت: «سرو آزاد» که مربوط به بخش آزاد است و فرشید مثقالی، مهران زمانی و ساعد مشکی آن را داوری می‌کند. بخش دیگر شامل آثار نشانه و هویت بصری است که مصطفی اسداللهی، پیمان پورحسین و فاطمه کرکه آبادی داور آن هستند. «سرو مرو» که بخش پوستر را تشکیل می‌دهد و توسط قباد شیوا، بیژن سیفوری و امیر حسین قوچی‌بیک داوری می‌شود. بخش جلد و صفحه آرایی نشریات که به نام «سرو شیراز» است با داوری ابراهیم حقیقی، مجید عباسی و احسان رضوانی برگزار می‌شود. گرافیک تجاری و بسته‌بندی بخش دیگر این نمایشگاه است که ایمان آل مظفر، مهرداد دیرین و امرالله فرهادی داوران آن هستند، دو بخش پایانی نیز شامل گرافیک متحرک و طراحی حروف فارسی است که داورانی چون محمد احصایی، مصطفی اوجی، فرید یاحقی، مسعود سپهر، رضا علوی و امیر علی قاسمی را دارد.

دبیر این دوسالانه عنوان کرد: در 3 دوره گذشته برای بخش‌های مختلف نشانه‌ای در نظر گرفته می‌شد؛ مثلاً در سرو نقره‌ای اول ابزار‌های کشاورزی مطرح بودند که نمادی از کاشت یک سرو بود، چرا که گرافیست‌ها به شکل تصویری با تمثیل سر و کار دارند و همان طور که گفتیم نامگذاری با این نام‌ها بی‌دلیل نیست. چرا که می‌خواهیم نگاه ایرانی را به این جریان داشته باشیم.

مهدوی سپس طی توضیحاتی این طور برنامه‌های این دوسالانه را شرح داد: 6 آبان ماه که افتتاحیه نمایشگاه است و در 9 آبان مهمانی از اسپانیا دعوت کردیم، طراح و تصویرگر معاصر ایسیدزوسزر که در فرهنگسرای نیاوران سخنرانی می‌کند و از کتاب وی رونمایی می‌شود. همچنین نمایشگاهی نیز از آثار او برگزار می‌شود. بعد از این به شیراز می‌رویم و امسال سرو نقره‌ای در آنجا هم برگزار می‌شود که این رویداد در 11 آبان در مجموعه‌ای به نام سرزمین سبز در شیراز افتتاح می‌گردد. سپس در 12 آبان ورک‌شاپی به همراه سخنرانی هنرمند اسپانیایی خواهیم داشت و بعد از آن در 15 آبان مراسم اختتامیه و اهدای سرو به برگزیدگان همراه با رونمایی از کتاب انجام می‌شود.

بعد از این صحبت‌ها علی رشیدی رئیس انجمن گرافیک ایران، اذعان داشت ما سعی کرده‌ایم این اتفاق فقط برای پایتخت نباشد و آن را گسترش دهیم. برای همین طراح دوره قبل‌ از شیراز و حالا که سرو‌ها قد کشیده‌اند، احساس می‌کنیم می‌توانیم از طرح‌های دیگری چنین برنامه‌ای را برگزار کنیم، و اما در مورد حمایت دولتی باید بگویم درخواست کمک از دولت یعنی تنها تقاضای پول نیست بلکه ما به ارائه امکانات هم نیاز داریم، این انجمن می‌تواند از طریق اسپانسر خصوصی این برنامه‌ را برگزار کند. همانطور که تا حالا انجام داده‌ایم ولی ما برای اجرا به فضا نیاز داریم. مثلاً برای اداره تالار وحدت باید 50 میلیون تومان پول دهیم و این بار نتوانستیم این مبلغ را بپردازیم و منظور از امکانات نیز همین است، ما حتی به سراغ تئاتر شهر نیز رفتیم که متأسفانه سقفش فرو ریخت و البته برای آن هم  اجاره زیادی را از ما می‌خواستند؛ البته با وجود همکاری‌های ارشاد ما هنوز مشکلات این چنینی داریم و گاهی این طور متوقف می‌شویم.

وی افزود: خانه هنرمندان با اینکه با ما همکاری داشته ولی سالن کوچکی دارد و ما حتی یک صندلی اضافه هم نداشتیم که مردم روی آن بنشینند. برای همین انتظار داشتیم تا فضایی در خور شأن این انجمن و نمایشگاه بیابیم.

مهدوی در خصوص بخش‌های دیگر این نمایشگاه اضافه کرد: با توجه به این که ما هر سال سفارش‌دهنده داشتیم بهتر است که سرو‌های دیگری مثل سفارش‌دهنده برتر داشته باشیم و یک بخش هم به بهترین فرایند تولید اثر تعلق می‌گیرد. چون با وجود نرم‌افزار‌ها، برنامه‌های کامپیوتری و... مهم است که ببینیم کدام طرح از بین تصاویر آماده موجود خودش به خوراک‌های بصری دست می‌یابد. همچنین امسال یک جایزه هم به جوانی که با توجه به سنش تلاش مضاعفی داشته اهدا می‌شود.

سرانجام رشیدی خاطرنشان کرد: امسال با همکاری وزارت ارشاد این اتفاق صورت گرفته و هزینه‌های برگزاری دوسالانه در شیراز توسط این وزارت‌خانه پرداخت می‌شود ولی این همکاری‌ها باید باز هم گسترش پیدا کند.

در پایان از پوستر این دوسالانه که اثر فرهاد فزونی بود، رونمایی شد.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار