آمار 80 داور دربی تا کتک خوردن داور

کتک خوردن داور، تساوی‌های مشکوک، حضور داوران توصیه پذیر تنها گوشه‌ای از اتفاقات ریز و درشت شهرآورد پایتخت هستند که در این گزارش قصد داریم به آن‌ها اشاره کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، شهرآورد تهران در حالی 8 آبان برگزار خواهد شد که نگاه‌های بسیاری به داور، این مسابقه دوخته شده و همه انتظار دارند داور دربی، حیثیت از دست رفته را به جامعه داوری بازگرداند.
 
از 16 فروردین سال 1347 که عبدالرضا موزون نخستین دربی را با تساوی صفر – صفر به پایان رساند، تا آخرین دربی که 24 اردیبهشت 1394 با قضاوت تورج حق‌وردی با پیروزی یک بر صفر سرخ‌پوشان پایان یافت، شاهد اتفاقات ریز و درشت زیادی در تقابل تاریخی دو تیم پایتخت نشین‌ها بوده‌ایم.
 
از نتیجه 6 بر صفر سرخ‌ها تا درگیری بازیکنان و کتک زدن داور و تساوی‌های مشکوک شایعه تبانی به توصیه مسئولان ورزش و... هستیم؟
 
اما دربی از نگاه داوری حکایت‌های خاص خود را دارد و همواره شاهد قضاوت‌های مختلف بوده است.
 
در طول سال‌های گذشته هر داوری که برای قضاوت دربی انتخاب شده است، یادگاری‌هایی بر جا گذاشته و تا دربی 81 سوت‌های جنجالی زیادی نواخته شده است؛ به طوری که مسئولان داوری برای فرار از مشکلات داوری دربی‌ها، هر از گاهی دست به دامن داوران خارجی می‌شدند و انتخاب 38 داور خارجی در مقابل 42 داور ایرانی دربی، حکایت از آن دارد که داوران ایرانی برای قضاوت دربی قابل اعتماد نیستند و هر سوت آن‌ها، اعتراض تیم مقابل را دنبال خواهد داشت.
 
*تاریخچه داوران دربی
 
قضاوت داوران ایرانی و خارجی در دربی با اتفاقات جالب و تلخ و شیرین همراه بوده است؛ از کتک خوردن داور دربی توسط بازیکن پرسپولیس تا نبودن کارت قرمز در جیب داور و فخرفروشی داوران ایرانی برای تعداد بیشتر داوری دربی نسبت به هم و جنجال آفرین بودن تصمیمات داوران با نگاه آماری به 80 داور شهرآورد پایتخت به نتایج زیر دست یافت.
 
*رکورد بیشترین قضاوت
 
محمد صالحی با 5 قضاوت دربی که با نتیجه مساوی تمام شد و محسن ترکی با 5 قضاوت که پرسپولیس با 3 تساوی و دو باخت نتوانسته استقلال را شکست دهد، رکوردار تعداد بیشترین قضاوت در بین داوران ایرانی هستند؟
 
*نخستین داور ایرانی و خارجی دربی
 
عبدالرضا موزون، اولین داور دربی 1347 و محسن ترکی نخستین داور بعد از 11 سال سپردن داوری دربی به داوران خارجی است.
 
بهادرخان پاکستانی اولین داور وارداتی برای قضاوت شهرآورد دربی سال 1347 و سعد کمیل اماراتی آخرین داور خارجی دربی تا دربی 80 بوده است.
 
*داوران باسابقه قضاوت جام جهانی

 
داوران خارجی و ایرانی که سابقه حضور در فینال جام جهانی را دارند، از جمله نکات جالب شهرآورد پایتخت به شمار می‌رود که از جمله می‌توان به توفیق بهرام‌اف روسی جام جهانی 1966، جک تیلوز انگلیسی، جام جهانی 1974، ساندر پل مجارستانی، جام جهانی 1994.
 
البته محمد فنایی جام جهانی 1994 و علیرضا فغانی جام جهانی 2014 را نیز می‌توان به این جمع اضافه کرد و علاوه بر این داوران سرشناس دیگری همچون دکتر مارکوس مرک آلمانی، روبرتو روزتی ایتالیایی و برناردیو گونزالینی و آلفونسو پرز اسپانیایی هم نام برد.
 
*آلمانی‌ها و سوریه‌ای‌ها، رکوردداران خارجی

 
از مجموع 38 داور خارجی که از سال 47 تا 87 دربی را سوت زده‌اند، 26 داور اروپایی و 12 داور آسیایی بوده‌اند که آلمانی‌ها با 6 داور بیشترین داوری نسبت به دیگر اروپایی‌ها دارند و داوران سوریه‌ای هم با 5 داور، رکورددار داوران آسیایی هستند که شهرآورد پایتخت را قضاوت کرده‌اند.
 
*کتک خوردن داور دربی
 
عزیز اصلی، دروازه‌بان پرسپولیس در سال‌های 48 و 49 با سیلی زدن به حاج ابوالقاسم و ارشد برازنده، داوران دربی سرخ آبی‌ها در تاریخ نام خود را ماندگار کرد.
 
و سرانجام دربی 81 را کدام داور ایرانی سوت خواهد زد؟ آیا محسن ترکی تاریخ‌ساز می‌شود با 6 قضاوت یا با اشتباه دیگری تیر خلاص را به داوران ایرانی خواهد زد؟

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار