چه کسانی جلوی رویش غیرقانونی کمپ‌ها می‌ایستند؟

عدم نظارت کافی برصدور مجوز کمپ‌های ترک اعتیاد موجب سودجویی برخی افراد کلاهبردار از معتادان می‌شود.

چه کسانی جلوی رویش غیرقانونی کمپ‌ها می‌ایستند؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سوءاستفاده و مصرف مواد مخدر و محرک از جمله آسیب‌های اجتماعی است که به معضلی بزرگ برای جوامع بشری تبدیل شده است.

اعتیاد و گرایش افراد به خصوص جوانان به عنوان تهدیدی بزرگ و جدی امنیت و آرامش را در جامعه نابود کرده و باعث زیرپا گذاشتن برخی ارزش‌های اخلاقی می‌شود.

اعتیاد یک بیماری است که با گسترش انواع مختلف مواد مصرفی و دخانی از سنتی گرفته تا مواد صنعتی نوپا مثل روان‌گردان‌ها موجب شده تا بازار فروش این مواد در بین اقشار مختلف جامعه و به‌خصوص جوانترها رونق گیرد.

* جولان فروشندگان موادمخدر 

حال با وجود رواج این مواد مخرب در بین افراد مختلف، قاچاقچیان و سودجویان با تشکیل باندهای قاچاق مواد و با فروش انواع و اقسام مواد مخدر در گوشه و کنار شهرها سودکلانی را به جیب زده و آتش این بلای خانمان سوز را به کانون گرم خانواده‌ها می‌کشانند.

در این بین نگرانی خانواده‌هایی که عضوی از آن‌ها به دام اعتیاد افتاده است را نباید نادیده گرفت چرا که هر کدام برای بهبود وضعیت نابسامان فرزندشان به دنبال راهی مناسب برای آزادی آن‌ها از بند اعتیاد می گردند به همین منظور به دنبال راهی هستند تا هرچه سریعتر از شر این بلا خلاصی یابند. آن‌ها با مراجعه به کمپ‌ها و مطب‌های ترک اعتیاد با امید بهبودی بیمار خود هزینه‌های بسیاری را صرف ترک اعتیاد آ‌ن‌ها می‌کنند.

چند سالی می‌شود که با رواج اعتیاد در بین افراد مختلف، کمپ‌ها و کلینیک‌های ترک اعتیاد توسط سازمان بهزیستی برای ریشه‌کن کردن آن در اغلب نقاط کشور شکل گرفته است.اغلب این کلینیک‌ها با مجوز سازمان بهزیستی کشور و به صورت خصوصی فعالیت دارند که با استفاده از تیم‌های تخصصی و دانشگاهی و با همکاری افراد مطلع اجتماعی و فعالان در این عرصه با استفاده از روش‌ها و متدهای روز دنیا در تلاش برای بهبود مراجعین به این کلینیک‌ها هستند.

* کمپ‌های غیرمجازی که قارچ‌گونه تاسیس می‌شوند

با توجه به روند روبه رشد اعتیاد متاسفانه کلینیک‌ها و مراکز ترک اعتیاد غیرمجاز در سطح شهرها با هدف سودجویی بیشتر به صورت قارچ‌گونه تاسیس شده است که از اعتبار لازم برای درمان معتادان برخوردار نیستند.

در این کمپ‌های غیرمجاز با استفاده از روش‌های نادرست و غیرانسانی و با تجویز داروهایی که خود نیز مواد افیونی و مخدر محسوب می شوند بیماران را مجبور به استفاده از این روش‌ها می‌کنند و آن‌ها را اذیت و آزار می‌دهند.

عباس دیلمی زاده کارشناس تقاضای مواد مخدر در خصوص وجود کمپ‌های غیرمجاز ترک اعتیاد می گوید: « طبق بررسی‌های انجام شده ، امروز تعداد کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز در کشور بیشتر از کمپ‌های مجازی هستند که طبق پروتکل‌های تصویب شده کارشان را ادامه می‌دهند.فجایعی که در این مراکز رخ می‌دهد تن هر انسانی را می‌لرزاند؛ ضرب‌وشتم ، گرسنگی، عدم رعایت بهداشت، توهین به شخصیت فرد و همه این موارد ، گوشه‌ای از مشکلات این کمپ‌ها هستند.»

در نهایت رفتارهای نسنجیده و غیرعلمی و دور از اخلاق در این کمپ‌ها خود عامل مهمی برای لغزش فرد معتاد در مراحل ترک اعتیاد و دلسرد شدن آن برای ادامه درمان می‌شود. به طوری که دیگر فردی که تجربه حضور در این کمپ‌های غیرمجاز را دارد از مراجعه دوباره خود به سایر کلینیک ‌ها و اقدام مجدد برای ترک اعتیاد ممانعت می‌کند.

گفتنی است که راندمان کاری کمپ‌های ترک اعتیاد پایین‌تر از استاندارد‌های جهانی است که نیازمند بهره‌گیری مسئولان از متخصصان و کارشناسان روانشناسی و حرفه‌ای برای ارائه خدمت به مراجعین بوده تا بتواند با استاندارد‌های جهانی نزدیک شود.

البته باید در نظر داشت که برخی افراد معتاد پس از ترک اعتیاد با مشکلاتی از جمله نبود شغل، شرایط نامناسب برای ازدواج و عدم پذیرش فرد معتاد از سوی خانواده‌ها مواجه می‌شوند که باید با برنامه‌ریزی صحیح این مشکلات نیز حل و فصل شود.

با این وجود بازنگری قوانین صدور مجوز برای تاسیس کمپ‌های ترک اعتیاد امری الزامی است تا بتوان با نظارت دقیق و حساب شده عملکرد آن ها را کنترل کرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار