حفظ و قرائت مقدمه یافتن اخلاق قرآنی است

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت : هدف از برگزاری جشنواره قرآن و عترت دانشجویان، انس بیشتر با قرآن و کسب معارف قرآنیست.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، آیت الله احمد عابدی، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ، قرآن کریم را کتابچه راهنمای انسان‌ها دانست که از سوی خداوند نازل شده است و افزود: این کتاب مقدس که در ظاهر حجمش اندک و کم است اما دریایی از معارف در آن نهفته است باید در انسان پیاده شود و انسان نیز آنگونه که خداوند می‌خواهد، عمل کند.

آیت‌الله عابدی با اشاره به برگزاری این جشنواره قرآنی در میان دانشجویان عنوان کرد: تمام این جلسات قرآنی برای آن است که انس ما با قرآن کریم بیشتر شود البته لازم به ذکر است که تنها یک مرحله انس، حفظ، قرائت و ترتیل قرآن کریم است و مراحل دیگری نیز وجود دارد.

آیت‌الله عابدی با اشاره به تفاوت‌های ورد و ذکر عنوان کرد: ورد یعنی اینکه کسی هر روز یک قسمت قرآن را هر روز تکرار کند مثلاً هر شب سوره واقعه را قرائت کند و در میان بزرگان ما افراد بسیاری چون حضرت خدیجه(س)، خواجه نصیرالدین طوسی، میرداماد و غیره وجود داشتند که دارای وردهای قرآنی بودند.

وی بر لزوم تکرار آیه‌های قرآن تأکید کرد و گفت: قرآن کتاب خداست و همین الفاظ عربی است و اگر آن‌ها را تکرار کنیم حتی معنای آن را متوجه نشویم، قطعاً در روح انسان اثرگذار است زیرا این‌ها کلماتی است که فرشتگان، پیامبر و معصومین دائماً تکرار می‌کردند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن تأکید کرد: باید تلاش کنیم تا با قرآن انس داشته باشیم حتی همین تلاوت و روخوانی نیز برای ما برکت و نورانیت همراه دارد.

وی در ادامه به برخی از شبهاتی که دشمنان قرآن کریم و غربی‌ها بر علیه قرآن کریم ترویج دادند، اشاره کرد و گفت: سوره‌های نحل و عنکبوت به اجماع شیعه و سنی، سوره‌های مکی هستند یعنی در مکه نازل شده‌اند اما مشاهده می‌کنیم در این سوره‌ها خداوند می‌فرماید که در راه خدا جهاد کنید و چندین بار این مباحث را مطرح می‌فرمایند.

آیت‌الله عابدی ادامه داد: این در حالی است که پیامبر(ص) تا زمانی که در مکه بود اجازه جنگ نداشت و جنگ مشروع نبود و اجازه جنگ مربوط به مدینه است اما خداوند در سوره مکی بیان فرموده مومن کسی است که ایمان به خدا و پیامبر(ص) داشته و در راه خدا جهاد کند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه سئوالی که مطرح می‌شود اینجاست که چرا خداوند در سوره مکی دستور جهاد می‌دهد؟ و معنای جهاد در این سوره‌ها چیست؟ گفت: آمریکایی‌ها و دشمنان اسلام برخی‌ها به‌صورت کاملاً مغرضانه قرآن را می‌سوزانند و به ساحت آن بی‌احترامی می‌کنند بهانه‌شان این است که در قرآن کریم آیات جهاد بیان شده است و به همین دلیل چنین اقداماتی را مرتکب می‌شوند.

وی افزود: در پاسخ به آنان باید گفت که در انجیل کنونی مسیحی‌ها کلمه شمشیر به کار رفته است در حالی که در قرآن کریم اصلاً کلمه سیف وجود ندارد در حالی که در انجیل آنان از لفظ شمشیر دو لبه نیز استفاده شده است؛ دوم اینکه با توجه به مباحثی که مطرح شد، جهاد در قرآن به معنای جنگ و مقاتله نیست زیرا خداوند در شرایطی دستور به جهاد می‌دهد که مسلمانان اجازه جهاد نداشتند.

آیت‌الله عابدی با یادآوری وجود منافقان در مکه و اطراف پیامبر(ص) ابراز کرد: اصلاً در اسلام جنگ با منافق جایز نیست، پیامبر(ص) هیچگاه با منافقان جنگ نکرد و حضرت علی(ع) نیز که با خوارج جنگید به دلیل اینکه خوارج حمله کردند و اگر حمله نمی‌کردند جنگی صورت نمی‌گرفت.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ابراز کرد: معنای جهاد در قرآن کریم، صبر، بردباری، تحمل و داشتن ارزش‌ها و فضیلت‌ های اخلاقی است و جهادی که خداوند در سوره مکی به پیامبر(ص) و مؤمنان دستور می‌فرماید منظور تحمل کردن سختی‌ها و مشقات است.

وی ادامه داد: امروز هم برای همه ما هم در زندگی فردی و هم اجتماعی این جهاد وجود دارد و هر کسی که زخم زبان می‌شنود و تحمل کرده و ارزش‌های دین را حفظ می‌کند، در راه خدا جهاد کرده است.

آیت‌الله عابدی، قرآن را سفره و ادبستان خدا دانست و افزود: هرکسی که می‌خواهد ادب الهی بیاموزد باید بر سر سفره قرآن بنشیند و راهی جز این نیست و اصولاً برگزاری این المپیادها و همایش‌های قرآنی برای این است که متخلق به ادب قرآنی شویم و ادب قرآنی نیز حفظ حرمت‌ها، فضایل و ارزش‌های الهی و انسانی است.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ابراز کرد: حفظ، قرائت و ترتیل مقدمه پیدا کردن اخلاق قرآنی است تا بتوانیم قرآن را بفهمیم و بدان عمل کنیم و مرحله بعد عمل به قرآن است که در رفتار ما متجلی می‌شود مانند نگفتن دروغ، تهمت و غیره.

به گفته وی، توحید، کمال، معنویت، قرب الی الله روح قرآن است و نماز، روزه، ذکر و دعا مقدمه عمل کردن به قرآن است تا انسان بتواند متخلق به اخلاق قرآنی شود.







انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.