تدبیر دولت چیست؟

مبارزه با قاچاق کالا پازل گمشده مناطق آزاد اقتصادی

دولت در طرح توسعه مناطق آزاد تجاری با هدف جذب سرمایه‌گذاری هیچ برنامه‌ای برای موضوع پراهمیت افزایش قاچاق کالا ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با روی کار آمدن حجت‌السلام و المسلمین حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور، رویکرد دولت نسبت به توسعه مناطق آزاد تغییر کرد، وی سعی کرد برخی پروژه‌های فراموش‌شده در این مناطق بار دیگر به جریان افتد و تعریف جدیدی از کاربری مناطق آزاد مطرح شود.

روحانی درباره توسعه و ایجاد مناطق آزاد می‌گوید: "برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید پایه‌های اقتصاد کشور را محکم کنیم و یکی از مکان‌هایی که این ظرفیت را برای تحقق این خواسته مهم دارند، مناطق آزاد هستند". به گفته وی مناطق آزاد از نظر مقررات، صادرات و واردات سرمایه‌گذاری‌ها، تسهیلات و امکانات بیشتر و بهتری نسبت به سایر مناطق کشور دارند و با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مناطق آزاد تجاری و صنعتی، باید صادرات غیرنفتی کشور توسعه یابد و مناطق آزاد تجاری و صنعتی به مراکز بزرگ اقتصادی کشور تبدیل شوند.     

مبارزه با قاچاق کالا پازل گمشده مناطق آزاد اقتصادی 
            
                                                                                       
* اهتمام دولت برای توسعه مناطق آزاد

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز در این‌باره می‌گوید: دولت برای استفاده از ظرفیت‌های مختلف مناطق نگاه مثبتی به توسعه مناطق آزاد دارد و در سفرهای استانی هرجا احساس کردیم ظرفیتی برای ایجاد مناطق آزاد وجود داشته است این مهم در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه می‌کند: برخلاف گذشته که نگاه دولت به سمت توسعه مناطق آزاد نبود، دولت تدبیر و امید نسبت به توسعه مناطق آزاد اهتمام دارد و اکنون دولت مصمم است در زمینه پشتیبانی از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و جلب مشارکت‌های خصوصی حداکثر استفاده را ببرد.

معاون رئیس جمهور ِیادآور می‌شود: استفاده از ظرفیت مناطق و نگاه مثبت دولت فقط به تامین منابع مالی محدود نمی‌شود بلکه پشتیبانی و اتخاذ راهکارهای قانونی زمینه‌ساز جلب مشارکت برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.
                                                                                         
* توسعه مناطق آزاد راهکاری برای جذب سرمایه‌گذار

اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد در گفت‌و‌گو باشگاه خبرنگاران تاکید می‌کند: مناطق آزاد به دلیل مزیت‌هایی همچون معافیت مالیاتی، معافیت قوانین گمرکی، ویزا، قانون کار و مقررات پول و بانکی باعث افزایش جذابیت برای سرمایه گذاری در این مناطق شده است.

وی می‌گوید: با آماده‌سازی زیرساخت‌هایی همچون فرودگاه‌ها، شبکه حمل و نقل ریلی، جاده‌ایی و دریایی هزینه سرمایه گذاری کاهش و حاشیه سود را افزایش می‌یابد که این امر سبب رغبت سرمایه‌گذاران برای فعالیت اقتصادی در این مناطق می‌شود و در نهایت احتمال سرمایه‌‌گذاری در سرزمین اصلی را افزایش می‌یابد.

مبارزه با قاچاق کالا پازل گمشده مناطق آزاد اقتصادی

ترکان در ادامه به مزیت اقتصادی مناطق آزاد اشاره و بیان داشت: هر منطقه بنابر مزیت خود جذابیتی برای سرمایه‌گذاران دارند به طور مثال چابهار در زمینه پتروشیمی، صنعت فولاد و به عنوان کریدوری برای ارتباط از اقیانوس هند به افغانستان و آسیای میانه به حساب می‌‌آید.

در حالی که ایران ۷ منطقه آزاد تجاری-صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو را دارد، پیشنهاد لایحه‌ی ایجاد منطقه‌ی آزاد تجاری صنعتی بانه - مریوان و منطقه‌ی آزاد تجاری صنعتی سیستان نیز در جلسه‌ی شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه‌ی اقتصادی به تصویب رسید. معاون اول رئیس‌جمهور در این جلسه با اشاره به طرح پیشنهادی لایحه‌ی ایجاد این دو منطقه‌ی آزاد تجاری‌ صنعتی، گفت: دولت مصمم است برای توسعه، عمران و آبادانی استان‌های سیستان و بلوچستان و کردستان تدابیر ویژه‌ای بیندیشد و وضعیت معیشت مردم این مناطق را بهبود بخشد.
                                                     
* محرومیت زدایی در سایه توسعه مناطق آزاد

محسن بیگلری نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در این خصوص می‌گوید: این اقدام نقش مهمی در رفع محرومیت کردستان دارد و ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی بانه - مریوان یکی از آرزوهای دیرینه مردم کردستان بوده و برای کل استان دارای اهمیت و ارزش است و نقش موثری در شکوفایی اقتصادی منطقه دارد.

مبارزه با قاچاق کالا پازل گمشده مناطق آزاد اقتصادی

وی اضافه می‌کند: استان کردستان به نوعی دارای عقب‌ماندگی‌ها و محرومیت‌هایی در زمینه‌های مختلف است و از استان‌های کمتر توسعه یافته کشور به شمار می‌رود، لذا راه‌اندازی مناطق آزاد در این استان می‌تواند توسعه استان را شتاب بخشیده و محرومیت را از چهره آن پاک کند.

نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی توسعه گردشگری، ورود تکنولوژی، توسعه تجارت قانونی و جذب بیشتر سرمایه گذاری‌های مولد داخلی و خارجی را از جمله آثار مثبت ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی ذکر می‌کند.
                                                                                         
مبارزه با قاچاق کالا پازل گمشده مناطق آزاد اقتصادی

* توسعه استانی طرحی در دل ایجاد مناطق آزاد

امید کریمیان نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران گفت: بحث راه اندازی مناطق آزاد تجاری صنعتی بانه - مریوان با هدف اشتغال پایدار و توسعه همه‌جانبه و متوازن استان، همواره یکی از مطالبات استاندار کردستان و همچنین نمایندگان مجلس بوده است.

وی با بیان‌ اینکه بحث ایجاد مناطق آزاد با هدف توسعه اقتصادی و ارز آوری و حداکثر استفاده از پتانسیل‌های مرزی و تجاری است، افزود: راه اندازی مناطق آزاد تجاری صنعتی در استان نقش بسیار موثری در توسعه همه جانبه و اشتغال پایدار منطقه خواهد داشت.

* سخن آخر؛ کارشناسان چه می‌گویند؟

در حالی که پس از گذشت دو سال از عمر دولت تدبیر و امید، رئیس جمهور و کابینه هم‌چنان به‌دنبال توسعه مناطق آزاد هستند، برخی از فعالان اقتصادی معتقدند که مناطق آزاد در ایران به هدف اصلی خود دست پیدا نکرده‌­اند، چرا که استراتژی مناطق آزاد استراتژی صادرات است اما این مهم هنوز در مناطق آزاد ایران به وقوع نپیوسته است بلکه برعکس، استراتژی واردات جایگزین آن شده که به مناطق داخلی کشور به ویژه صنایع کوچک آسیب وارد کرده است.

این پدیده با اهداف مناطق آزاد تجاری - صنعتی در تعارض است و حتی کار به جایی رسیده است که دولتها سیاستهایی را اتخاذ کرده‌اند که نافی هدف مناطق آزاد باشد و عملا باعث افزایش قاچاق در این مناطق شده‌­اند. 

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
من نگرانم گوشیم قاچاق باشه!!!اونوقت هیچی خوشحالم که پول بیشتری بابت گمرگ نباید بدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
راسته میگن میخوان
موبایل های قاچاق رو پیگیری کنن پیامک بدن که گوشی شما قاچاقه لطفا بیارین تحویل بدین یا مالیات گمرگ رو
ایا؟؟؟؟؟؟؟؟ اونوقت گوشی دو برابر قیمت الانش نمیشه؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار