نفوذ خطرناکی که راهش بسته شد/

وقتی Foie Gras خوشمزه طعم تروریست می‌دهد/ غازهای نگون بخت قربانی یک هدف سیاسی شوم

در راستای یک حمایت مالی از تروریسم Foie Gras طعم تروریست می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه  سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها که در فضای پس از برجام به سر می‌بریم، در تناسب با پی‌آمدهایی که این اتفاقِ حوزه‌ی سیاست خارجی می‌تواند برای کشورمان داشته باشد، بحث‌ها و جریاناتی در جامعه جاری است.

محور این مباحث بی‌آمدهایی است که در اثر برجام ممکن است به نفوذ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آمریکا بر میهن عزیزمان ایران منجر شود. این در حالی است که شناختی که از ماهیت سلطه‌جو و توطئه‌گر آمریکا که طول سال‌های متمادی در اثر دخالت‌ها، جنایت‌ها و توطئه‌چینی‌های این کشور، در حافظه دولتمردان و مردم کشورمان ایجاد کرده است، هوشیاری بیشتری درباره تحرکات این کشور می‌طلبد.

در این رابطه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به بیان خودشان، بارها مؤکدا درباره نفوذ دشمن به دنبال برجام هشدار دادند.

یکی از وجوه این نفوذ، در حوزه اقتصاد است که به ویژه پس از برجام ابعاد پیچیده‌تر و هشدارآمیزتری یافته است.

مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم! + تصاویر

در این رابطه نیز رهبر انقلاب در نامه‌ای که درباره الزامات اجرای برجام خطاب به رئیس‌جمهور تقریر کردند، بر لزوم جدی گرفتن "تقویت تولید ملّی" و جلوگیری از واردات بی‌رویه به ویژه "واردات مواد مصرفی از آمریکا" تأکید کردند.

يكي از خبرهایی  كه در اولين روزهاي پس از توافق، حواشي زيادي را به دنبال داشت، اعلام آمادگي مك دونالد براي حضور در ايران بود، خبري كه واكنش هاي زيادي در بين مسئولين و مردم به همراه داشت، 

این در حالی است که مک‌دونالد به عنوان نماد سبک زندگی آمریکایی و به عنوان یک شرکت استعمارگر بین‌المللی، در جهان و حتی در خود آمریکا مخالفانی دارد، تا آنجا که در جهان روزی به عنوان روز مبارزه علیه مک‌دونالد معرفی شده است و بسیاری از مردم جهان هر سال اعتراض‌هایی را علیه این شرکت بین‌المللی در این روز ساماندهی می‌کنند.

اگرچه ورود مک‌دونالد به ایران منتفی شد، در راستای عمل به وظایف آگاهی‌رسانی رسانه ملی بر آن شدیم که شرکت آمریکایی- اسرائیلی مک‌دونالد را بیشتر معرفی کنیم:


 مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم!

نوشته داخل عکس :

اشکال مک‌دونالد کجاست؟

هر آنچه که [مک‌دونالد] نمی‌خواهد شما بدانید.


مک‌دونالد، یکی از حامیان اصلی رژیم صهیونیستی

مک‌دونالد نیز همانند دیگر شرکت‌های بزرگ آمریکایی یکی از حامیان بزرگ اسرائیل به شمار می‌رود. بر اساس گزارش وب‌سایت صندوق سرمایه‌گذاری یهودیان شرکت Metropolitan Chicago ، شرکت مک‌دونالد یکی از حامیان اصلی این صندوق به‌شمار می‌رود

افتتاح اولین شعبه مک‌دونالد در اسرائیل به سال 1993 در تلاویو بازمی‌گردد. این شرکت دارای 80 رستوران و 3000 کارمند اسرائیلی است. جک ام. گرینبرگ (Jack M. Greenberg) که ریاست این شرکت را بر عهده دارد مدیر افتخاری اتاق بازرگانی مشترک آمریکا- اسرائیل و مؤسسه Metropolitan Chicago است.

مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم! + تصاویر 

قدردانی انجمن یهودیان شیکاگو از حمایت‌های گسترده‌ی مک‌دونالد

 

صندق سرمایه‌گذاری یهود مجری برنامه مسافرت تابستانی خانوادگی به اسرائیل است. در این برنامه خانواده‌ها به بازدید از پایگاه‌های نظامی اسرائیل و ملاقات با سربازان اسرائیلی می‌پردازند. این صندوق در راستای مشارکت در برنامه اسرائیل سالانه 3/1 میلیون دلار برای توسعه شهرک صهیونیستی Kiryat Gat و برنامه‌های عمرانی در آن کمک مالی اختصاص داده است.

 

مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم! + تصاویر 

نوشته داخل عکس :

[مک‌دونالد و کوکاکولا،] مفتخر به حمایت مالی از تروریسم اسرائیل!

از شما به خاطر کمک‌های مستمرتان متشکریم!

بدون شما قادر به انجامش نبودیم!

 

شکنجه‌ی حیوانات برای لذّت بیشتر!

یکی دیگر از مصادیق جنایت‌کاری این شرکت صهیونیستی، که مخالفت‌های بسیاری را در سراسر جهان علیه مک‌دونالد برانگیخته است، رفتار وحشیانه این شرکت با غازهای نگون‌بخت برای تولید نوعی غذای بسیار لوکس و اشرافی به نام Foie Gras  است.

این غذای گرانقیمت که علاوه بر مک‌دونالد در رستوران‌هایKFC  نیز عرضه می‌شود از جگر پرندگان تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا، جگر پرنده باید از چربی زیاد و حجم بالایی برخوردار باشد و از آنجا که در حالت طبیعی امکان وقوع این امر وجود ندارد، حجم بالایی از غذای چرب و دارای روغن بالا به وسیله دستگاه و به زور به پرنده خورانده می‌شود تا بیش از اندازه چاق شوند و به بیماری جگر چرب مبتلا شوند.


مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم! 


پرندگان مجبور می شوند مقدار زیادی روغن و غذای چرب بخورند حتی اگر میلی به خوردن آن نداشته باشند.


 مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم!مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم!

سپس آنها را درون قفس‌های بسیار کوچک قرار می‌دهند و آنها را مجبور می‌کنند که در یک حالت ثابت و بدون حرکت بایستند تا انرژی مصرف نکنند.

مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم! مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم!


پاهای آنها در اثر ایستادن‌های ثابت و طولانی مدت ورم می‌کند. و نمی‌توانند بخوابند. البته نیازی هم به خواب نیست چون دوباره مجبور هستند غذا بخورند.

آنها را مجبور به خوردن می‌کنند تا جایی که بمیرند و یا بدن آنها نتواند این مقدار غذا را تحمل کند.


مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم! 


آنهایی که زنده می‌مانند، بیمار می‌شوند و از مخرج آنها هنگام دفعِ مدفوع، خون جاری می‌شود.

 

مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم! 

 

آنها نه تنها از ناحیه دهان و گلو دچار جراحت می شوند، بلکه تمام مدت زندگی خود از دل درد و ورم و درد پا عذاب می کشند.

 نه خوابی دارند و نه حرکت و جنب و جوشی، که مطابق غریزه خود و مطابق آزادی و زندگی که خداوند به آنها داده بتوانند آسمان را ببینند ، روی زمین راه بروند و در آب شنا کنند.

 در عکس زیر می توانید جگر چرب را در مقایسه با جگر معمولی حیوان ببینید:

مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم!

و به این ترتیب این غذای لوکس و اشرافی آماده برای سرو می‌شود!

مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم!مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم! 

مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم! 


مک‌دونالد، باعث گرسنگی انسان‌ها/ استثمار کشورهای فقیر به مثابه یک شرکت بین‌المللی

مک دونالد صرفاً یکی از صدها شرکت غول چند ملّیتی است که در گستره‌های عظیم کشورهای فقیر، سرمایه‌گذاری کرده و پا گرفته‌اند.

کشورهای فقیر- اصطلاحاً جنوب-  با هدف کسب تکنولوژی و دریافت محصولات صنعتی، تحت تأثیر توطئه غرب و نفوذ آن به دولتمردان کشورشان، به تولید هر چه بیشتر موادّ خوراکی در راستای صادرات آن به آمریکا، اقدام می‌کنند. این در حالی است که مردم خود این کشورها از بحران مواد غذایی و گرسنگی رنج می‌برند. 36 کشور از مجموع 40 کشوری که در شمار فقیرترین‌ها محسوب می‌شوند، محصولات غذایی خود را به ثروتمندترین کشورها صادر می‌کنند.

 

مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم! 

نوشته داخل عکس:

به این خاطر که نمی‌خواستیم تو گرسنه بمانی!

 

بدین سان میلیون‌ها هکتار از زمین‌های قابل کشت کشورهای جنوب به استفاده کشورهای غربی و به کشت محصولاتی مثل چای، قهوه، توتون و ... اختصاص یافته است. از جمله این محصولات، می‌توان به موادّ غذایی لازم برای تغذیه دام‌های غربی اشاره کرد که سیلشان، بازار همبرگرهای جهان غرب را برداشته است.

گفتنی است بیش از سه چهارم زمین‌های کشاورزی جهان به حیوانات پرورشی و 40% کشت غلّات به تغذیه دام‌ها اختصاص یافته است. «اروپا» به میزان هفت برابر مساحت زمین‌های کشاورزی خود از زمین‌های کشورهای جهان سوم به منظور تغذیه دام‌های خود استفاده می‌کند. همچنین در کشورهای آمریکای لاتین، دام‌ها به کمک دانه‌های غلّات تغذیه می‌شوند تا گوشت مصرفی همبرگرهای مک‌دونالد و دیگر چند ملّیتی‌‌های غذاهای آماده، تأمین گردد.

مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم! 

لازم به توضیح است که گلّه‌های دام، ده برابر، بیشتر از انسان‌ها دانه و سویا مصرف می‌کنند؛ زیرا برای به دست آوردن یک کیلو گوشت گاو که مک دونالد، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آن در سطح جهان به شمار می‌رود، به 10 کیلوگرم پروتئین گیاهی نیاز است. بنابراین، برای تولید یک تن گوشت، لازم است هفت برابر بیشتر پروتئین گیاهی مصرف گردد. به عبارت دیگر، 145 میلیون تن دانه غلّاتی که خوراک دام‌ها می‌گردد، تنها 21 تن گوشت و محصولات جانبی تولید می‌کند و این بدان معناست که سالانه 124 میلیون تن غلّات به ارزش 20 میلیارد دلار آمریکا به هدر می‌رود؛ در حالی که طبق محاسبات انجام گرفته این مبلغ می‌‌تواند امکان تأمین خوراک، پوشاک و مسکن کلّ جمعیّت جهان را به مدّت یک سال فراهم آورد.

از سوی دیگر، دام‌های پرورش‌یافته در سطح کره زمین سالانه حدود 3600 میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌کنند؛ در حالی که این عنصر حیاتی چالش عمده قرن بیست و یکم به حساب می‌آید؛ زیرا 15 میلیون نفر از جمعیّت جهان، سالانه به دلیل عدم دسترسی به این مادّه حیاتی، جان خود را از دست می‌‌دهند.

 مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم!

 لازم به توضیح است که بحث انتقادی ما متوجه مصرف گوشت قرمز نیست. بلکه متوجه میزان این مصرف است. برای مثال در ایالات متّحده آمریکا، سرزمین غذاهای آماده، در هر ساعت یک میلیون حیوان تناول می‌شود. در واقع، چنانچه ساکنان آمریکا 10% از مصرف گوشت خود بکاهند، آب، زمین و انرژی صرفه جویی شده می‌تواند، خوراک بیش از یکصد میلیون نفر را تأمین کند؛ این در حالی است که گزارش شگفت‌انگیز «سازمان کشاورزی و خواروبار جهانی (فائو)» نشان می‌دهد که کشاورزی کنونی قادر است، دوازده میلیارد شهروند کره زمین، یعنی تقریباً دو برابر رقم کنونی افراد بشر را سیر کند!

بدین سان، مردم کشورهای فقیر از گرسنگی می‌میرند و  800 میلیون انسان از گرسنگی رنج می‌برند؛ در حالی که زمین‌های آنان صرف منافع چند ملّیتی‌های غربی می‌شود و مورد بهره‌برداری بیش از حدّ آنها قرار می‌گیرد تا فرهنگ غذایی پرگوشت غربی‌ها و فست‌فودهای آنها تغذیه گردد.

مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم! + تصاویر    مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم! + تصاویر

لازم به ذکر است که کشورهای در حال توسعه، تحت فشار طرح‌های تعدیل ساختاری پیشنهادی «صندوق بین المللی پول» و «بانک جهانی» به این شکل، کشاورزی صادراتی به زیان کشاورزی مورد نیاز مردم محلّی روی می‌آورند.

مک‌دونالد؛ دشمن محیط زیست، به مثابه یک شرکت بین‌المللی

شرکت‌های چند ملّیتی غذاهای آماده، زیباترین جنگل‌های جهان را با سرعتی غیرقابل تصوّر به نابودی می‌کشانند. از سال 1960 م. مساحتی معادل وسعت «اسپانیا» و از سال 1975 م. گستره‌ای به اندازه کلّ وسعت «پرتغال» و «فرانسه» از «جنگل آمازون» تخریب گردیده و با آهنگ کنونی (دقیقه ای 25 هکتار)، نابودی کامل آن برای پنجاه سال آینده پیش‌بینی شده است.

جدی‌ترین نگرانی محیطی نسبت به مک‌دونالد این است که این شرکت برای ایجاد یک چراگاه وسیع در برزیل به تخریب جنگل‌های بارانی آن منطقه اقدام کرده است. این اقدام نه تنها موجب از بین رفتن منابع طبیعی می‌شود بلکه بر گرم شدن کره زمین نیز تأثیرگذار است، زیرا جنگل‌های بارانی نقش مهمی در مکانیزم جذب دی اکسد کربن هوا دارند.

مک دونالد، امروز خود اعتراف دارد که از گوشت گاوهایی استفاده می‌کند که در زمین‌هایی که به جنگل‌های استوایی متعلّق است، پرورش یافته‌اند و بدین سان مانع احیای جنگل‌ها گردیده است.


 مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم!

نوشته داخل عکس :

تخریب زندگی ...

[با] مصرف بیش از اندازه


در واقع، مک‌دونالد و برگر کینگ، دو شرکت از مجموع شرکت‌های بی‌شمار آمریکایی‌اند که از حشره‌کش‌ها به منظور نابودی مناطقی وسیع از جنگل‌های حارّه‌ای در آمریکای مرکزی و ایجاد چراگاه‌های مورد نیاز دام‌هایی استفاده می‌کنند که سپس در ایالات متّحده - که به کشور فست فود معروف است - به همبرگر، خوراک حیوانات و نیز موادّ لازم جهت بسته‌بندی غذاهای آماده تبدیل می‌شوند و اگرچه این چند ملّیتی‌ها خود مدّعی‌اند از کاغذهای بازیافت شده، برای رفع نیازهای خود بهره می‌گیرند؛ امّا واقعیّت این است که 1300 کیلومتر مربع از جنگل باید تخریب گردد تا کاغذ مورد نیاز یک سال بسته بندی فست فود فراهم آید.

 مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم!

علاوه بر این، مردم بومی که توسط شبه نظامیان تحت امر چند ملّیتی‌ها و نیز نیروهای دولتی از زمین‌های خود رانده می‌شوند، به اجبار در دیگر مناطق جنگلی اسکان یافته و به ناچار به نابودی جنگل‌ها دامن می‌زنند. بدین‌سان، مک‌دونالد و دیگر شرکت‌های چند ملّیتی مشابه، طیّ تهاجم استعماری خود، زمینه را برای وقوع یک فاجعه زیست محیطی فراهم می‌آورند. آنها زمین‌ها را نابود ساخته، امنیّت غذایی مردم محلّی را از بین می‌برند، بومیان را قتل عام می‌کنند و اقوام متعدّد و کشاورزان کوچک را از زمین‌های آبا و اجدادی شان بیرون رانده و هزاران سال زندگی آرام و بی‌دغدغه آنان را کاملاً مختل می‌سازند.

به غیر از این، مواد شیمیایی به کار رفته در کشاورزی، به طور منظّم آب‌های زیرزمینی و جریان‌های آب دهکده‌های اطراف را آلوده ساخته، سبب مرگ روزانه 600 کودک می‌گردد.

همچنین مسئله دیگر آن است که آنچه از این حیوانات دفع می‌گردد، مسئول 40% از انتشارات جهانی گاز آمونیاک است که یکی از دلایل عمده بارش باران‌های اسیدی به شمار می‌رود.

باید توجه داشت شرکت‌ها در قبال محیط زیست مسئول هستند و نباید به خاطر منفعت‌طلبی، سلامت انسان‌های کره زمین را به خطر بیندازند. مشتریان نیز در قبال رفتارهای شرکت‌هایی که مشتری آن می‌شوند مسئول هستند. در این رابطه و به عنوان مثال لازم است گفته شود، طی یک نظرسنجی از سوی وال استریت ژورنال 53 درصد از مردم به دلیل مسائل و مشکلات محیطی مربوط به محصول یا تولید کننده از خرید آن محصول امتناع می‌کنند.

افزایش اعتراضات از سوی حامیان حیوانات

جبهه دیگری از اعتراضات از سوی افرادی است که معتقدند که حیوانات نیز همانند انسان‌ها موجود زنده بوده و شایسته احترام. مک‌دونالد به دلیل نحوه رفتار با حیوانات قبل از کشتن به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

هجمه انتقادات، مربوط به نحوه برخورد با حیوانات در محل‌های نگهداری و کشتارگاه‌های مک‌دونالد است. بر اساس مطالب ارائه شده در دادگاه مک‌لیبل، در مرغداری‌های مک‌دونالد در فضایی کمتر از یک متر و بدون نور تعداد زیادی از این حیوانات نگهداری می‌شود که نتیجه آن 44 درصد ناهنجاری و مشکلات دیگر بهداشتی برای این حیوانات است. در محل‌های دیگر نگهداری حیوانات متعلق به مک‌دونالد نیز همین شیوه رفتار اعمال می‌شود. علاوه بر شرایط نگهداری، مک‌دونالد برای ذبح وحشیانه حیوانات در کشتارگاه‌ها نیز با هجمه انتقادات مواجه شده است.


 مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم!

نوشته داخل عکس:

غذای غمگین شما آماده است!


مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم! 

اعتراض به نحوه برخورد مک‌دونالد با حیوانات


کار در مک‌دونالد یا مکجاب!/ مک‌دونالد، تمثال بهره‌کشی از کارگر

یکی دیگر از انتقاداتی که همواره مک‌دونالد با آن مواجه بوده مربوط به شرایط کار و سیاست‌های این شرکت در قبال کارکنانش است. این شرکت دارای بیش از یک و نیم میلیون نفر کارمند در سراسر دنیاست که بیش از نیمی از آنها افراد زیر 21 سال هستند. سیاست شرکت در استخدام افرادی با این محدوده سنی به این معناست که بیش از نیمی از کارکنان مک‌دونالد از حداقل حقوق برخوردار هستند. وارد شدن عبارت McJOB در سال 2003 در فرهنگ لغت وبستر که به معنی نوعی از کار با حقوق پایین است نیز بیانگر این موضوع است.

 مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم!

مشخص شده است که مک دونالد از کودکان چینی برای کار در رستوران‌ها و ساخت عروسک استفاده می‌کند. همچنین، شرایط کاری کارکنان این شرکت چندان بد و دستمزد آنان چندان ناچیز است که اغلب، کار خود را پس از یک ماه ترک می‌گویند. بیشتر این افراد از میان اقلیّت‌های قومی و نژادی انتخاب شده اند و با مزدی اندک در شرایطی طاقت فرسا و بسیار دشوار (گرما، سر و صدا، انواع بوی ناخوش، استرس فراوان، نبود امکان رشد و. ..) به کار مشغول می گردند.

سیاست مک دونالد این است که از پیوستن کارکنان خود به اتّحادیه‌های کارگری به شدّت جلوگیری و آن عدّه از این افراد را که در سندیکاها عضویت دارند، اخراج کند. این سیاست در تمامی رستوران‌های مک دونالد (به غیر از سوئد و دوبلین، آن هم پس از مبارزه‌ای طولانی) به اجرا در می آید. یکی از رؤسای مک دونالد در «انگلیس» می گوید: ارائه هر گونه اطّلاعات درباره شرایط کاری در رستوران‌ها به سندیکاها، به منزله نقض قرارداد کاری است و خطایی مهم به حساب می‌آید که مجازات آن اخراج است.

مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم! 

در شهر «سانفرانسیسکو»، مک دونالد حتّی به هنگام استخدام پرسنل خود از دستگاه‌های دروغ سنج استفاده می‌کند تا مشخّص شود آیا متقاضی استخدام به اتّحادیه‌ای خاص تعلّق یا حتّی بدان گرایش دارد، یا خیر! بدین سان، زنان بدون فرزند، دانشجویان و خارجی تبارها بهترین ابزار کار برای این چند ملّیتی به حساب می آیند. 66% از مزدبگیران مک دونالد در سطح جهان (معادل یک میلیون و پانصد هزار تن) زیر 21 سال و نیمی از این تعداد زیر 18 سال سن دارند.


تبلیغات بیش از حد برای یک غذای نا‌سالم، کار سالمی نیست!

یکی دیگر از انقاداتی که متوجه مک دونالد است، مربوط می شود به نوع غذایی که این شرکت عرضه می‌کند و با تبلیغات زیاد و اغوا کننده، به وی‍‍ژه کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و سلامتی آنها را تهدید می‌کند.

کارشناسان بهداشت و سلامت معتقدند، به این خاطر که برای حفظ و نگهداری دراز مدت غذاهای آماده یا اصطلاحاً فست فود و خوش‌طعم کردن آن‌ها از افزودنی‌های متعددی استفاده می‌شود و نیز به علّت فرایندهای متعددی که روی این گونه غذاها انجام می‌گیرد، این غذاها بخش زیادی از ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند.

همچنین بیشتر غذاهای حاضر در منوی رستوران‌های فست فود، از نظر محتوای کالری، چربی، قند و نمک بسیار بالاتر از حد استاندارد بهداشتی می‌باشند. مهمتر اینکه بیشتر غذاهایی که در این رستوران‌ها تهیه می‌شود به شکل سرخ شده است و معمولاً کنار نوشابه و سیب‌زمینی سرخ کرده عرضه می‌شوند، که همه این عوامل تهدید‌کننده سلامتی انسان است.

مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم! + تصاویر

کارشناسان معتقدند که گسترش فست فود یعنی گسترش چاقی، چاقی هم یعنی افزایش بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان روده، سرطان معده، سرطان سینه، آرتروز، فشار خون بالا، نازایی و غیره ... .

از این رو یکی از بیشترین انتقاداتی که مک‌دونالد طی 30 سال اخیر با آن مواجه بوده مربوط به غذایی است که در رستوران‌های آن به مشتریان عرضه می‌شود. منتقدین معتقدند که غذاهای عرضه شده در مک‌دونالد یکی از عوامل اصلی شیوع چاقی در میان مردم آمریکا و دیگر کشورهای پیشرفته است. مطالعات پزشکی نشان می‌دهد که میزان افزایش وزن در میان افراد انگلیسی بیش از دیگر کشورهای اروپا در حال بالا رفتن است و یک پنجم از مردم انگلیس به شکل خطرناکی از افزایش وزن رنج می‌برند (و این در حالی است که مک‌دونالد در انگلیس دارای بیش از 1200 شعبه است).

 مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم!

نوشته داخل عکس:

[از راست به چپ] نمک، شکر، سدیم

 

میزان مرگ و میر ناشی از چاقی مفرط در آمریکا بیش از 300 هزار نفر در سال است که درصد بالایی از چاقی افراد، ناشی از مصرف غذاهای فست‌فود است. حال آنکه میزان مرگ‌و‌میر ناشی از مصرف سیگار در همین کشور حدود 400 هزار نفر است.


مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم! + تصاویر

چاقی مشکل رایج امروز جامعه آمریکا است

اینجاست که سهم و نقش مک‌دونالد به عنوان بزرگترین رستوران فست‌فود در آمریکا و جهان نمود بیشتری پیدا می‌کند. پس از بررسی ارزش غذایی محصولات مک‌دونالد مشخص شد که غذایی مانند بیگ مک (Big Mac ) و یا مرغ سرخ کرده دارای 910 کالری، 46 گرم چربی (که 13 گرم آن چربی اشباع شده است) می‌باشد و این بدان معناست که این شرکت استانداردهای رژیم غذایی آمریکا را رعایت نمی‌کند.

تأثیر استفاده‌ از رژیم غذایی مک‌دونالد در فیلم انتقادی مورگان اسپورلاک (Morgan Spurlock) به وضوح دیده می‌شود، او به مدت یک ماه سه وعده در روز از غذاهای مک‌دونالد استفاده می‌کند و در آخر با 11 کیلو اضافه وزن، افزایش 60 واحدی کلسترول و از دست دادن کبد خود مواجه می‌شود. وی دچار سردرد و افسدگی شده و در نهایت به مصرف مک‌دونالد اعتیاد پیدا می‌کند.

 مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم!

مورگان اسپورلاک در فیلم «مرا حجیم کن» (Supersize me)

 

تأثیر استفاده از محصولات مک‌دونالد برای کودکان نیز بسیار خطرناک است، حال آنکه این شرکت با تحت تأثیر قرار دادن کودکان از طریق تبلیغات تلویزیونی، وسایل بازی کودکان و از همه مهمتر استفاده از شخصیت دلقک رونالد مک‌دونالد هر ماه حدود 90 درصد کودکان بین 3 تا 9 سال را جذب رستوران‌های خود می‌کند.

 

 مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم!

مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم!

دلقک مک دونالد بیش از 90 درصد کودکان را جذب رستورانهای این شرکت می کند

مک دونالد، برای جذب بهتر کودکان و بزرگسالان، همچنین دو شرکت «کوکاکولا» و «والت دیسنی» را نیز با خود همراه ساخته است که هدفی مشترک را با این غول غذاهای آماده دنبال می‌کنند.

مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم! + تصاویر

این در حالی است که تحقیقات متعدّد، کوکاکولا را مسئول ایجاد دیابت و پوکی استخوان در کودکان دانسته است. پل زیمت، کارشناس استرالیایی، در ارتباط با بیماری دیابت می‌گوید: این بیماری در واقع پیامد «کوکاکولا در استعمار جهان» است.

مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم! + تصاویر


16 اکتبر، روز جهانی ضد مک‌دونالد

پس از توسعه مک‌دونالد در سطح جهانی، رفته رفته برخی مسائل و مشکلات اخلاقی، شهرت این شرکت را تحت تاثیر قرار داد و به تدریج به تعداد معترضان ضد مک‌دونالد افزود. از این رو در اواسط سال‌های دهه 1980 م. اقدام سازمان صلح سبزِ لندن که خواستار اختصاص یک روز به اقدام علیه مک دونالد شده بود، با استقبال گرم بسیاری از افراد و سازمان‌های جهان روبه رو گردید. بدین ترتیب هر ساله مراسمی در 16 اکتبر در سراسر جهان برگزار و تظاهرات و راهپیمایی‌های متعدّدی به مناسبت آن برپا می‌گردد.


مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم! + تصاویر

مک‌دونالد را بیشتر بشناسیم! 

گردهمایی مخالفان در مقابل یکی از رستوران‌های مک‌دونالد

 

مک دونالد که سالانه حدود 2 میلیارد دلار، صرف تبلیغات خود می‌کند، با تهدید به اقدام قانونی علیه این معترضان، تمامی تلاش خود را در جهت خاموش ساختن صدای اعتراض جهانی به کار می‌گیرد. بسیاری از مخالفان این شرکت صرفاً بدان دلیل که به لحاظ مالی قادر به مقاومت در برابر شکایات آن نیستند، مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند. با این حال، اعتراض‌ها علیه این غول غذاهای آماده که حجم معاملات آن به سالانه 26 میلیارد دلار بالغ می‌گردد، همچنان ادامه دارد.

صنعت غذاهای آماده از نفوذ اقتصادی - و در نتیجه، سیاسی- بسیاری برخوردار است و این نفوذ را در راه افزایش سود و منافع خود، به زیان مردم به کار می‌گیرد. با این حال، می‌توان تحریم رستوران‌های زنجیره‌ای غذاهای آماده را راه حلّی به منظور مبارزه با این غول‌ها دانست!

 

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۲۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۲۸ آبان ۱۳۹۴
سلام چرانوشابه پپسى كه براى اسراعيل توايران توليد ميشه مگه پپسى به اين معنا نيست كه هر يه پنى توجيب اسراعيل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۸ آبان ۱۳۹۴
ایول دارین ... به نظر من برای اطلاعات بیشتر مستند فاز سوم یا phase 3 رو ببینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۸ آبان ۱۳۹۴
چه خوب بود مثل همین گزارش واسه شرکت ها و فست فودای داخلی تهیه میکردید! البته اینا بیشترش جنبه تبلیغاتی داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۲۸ آبان ۱۳۹۴
موافقم.
Germany
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۸ آبان ۱۳۹۴
خیلی خیلی خوب بود این مطالبو قبلا نشنیده بودم. .....ولی حالا چرا نوشابه کوکاکولا تو کشور خودمون هست. ???
آخرین اخبار