ذخیره‌سازی 20 میلیون لیتر سوخت در نیروگاه ها برای شرایط بحرانی

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با تاکید بر اینکه بیش از 22 نیروگاه از طریق خطوط لوله سوخت مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند گفت: مشکلی برای تامین سوخت زمستانی نیروگاه ها نداریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباسعلی جعفری‌نسب مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که با لوله‌کشی  6هزار و381 کیلومتر سوخت مایع نیروگاه ها تامین می‌شود اظهار داشت: با احداث این خط لوله روزانه 3 میلیون 800 هزار لیتر سوخت در شرایط بحرانی زمستان به نیروگاه ها تحویل داده و از تردد 130 تانکر در جاده‌ها جلوگیری می‌شود.

وی با تاکید براینکه دغدغه‌ای برای تامین سوخت در زمستان نداریم گفت: با سوخت‌رسانی از طریق خطوط لوله صرفه جویی بیشتری در هزینه‌ها خواهیم داشت.

جعفری‌نسب ادامه داد: هم‌اکنون نیروگاه های دماوند، شهید فهمیده در ایلام از مصرف بالاتری برخوردار هستند و نیروگاه سلطانیه در سالجاری به بهره‌برداری رسید و نیروگاه علی‌آباد کتول در مازندران به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: عملیات اجرایی سوخت‌رسانی به نیروگاه زنجان از 5 ماه قبل شروع شده بود و برای اجرای آن 16 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که این اعتبار کمتر از بودجه‌ پیش‌بینی شده است.

وی یادآور شد: بیش از 22 نیروگاه از طریق خطوط لوله و مخابرات نفت ایران سوخت مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

جعفری‌نسب گفت: با توجه به راه‌اندازی فازهای پارس جنوبی مشکلی در تامین سوخت به نیروگاه ها نداریم در صورت کمبود با استفاده از سوخت جایگزین کمبود را جبران خواهیم کرد چرا که ذخیره‌سازی 20 میلیون لیتر سوخت در نیروگاه ها را داریم که برای یک ماه پاسخگوست.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران افزود: در صورت راه‌اندازی دو واحد دیگر نیروگاه زنجان بیش از 60 میلیون لیتر ظرفیت ذخیره‌سازی فراهم می‌شود. همچنین با استفاده از انشعابات گرفته شده از تهران به زنجان و تبریز مخازن نیروگاه پر می‌شود.

وی یادآور شد: در بحث تامین فرآورده در شرایط مطلوب قرارداریم و با بهره‎برداری فازهای پارس جنوبی میزان تولید گاز طبیعی افزایش خواهد یافت بنابراین به غیر از بنزین کمبودی در سایر فرآورده‌های نفتی نداریم  و با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس علاوه برتامین بنزین مورد نیاز کشور زمینه برای صادرات این سوخت فراهم خواهد شد.

جعفری‌‌نسب در خصوص برنامه‌های جدید شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: پروژه پایداری خطوط و حفظ ظرفیت فعلی را در دستور کار داریم روزانه 180 میلیون لیتر نفت خام و 150 میلیون فرآورده نفتی از طریق خطوط لوله به تمام نقاط کشور منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: نیروگاه جزء مصارف عمده است بخش توزیع از طریق خطوط لوله انجام می‌شود و در این خصوص بحث های ایمنی و زیست‌محیطی رعایت می‌شود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران تصریح کرد: خط لوله دوم بندرعباس به رفسنجان و بخشی از فرآورده تولیدی ستاره خلیج فارس به مرکز و شمال کشور که از طریق خط لوله منطقه شمالغرب از تبریز به سلماس ، اورمیه و خوی در دست اجرا است.

وی تاکید کرد: عمده کار این شرکت در بخش انتقال از بعد از انقلاب با اتکا به توان داخلی و اجرای پروژه و تامین تجهیزات، ماشین‌آلات دوار، سیستم کنترلی و شیرآلات بوده است به طوری که در انجام این پروژه‌ها 80 درصد تجهیزات بکار رفته داخلی است بنابراین با همفکری و همکاری همدیگر تمام قطعات در داخل تامین می‌شود.

جعفری‌نسب همچنین افزود: 12 هزار کیلیومتر پیکرانی هوشمند را توسط دو شرکت داخلی انجام می‌شود ظرف دوسال آینده 16 هزار کیلومتر پیکرانی هوشمند خواهد شد که کل خطوط این شرکت 14هزار کیلومتر است در این طرح کار بازرسی داخلی خطوط انجام خواهد شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان 
اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار