وعده‌های بی سرانجامی که بهشت زمین شناسی را تخلیه می‌کند

سایه شوم بیکاری، رکود اقتصادی و وعده‌های بی سرانجام مسئولان در حل این معضل مردم قلب هرمز که روزی در معادن خاک سرخ و نمک زندگی می‌گذرانند را به ترک جزیره وا داشته است.

آماده فردا/////////وعده‌های بی سرانجامی که بهشت زمین شناسی را تخلیه می‌کندبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند سالی می‌شود مردمان خاک‌های سرخ و نمکی قلب خلیج فارس با وجود داشتن خاک‌ها و معادن غنی زیر سایه شوم بیکاری و رکود اقتصادی از پا درآمده‌اند به طوری که عزم خود را جزم و تصمیم به ترک دیار خود گرفته‌اند.

چند سالی می‌شود که معضل بیکاری و نبود مسکن مناسب قشر جوان تحصیل کرده که پتانسیل بالقوه شهر هرمز هستند از چشم و سیاق مسئولان پنهان نیست ولی چرا تاکنون  برای این معضل هیچ اقدامی از جانب مسئولان انجام نگرفته است؟

اکرمی معاون سیاسی استاندار در جلسه معارفه بخشدار هرمز در اردیبهشت امسال گفته بود: مسئولان در خصوص توسعه اقتصادی و اشتغال در جزیره باید تا 180 روز دیگر تحولی در این شهر ایجاد کنند.

180 روز تمام شده ولی هیچ اتفاقی در بهبود شرایط اشتغال و اقتصاد مردم هرمز انجام نگرفته ولی این بی عهدی مسئولان هرمز به همین جا ختم نمی‌شود.

یکی از جوانان تحصیل کرده هرمزی در این باره می گوید: با تصویب کلیات طرح الحاق هرمز به منطقه آزاد قشم موج امیدواری در بین جوانان و تحصیل کرده‌های هرمز زده شد ولی متاسفانه این امر هنوز محقق نشده و تنها ناامیدی و جدی کردن تصمیم ترک هرمز را برایمان به ارمغان آورده است.

قنبر زرنگاری رئیس شورای شهر هرمز در این باره افزود: کوتاه سازی مسیر دریایی جزیره هرمز یکی از راه‌های رفع مشکل رکود اقتصادی در دولت‌های قبل بود که شروع شد ولی متاسفانه این پروژه بعد از مدتی به حال خود رها شده است.

وی بیان داشت: رئیس مجلس شورای اسلامی در بازدید از جزیره هرمز در بهمن ماه سال گذشته وعده دادند که پس از تصویب بودجه سال 94 مصوب شدن جزئیات الحاق هرمز به منطقه آزاد قشم در دستور کار مجلس قرار گیرد ولی بودجه سال 94 تصویب شد و جزئیات الحاق به باد فراموشی سپرده شد.

*معضلات جوانان هرمز

اکنون که جوانان جزیره هرمز با شوق و اشتیاق تمام مشقت‌ها و سختی دوران تحصیل را به جان خریده‌اند تا با اندوخته دانش خود برای شهر خود مفید واقع شوند اکنون با وجود دارابودن قابلیت‌های اقتصادی خاک سرزمینشان در سختی فراوان عمر می‌گذرانند.

حسن سلامتی تحصیل کرده بیکار هرمز در این خصوص می‌گوید: بیکاری و نبود مسکن مناسب بزرگترین مشکل جوانان این جزیره است و نبود شغل در هرمز نیز منجر به مهارت بی‌رویه جوانان به شهرهای دیگری مانند بندرعباس، قشم، میناب و غیره شده است.

 رنجبر یکی دیگر از تحصیل کرده‌های جزیره هرمز در این خصوص معتقد است: بالارفتن سن ازدواج، افزایش طلاق و اعتیاد ردپای بیکاری نهفته بین جوانان امروز است.

* اهمیت جزیره هرمز و ساکنانش 

جزیره هرمز که قلب خلیج‌فارس و به اعتقاد زمین‌شناسان در دنیا به بهشت زمین‌شناسی معروف است با دارابودن بیش از 70 نوع طیف رنگی خاک و معادن غنی خاک‌های سرخ و جذابیت‌های زمین‌شناسی، روزگاری نه چندان دور محل ارتباط تجار شرقی، اروپایی و آفریقایی بود.

لنج‌های تجاری و باربری برای بارگیری خاک سرخ و نمک جزیره هرمز به کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی در این جزیره اکنون به باد فراموشی سپرده شده  و آن را کلید طلایی تجارت ، اقتصاد و اشتغالزایی معروف کرده بود ولی حالا چه برسر این جزیره آمده است؟

 یکی دیگر از جوانان جزیره هرمز در این باره معتقد است: جزیره نشینان هرمز در واقع مرزبانان استان مرزی هرمزگان هستند و امنیت این استان مرزی را با حضورشان در دست گرفته‌اند و علاوه بر این جزیره‌ها به عنوان  یک شهر گردشگری شناخته شده و مملو از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های طبیعی است.

* هرمز خالی از سکنه می‌شود

علاوه بر مشکل جوانان، مردمان هرمز که زندگی خود را با صیادی می‌گذراندند هم اکنون به دلیل خشکسالی و فقدان صید به فاصله‌گرفتن از صیادی و مهاجرت به شهر روی آورده‌اند به طوری که صدایی جز افزایش مهاجرت آن‌ها به گوش نمی‌رسد.

قنبر زرگاری عضو شورای هرمز در این باره می‌گوید: اصلی‌ترین چیزی که در وهله اول نگاه همه را به خودش جلب می‌کند سونامی خاموشی مهاجرت است که به دلیل نبود منابع و راهکاری برای خروج جزیره از بن بست اقتصادی میان دو غول توسعه‌یافته بندرعباس و قشم، نبود کارخانه‌ها و صنایع بر تعداد مهاجرت‌های ساکنان جزیره افزوده است.

* را ه نجات هرمز 

جزیره هرمزی که جمعیت هفت‌هزار و 500 نفری را در خود جای داده و بطور متوسط در هر خانواده یک تا دو نفر بیکار گزارش شده با وجود داشتن ظرفیت‌های و پتانسیل‌های اقتصادی فراوان نباید با بی‌تفاوتی و وعده‌های بی‌تحقق مسئولان با روند افزایش مهاجرت مردانشان در سونامی مهاجرت غرق شود. پس راه چاره چیست؟

قنبر زرنگاری رئیس شورای شهر هرمز در این خصوص می‌گوید: با ایجاد و بهبود زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه هم‌چون الحاق هرمز به منطقه آزاد با تلاش نمایندگان استان هرمزگان در خانه ملت و دعوت از سرمایه‌گذاراران بخش خصوصی مطمئنا هرمز از بن‌بست اقتصادی و طبیعی خارج شده و به یک منطقه تجاری و گردشگری تبدیل خواهد شد.

زرگاری در خصوص جلوگیری از مهاجرت جوانان هرمز معتقد است: برای جلوگیری از مهاجرت جوانان و نجات هرمز باید مشکل اقتصادی و مسکن جوانان با رفع عدم واگذاری زمین به این قشر پویا از سوی مسئولان استانی و نمایندگان مجلس حل شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار