سازمان جهانی بهداشت از طرح برچسب اصالت ایران استقبال کرد

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو گفت: سازمان جهانی بهداشت در حوزه داروهای قاچاق بررسی‌ها و پیگیری‌های لازم را داشته و از طرح برچسب اصالت ایران استقبال کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب دا؛ دکتر اکبر عبداللهی اصل در خصوص انتقادات برخی وارد کنندگان موادغذایی و آرایشی بهداشتی به برچسب اصالت و زیرساختهای اجرایی گفت: زیر ساخت ها در حد نیاز  پاسخگو است هر چند  در اجرای این طرح در صنعت داروسازی مشکلاتی وجود دارد که کارشناسان در حال مرتفع کردن آن هستند.

وی افزود: حوزه مواد غذایی با درخواست اتحادیه مربوطه چند ماه پیش استثنا شد و به آنها فرصت داده شد که طرحی بهتر ارائه کنند که تا به الان طرحی مطرح نشده است.

دکتر عبداللهی اصل گفت : تا چند سال پیش واردکنندگان ،هزینه برچسب های طرح شبنم را بدون اعتراض پرداخت می کردند ولی در حال حاضر که هزینه ها به پنج درصد قیمت فراورده نمیرسد، اعتراض می‌کنند.

وی با اشاره به شروع طرح‌ رد ‌یابی کنترل اصالت برای اولین بار در سال 85 ،گفت :در حالی این طرح اغاز شد که ایران اولین مجری آن بود ولی با اجرای بد شبنم و با مقاومت فعلی واردکنندگان در حالی اجرا می شود که 58 کشور دیگر آنرا اجرایی کرده اند.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو بیان کرد: سازمان جهانی بهداشت در حوزه داروهای قاچاق بررسی‌ها و پیگیری‌های لازم را داشته و از طرح ایران استقبال نموده اند و این درحالی است که  برخی شرکتهای داخلی در خصوص این طرح به دنبال اشکال تراشی هستند.
دکتر عبدالهی اصل در ادامه  اضافه کرد: این طرح در حوزه آرایشی و بهداشتی وارداتی فقط در بسته‌بندی‌های ثانویه اجباری بوده است ،گرچه بسیاری از شرکتها به دلیل این که با این روش می توانند کالای خود را متمایز کنند خود اصرار به انجام آن دارند.
وی با تاکید بر اینکه حوزه‌های دارو و مکمل‌ ملزم به اجرای این طرح می باشند ،گفت :عدم آگاهی و اطلاع کافی نسبت به سیستم ردیابی و رهگیری و کنترل اصالت از دلایل عمده در مقاومت به اجرای این طرح می باشد ،حال آنکه تفکیک فراورده اصیل و غیراصیل با اجرای این طرح میسر خواهد بود.
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا دارو در خصوص امکان یا عدم امکان تقلبی بودن برچسب اصالت نیز اظهار کرد: برچسب مورد استفاده ماهیت هولوگرامی نداشته و صرفا یک بارکد استاندارد است و  کدهای درج شده روی کالا به عنوان پاسپورتی برای آن محصول محصوب می شود.
وی خاطر نشان کرد: افراد از طریق سامانه 20008822 و سامانه ttac.ir می‌توانند مشخصات کالایشان را پیگیری کنند و با استعلام کد پوشیده شده می توانند از اصالت آن مطمئن شوند.

دکتر عبدالهی اصل در واکنش به اعتراضات مغرضانه وارده به این طرح  نیز تصریح کرد: در همان ابتدای راه با حضور کارشناسان متعدد، طرح ردیابی رهگیری و کنترل اصالت، ارزیابی و اشکالات طرح‌های قبل مطرح و برطرف گردید و هم اکنون نیز امیدواریم با موفقیتهایی که در این زمینه بدست اورده ایم دولتمردان در سایر ارگانها، نهادها و وزارتخانه ها نیز از ما حمایت کنند.

وی افزود: قاچاقچیان مخالفان اصلی طرح رهگیری کالاهای سلامت محور هستند منتقدان دلسوز اگر از ماهیت طرح آگاه شوند قطعا با آن همسو خواهند شد.

دکتر عبدالهی اصل  در پایان با اطمینان اعلام کرد: با توجه به بازخوردهای اخذ شده، بیش از پیش به صحت راهی که در پیش گرفته ایم ایمان آوردیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار