تجمیع بیمه‌ها در آینه مجلسی‌ها؛

آریایی نژاد: رئیس جمهور برای تجمیع بیمه‌ها ورود کند/رستمیان: منابع بیمه پایه مشخص است

یکسان سازی منابع مالی بیمه‌ها و کیفی کردن بسته خدمتی درمان پایه می‌تواند مبنایی برای تجمیع سازمان‌های بیمه‌گر در بیمه سلامت ایران باشد.

دکتر عبدالرحمان رستمیان نائب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تجمیع بیمه‌ امری است که در تمام دنیا انجام می‌گیرد و تامین منابع بیمه پایه درمان در تمام کشورهای پیشرفته در نظام سلامت یکسان است. 

وی ادامه داد: منابع بیمه پایه مشخص است و این به منزله کنار گذاشتن بیمه‌هایی مثل تامین اجتماعی و بیمارستان‌های تامین اجتماعی نیست بلکه حتی تامین اجتماعی می‌تواند پس از تجمیع،‌ خدمات لازم را خریداری کند.
 
وی در خصوص نحوه پرداخت سهم بیمه عنوان کرد: در بسته بیمه پایه باید درصدی یکسان از حقوق و درآمد مردم گرفته شود، به طور مثال 6 درصد از حقوق و درآمد هر فرد اختصاص به بیمه پایه پیدا کند. هرکس که درآمد بیشتری داشته باشد، سهم بیشتری پرداخت می‌کند و هرکس که درآمدی نداشته و یا توانایی مالی برای پرداخت حق بیمه خود نداشته باشد، دولت باید از یک درصد مالیات بر ارزش افزوده که برای امور درمانی به وزارت بهداشت اختصاص یافته، استفاده کند تا تمام جامعه بیمه‌ پایه‌ یکسانی داشته باشند. 

وی در خصوص آنکه برخی بیان می‌کنند با توجه به تفاوت سهم پرداختی کارگران در تامین اجتماعی و دیگر بیمه‌ها، تجمیع بیمه‌ها از نظر شرعی و مالی امکان پذیر نیست، گفت: با دریافت سهم یکسان از ابتدای سال ‌آینده می‌توان این مشکل را حل کرد.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان گفت: هرچه تعداد بیمه شوندگان در یک صندوق بیشتر باشد، ریسک بار مالی کمتری متوجه مردم می‌شود، در حال حاضر با جمعیت 80 میلیونی در ایران می‌توان بهترین صندوق بیمه را به وجود آورد.
 
وی در خصوص نقش رسانه‌ها در شفاف‌سازی این موضوع در اذهان عمومی و کمک به اجرایی شدن این طرح گفت: در حال حاضر برخی در این مسئله اطلاعات غلط به مردم می‌دهند، به کمک رسانه و حضور کارشناسان و نمایندگان مجلس با نگرش علمی می‌توان تمامی مسائل را پاسخگو بود. 

وی در خصوص آنکه وزیر بهداشت طرح تجمیع بیمه‌ها را پاشنه آشیل طرح تحول سلامت می داند و وزیر رفاه این امر را غیر ممکن می‌داند گفت: با نظارت و دخالت رئیس جمهور در این مسئله می توان مشکلات را از سر راه برداشت . 

طرح تجمیع بیمه نیازمند دخالت رئیس جمهور است
دکتر احمد آریایی‌نژاد عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص طرح تجمیع بیمه‌ها اظهار کرد: با توجه به اینکه 5 سال از ابلاغ این طرح می گذرد و در این بین نباید زحمت دولت را نادیده گرفت،‌باید وزارتخانه‌های بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و تعاون کار و تامین اجتماعی، بر سر این موضوع به نتیجه برسند و تکلیف برنامه پنجم توسعه را روشن کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه دولت باید به تخلف این تجمیع بیمه‌ها رسیدگی کند تصریح کرد: دولت باید با همت خود و اشرافی که بر دو وزارتخانه بهداشت و رفاه دارد به این موضوع رسیدگی کند و به این دعواها پایان دهد تا عدالت اجتماعی در کشور گسترده تر شود .

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان افزود: باید با توجه به نرخ بیمه‌‌ای که افراد به تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند و دریافتی که از آنها صورت می گیرد، سهم اشخاص در صندوق مشخص شود. 

وی با بیان اینکه با استفاده از تمهیدات لازم و کارشناسی، برنامه ریزی و با صرف زمان این قانون را به اجرا درآورد گفت: قانون تجمیع بیمه‌ها برای حل مشکلات جامعه وضع شده و هرچه زودتر باید اجرایی شود تا به اهداف مورد نظر در قانون پنجم توسعه دست یابیم.
 
آریایی نژاد اظهار کرد: در زمانی که با یک سهم بیمه پایه،‌پرداخت بیمه‌شدگان یکسان باشد و به تبع آن دریافتی سازمان نیز یکسان باشد، اضافه پرداختی که توسط بیمه شدگان صورت می‌گیرد، نیز به صورت بیمه تکمیلی به اجرا درمی‌آید و مشکلی در این زمینه نخواهد بود. 

نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: با ورود دولت به این موضوع و تعیین کارشناس هایی به صورت بی‌طرف خارج از این دو وزارتخانه می‌توانند زمینه‌های یکسان‌سازی بیمه‌ها را فراهم کند که اعضای کمیسیون بهداشت مجلس نیز می‌توانند به کمک افراد ناظر مورد قبول دولت،‌راهی برای اجرای سریعتر این قانون پیدا کند.

وی با بیان اینکه تفاوت نرخ حق بیمه مشکل بزرگی نیست و به آسانی قابل حل است تاکید کرد: می‌توان مانند محاسبه سود بانکی و اینکه سود سرمایه‌گذاری چگونه تعیین می‌شود، اختلاف حق بیمه‌ای افراد جامعه را حل کرد.
 
آریایی نژاد با اظهار اینکه شخص رئیس جمهور باید در بحث اجرایی شدن قانون تجمیع بیمه‌ها وارد شود، تصریح کرد: دو وزارتخانه‌ بهداشت و درمان و رفاه و تامین اجتماعی با یکدیگر اختلاف نظر دارند که ناشی از یکسان نبودن منافع این دو وزارتخانه و این طرح از قانون شش سه سه آموزش و پرورش سخت‌تر و مشکل‌تر نیست . 

وی در خصوص تکلیف سایر بیمه‌های خدمات درمانی مانند نفت،‌آموزش و پرورش و بانک‌ها در طرح تجمیع بیمه‌ها اظهار کرد: سیاست‌های پایه بیمه یکسان خواهد شد اما اسم بیمه‌ها قرار نیست یکسان شود و تنها قانون بیمه‌های کشور یکسان می‌شود. 


تجمیع بیمه‌ها به نفع کل افراد جامعه است
دکتر سیامک مره صدوق عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اگر بخواهیم تمامی بیمه ها را جمع کنیم و به یک بیمه تبدیل کنیم، این کار بسیار خوبی است و یک حق بیمه و یکسری کسری‌ها انجام می‌شود. 

وی ادامه داد: تا به حال در مجلس شورای اسلامی خواستیم که بیمه‌ها همه به یک نام آن هم بیمه سلامت یا بیمه تامین رفاه و . . .  باشد ولی این کار انجام نشده است. 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان خاطر نشان کرد: هیچ خبری بدست ما در این خصوص که بخواهند همه بیمه‌ها را جمع کنند و به یک بیمه تبدیل کنند، نرسیده و درحال حاضر خبری ندارم ولی اگر این کار انجام شود به نفع کل جامعه است. 



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.