آسپیرین تا 30 درصد ابتلا به انواع سکته و سرطان را کاهش می‌دهد

معاون تحقیقات وزارت بهداشت گفت: مصرف ده سال به صورت پیوسته آسپیرین می‌تواند تا 30 درصد احتمال ابتلا به انواع سکته و سرطان را در افراد کاهش دهد.

دکتر ملک‌زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص سرطان‌های شایع در ایران گفت: در ایران 50 درصد سرطان ها از نوع سرطان دستگاه گوارش است. شایع‌ترین سرطان در مردان، سرطان معده و زنان سرطان سینه است. سرطان‌های مری، روده بزرگ و لوزالمعده در ایران بخش عمده‌ای از سرطان ها را به خود اختصاص می‌دهد که معمولا قابل پیشگیری هستند اما آنچه اهمیت دارد این است که مردم را به استفاده از اصول لازم برای پیشگیری از سرطان تشویق کنیم.
 
وی در خصوص عوامل بروز سرطان افزود: عدم استفاده و مصرف دخانیات،‌تنباکو و به ویژه قلیان و مصرف تریاک از عوامل مهم بروز سرطان دستگاه گوارش است. حتی نقش آن در بروز سرطان از سیگار پر رنگ‌تر است. متاسفانه تریاک هم در خیلی از استان‌های کشور مصرف می‌شود. 

وی در خصوص عوامل جانبی موثر در ابتلا به سرطان عنوان کرد: چاقی از عوامل موثر بر بروز سرطان است که برای کنترل آن رعایت رژیم غذایی مناسب به ویژه مصرف میوه و سبزیجات به جای برنج و نان و چربی‌هایی که معمولا در اکثر غذاهای ما وجود دارد توصیه می‌شود.

وی درخصوص نقش آسپیرین در کاهش خطر ابتلا به سرطان و سکته تاکید کرد: در سالهای اخیر مشخص شده است که آسپیرین در کنترل و پیشگیری از ابتلا به سرطان مری، معده و روده موثر است که اگر برای مدت 10 سال به طور پیوسته مصرف شود، می‌تواند حدود 30 درصد از ابتلا به سرطان جلوگیری کند. در آمریکا وزارت بهداشت تمام افراد بالای 50 سال را به مصرف روزانه آسپیرین توصیه کرده است، چون علاوه بر پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی از سرطان معده، روده و مری نیز جلوگیری می‌کند.

ملک زاده در خصوص رعایت بهداشت دهان و دندان در ایران گفت: مطالبات متعددی که در ایران داشتیم نشان می‌دهد که رعایت بهداشت دهان و دندان در ایران بسیار ضعیف است که این یکی از عوامل بروز سرطان گوارشی در ایران است. البته مصرف نمک نیز در افزایش آمار ابتلا به سرطان بی‌تاثیر نبوده است.

وی در خصوص سرطان های قابل کنترل و پیشگیری تصریح کرد: 50 درصد سرطان‌های دنیا قابل پیشگیری هستند ما متخصصان و تجهیزات پیشرفته زیادی برای معالجه سرطان در ایران داریم که می‌توانیم 50 درصد از مبتلایان را معالجه کنیم و پیش بینی می‌شود با پیشرفت‌هایی که اتفاق افتاده است این میزان افزایش پیدا کند.
 
معاون تحقیقات وزارت بهداشت در خصوص تعداد مبتلایان سرطان در ایران گفت: در دنیا در هر سال 14 میلیون نفر به سرطان مبتلا می‌شوند که از این تعداد 8 میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند. در ایران سالانه 80 هزار مورد سرطان شناسایی شده که از این تعداد حدود 40 هزار مورد منجر به مرگ می‌شود. ما باید تحقیقات بیشتری در زمینه کنترل، درمان و پیشگیری سرطان داشته باشیم. 

وی در خصوص برنامه‌های آتی وزارت بهداشت در زمینه کنترل و ثبت سرطان در کشور گفت: مهمترین اقدامی که وزارت بهداشت در یک سال اخیر انجام داده است تشکیل کمیته ملی کنترل سرطان است که برنامه‌های دقیقی در رابطه با شناسایی،‌پیشگیری، کنترل و غربالگری سرطان در دست بررسی است. این برنامه‌ها در نقاط کشور از جمله تهران به صورت پایلوت در حال انجام است تا در صورت قطعیت آن را به سر تا سر کشور گسترش دهیم. 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.