بدهی هزار میلیارد تومانی ایرلاین‌ها به شرکت ملی پخش/ واردات بنزین 2 برابر شد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران از بدهی هزار میلیارد تومانی ایرلاین‎ها به شرکت ملی پخش خبر داد و گفت: در هفت ماهه سال‎جاری 72.7 میلیون لیتر بنزین در کشور به مصرف رسیده که نسبت به سال گذشته رشد 3.2 درصدی را نشان می‎دهد.

بدهی هزار میلیارد تومانی ایرلاین‌ها به شرکت ملی پخش/ موجودی 480 میلیون لیتری بنزین 700 تومانیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران در نشست خبری که پیش از ظهر امروز برگزار شد از اعلام آمادگی این شرکت برای سوخت‎رسانی در فصل زمستان خبر داد و گفت: در سال‎جاری ذخایر سوخت کشور بسیار مطلوب است به طوری که ذخیره سوخت در بخش‎های مختلف نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

وی تصریح کرد: این شرکت آمادگی دارد علاوه بر تأمین سوخت خانگی بخش‏های نیروگاهی را تأمین نماید.

رشد 3برایری مصرف بنزین

سجادی به عملکرد هفت ماهه توزیع سوخت در بخش‏های مختلف اشاره کرد و افزود: در هفت ماهه سال‎جاری 72.7 میلیون لیتر بنزین در کشور به مصرف رسیده که نسبت به سال گذشته رشد 3.2 درصدی را نشان می‎دهد همچنین در بخش نفت سفید 16 درصد و نفت گاز 13 درصد با کاهش مصرف در طی هفت ماهه گذشته مواجه بوده به طوری که نفت گاز حدود 4 میلیارد لیتر بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران با اشاره به اینکه نفت کوره در هفت ماهه سال جاری 34 درصد کمتر عرضه شده است، گفت: حدود 2.7 میلیارد لیتر سوخت نیروگاه‎ها تحویل داده شده که نسبت به هفت ماهه سال گذشته 16 درصد بیشتر مصرف شده است همچنین در نفت و گاز 50 درصد نسبت به سال‎ گذشته کمتر مصرف شده است.

صادرات 7 هزار و 500 تن سوخت هوایی به افغانستان و ارمنستان

وی ادامه داد: با توسعه گازرسانی به بخش‎های مختلف کشور امکان صادرات فرآورده‎های نفتی در کشور به وجود آمده است به طوری که در سال‎جاری حدود 700 هزار تن در هفت ماهه سال‌جاری نفت و گاز به کشورهای افغانستان، جنوب و شمال عراق، ارمنستان و پاکستان صادر شده همچنین حدود 30 هزار تن گاز مایع به پاکستان و نیز 7 هزار و 500 تن سوخت هوایی به افغانستان و ارمنستان و نیز حدود 2 هزار و 500 تن نفت سفید به اقلیم کردستان عراق صادر شده است.

رشد 20درصدی در بخش بانکرینگ

سجادی در خصوص بخش بانکرینگ گفت: این موضوع جزو سیاست‌های وزارت نفت است ک اهداف اصلی ما عرضه نفت کوره به کشتی‌سازی است که نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشتیم به طوری که در هفت ماهه سال‌جاری 2 میلیون و 540 هزار تن نفت کوره در خلیج‌فارس بانکرینگ شده است که نسبت به سال گذشته 2 میلیون و 120 هزار تن بوده است علاوه بر این در نظر داریم که طی پنج ماهه باقی مانده سال سوخت‌رسانی را افزایش دهیم.

سجادی ادامه داد: در عرصه نفت و گاز رشد خوبی داشته به طوی که به 116 هزار و 100 تن رسیده است که نسبت به هفت ماهه سال گذشته 72.4 هزار تن بوده است.

فروش 215 میلیون لیتر سوخت در مرزها

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران با اشاره به فروش سوخت در مرزهای کشور گفت: در طی شش ماهه سال‎جاری 215 میلیون لیتر نفت و گاز در مرزهای کشور به فروش رسیده که نسبت به سال گذشته 71 میلیون لیتر بوده است که تقریبا رشد سه برابری را نشان می‌دهد.

رشد 5درصدی مصرف سی ان جی

سجادی به توزیع سی ان جی در کشور اشاره کرد و گفت: عرضه سی ان جی در شش ماهه سال جاری پنج درصد رشد داشته به طوری که 20 میلیون مترمکعب گاز معادل 20 هزار لیتر بنزین بوده است .

توزیع 12 میلیون لیتر بنزین یورو4 در کلانشهرها

وی با اشاره به اینکه در طی شش ماهه نخست سال‌جاری بنزین یورو 4 در تهران، کرج، اراک، تبریز، مشهد و اصفهان و اخیرا شیراز توزیع شده است گفت: بنزین یورو در این مدت حدود 12میلیون لیتر بوده است و نفت و گاز یورو که در شهرهای تهران، اصفهان، کرج، اهواز، اراک، شیراز، قم و مشهد حدود 10 میلیون لیتر عرضه شده است.

سجادی با اشاره به اجرای طرح پیمایش (عرضه نفت و گاز در بخش حمل و نقل خودروها) گفت: این طرح از اول مهر ماه سال‎جاری با موفقیت در کشور شروع شده به طوری که اگر این طرح اجرایی نمی‎شد مصرف سوخت بیشتر از این حد بود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران ادامه داد: کسانی که در زمان ارائه خدمات با کمبود سوخت و یا در حین سوخت‎گیری کارت آنها دچار مشکل شود می‎توانند با شماره تلفن 09627 همچنین به کمیته پاسخگویی در تمام استان‎ها مراجعه نمایند تا مشکل آنها برطرف شود.

300 هزار خودرو از طریق پیمایش سوختگیری می‌کنند

سجادی خاطرنشان کرد: سوخت به خودروها بر اساس پیمایش و بارنامه در اختیار آنها قرار می‌گیرد به طوری که هم اکنون حدود 800هزار خودروی نفت و گاز در کشور دایم که از این بین تقریبا 300 هزار خودرو در خارج از شهرها جابجایی بار و مسافر را بر عهده دارد که وزارت راه اطلاعات آنها را شناسایی و بر اساس بارنامه برای آنها سوخت تحویل می‎دهد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران ادامه داد: طرح سهمیه بندی که در کارت سوخت بنزین انجام شد همین موضوع در خودروهای سنگین نیز اعمال خواهد شد تا سوخت را به صورت واقعی در کشور توزیع نماییم.

کاهش 15درصدی سهمیه خودروهای سنگین

سجادی تأکید کرد: از اول مهر ماه حدود 15 درصد از سهمیه دسترسی به این خودروها کاهش پیدا کرده است.

وی تأکید کرد: کارهایی که در خصوص سامانه سوخت در کشور انجام شده است بیشتر در دو مقوله بوده است با توجه به تولید بنزین در کشور و واردات آن حتی اگر هزینه کشور کفاف می‌داد باز هم امکان این میزان واردات برای کشور میسر نبود بنابراین با راه‎اندازی سامانه هوشمند علاوه بر کنترل مصرف سوخت قیمت آن نیز در داخل کشور به صورت واقعی اصلاح شد.

وی داد: همچنین یکی از مأموریت سامانه هوشمند سوخت توزیع فرآورده با ارزش در کنترل ان بود به طوری که هم اکنون با اجرای سیاست‌های دولت که بنزین به قیمت هزار تومان در کشورعرضه می شود با قیمت فوب خلیج‌فارس تفاوت چندانی ندارد و ما توانستیم از طریق این سامانه مردم را با قیمت واقعی آشنا سازیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران همچنین تأکید کرد: اگر قیمت بنزین در کشور تک نرخی نمی‎شد شاهد رشد بی‌نظیر مصرف بنزین در کشور بودیم بنابراین با تک نرخی شدن آن در شش ماهه سال جاری رشد 3.2 درصدی در کشور داریم.

سجادی موجودی بنزین 700 تومانی را در کارتهای سوخت حدود 480 میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: دارندگان این سوخت تا پایان آبان ماه مهلت دارند که از آنها استفاده نمایند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران از بدهی هزار میلیارد تومانی ایرلاین‎ها به شرکت ملی پخش خبر داد و گفت: این شرکت هم اکنون بدهی مورد نظر را پیگیری می‎کند تا طلب خود را از ایرلاین‎ها بگیرد برای همین منظور جلسات متعددی را با مسئولان ذیربط برگزار کرده است.

وی در خصوص توزیع بنزین گوگرددار در ماه‎های اخیر گفت: در تابستان سال جاری به خاطر تعمیرات اورهال پالایشگاه‎ها بنزین توزیعی همراه با گوگرد بوده به طوری که بعد از این که تعمیرات به پایان رسید مشکلی در توزیع سوخت نداریم به طوری که گوگرد آن 50PPM بوده است.

سجادی همچنین از اجرایی شدن افزایش کارمزد جایگاه‎داران ظرف 10 روز آینده خبر داد و گفت: این موضوع هم اکنون در شورای اقتصاد در حال بررسی است و بعد از نهایی شدن کارمزد جایگاه‎ها از اول سال‌جاری محاسبه خواهد شد.

وی از واردات روزانه 10 میلیون لیتر بر اساس نیاز کشور خبر داد و گفـت: تولید بنزین داخلی کفاف نیاز داخلی نیست بنابراین ما مجبوریم که واردات بنزین داشته باشیم به طوری که در هفت ماه اول سال جاری 8.4 میلیون لیتر واردات بنزین داشتیم.

سجادی با اشاره به اینکه اگر طرح سهمیه‌بندی بنزین اجرا نمی‌شد حجم مصرف بنزین اکنون به 154 میلیون لیتر در روز می‌رسید گفت: این رقم بدون محاسبه مصرف گاز طبیعی است؛ در این صورت رقم مصرف روزانه بنزین به 174 میلیون لیتر می‌رسید.
 
وی با اظهار اینکه اکنون نرخ بنزین در کشور با نرخ فوب خلیج فارس تقریباً برابر شده ، این موضوع که تک‌نرخی شدن قیمت بنزین موجب افزایش حجم قاچاق شده است را رد کرد و گفت: مصرف بنزین در شش ماه نخست  امسال نسبت به مشابه سال پیش حدود 3.2 درصد افزایش یافته است این در حالیست که مصرف این فرآورده نفتی در شهرهای مرزی کمتر از این رقم است؛ به طور مثال مصرف بنزین در استان سیستان و بلوچستان 1.2 درصد، کردستان 2.8 درصد، آذربایجان شرقی 1.8 درصد، آذربایجان غربی 2.2 درصد، خراسان رضوی 2 درصد، و هرمزگان منفی 1.9 درصد و کرمانشاه منفی یک درصد رشد داشته است؛ این نشان می‌دهد که بنزین 1000 تومانی برای قاچاقچیان جذابیت نداشته است.
 
مدیرعامل شرکت ملی پخش با اعلام اینکه قرار است از سامانه هوشمند سوخت اینبار برای توزیع گازوئیل استفاده کنیم، گفت: براین اساس خودروهای دیزلی که در حمل و نقل عمومی استفاده می‌‌شوند، براساس بارنامه خود سوخت دریافت می‌کنند. توزیع گازوئیل با کمک سامانه هوشمند سوخت پیچیده‌تر از توزیع بنزین است چرا که سهمیه مورد نظر براساس کارکرد هر خودرو اختصاص می‌یابد. این درحالی است که درمورد بنزین چند گروه محدود و مشخص وجود داشت.
 
سجادی در باره خودروهایی که نسبت به ثبت نام خود در سامانه اقدام نکرده‌اند گفت: سهمیه سوخت این خودروها براساس سهمیه جدول کل کشور پرداخت می‌شود البته 15 درصد سهمیه سوخت آنها کاهش می‌یابد.
 
وی با اعلام اینکه نمی‌تواند رقم استراتژیک بنزین و گازوئیل را اعلام کند، گفت: در حال حاضر دو برابر سال گذشته ذخیره گازوئیل داریم.
 
سجادی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اگر فردی کارت سوخت خود را گم کند، آیا تدابیری اندیشیده شده که در صورت صدور آن پس از ضرب العجل تعیین شدن برای مصرف بنزین 700 تومانی امکان استفاده از سهمیه خودرو داشته باشد، تصریح کرد: کارت سوخت نیز مانند کیف پول است.
 
 وی با رد برنامه این شرکت مبنی بر پرداخت هزینه بیشتر در صورت عدم سوختگیری با کارت سوخت شخصی، درباره لزوم عرضه بنزین با کارت سوخت، گفت: عرضه سوخت با کارت مصوبه دولت است سعی می‌کنیم که بتوانیم با راهکارهایی مردم را تشویق به سوختگیری با کارت‌های شخصی کنیم در همین زمینه نیز پیشنهادهایی به وزارت نفت داده شده که در حال بررسی است.
 
مدیرعامل شرکت ملی پخش از تهاتر بدهی‌های دولت با شرکت‌های هاپیمایی خبر داد و گفت: شرکت‌های هواپیمایی مدعی هستند که از دولت طلبکارند به همین دلیل درخواست کرده‌اند بدهی سوخت دریافتی از شرکت ملی پخش با طلب خود از دولت را تهاتر کنند. درصورتی که دولت بدهی خود به این شرکت‌ها را تأیید کند این اقدام صورت می‌گیرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار