چرا حملات تروریستی فرانسه برای اروپا نگران کننده است؟

حملات تروریستی فرانسه نگرانی شدید کشورهای اروپایی را در پی داشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکونومیست، حملات تروریستی شب گذشته پاریس که به کشته شدن 128 نفر منجر شد، کابوسی است که از مدت‌ها پیش موجب نگرانی آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی غربی بوده است. از هشت سال پیش که حمله تروریستی داعش در "مومبای" -از مهم‌ترین شهرهای هند- به کشته شدن 166 نفر در چهار روز منجر شد تاکنون هزاران توطئه و حمله این‌چنینی رخ داده است.

آنچه اروپا را در چنین شرایط وخیمی قرار داده است، وقوع جنگ داخلی کشورهایی همچون سوریه و شکل گیری گروه‌های تروریستی از جمله داعش و القاعده است. گرچه حملات هوایی آمریکا القاعده را تضعیف کرده، گروه تروریستی داعش روز به روز با استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیروهای خود را افزایش و آموزش می‌دهد. تعداد زیادی از اروپایی‌ها از جمله فرانسوی‌ها به این گروه پیوسته‌اند و موجب قدرت یافتن بیش از پیش آن شده‌اند.

سفر این افراد به رقه -در سوریه- بسیار آسان است. آنها با یک پرواز به ترکیه و از آنجا از طریق جاده به سوریه می‌روند. اما بازگشت آنها به کشورشان به این سادگی نیست؛ پلیس بازگشت این افراد را به دقت تحت نظر دارد و در صورت یافتن شواهد کافی آنها را مورد مجازات قرار می‌دهد. با این حال حدود 400 تا 500 نفر از افرادی که به سوریه رفته‌اند و تحت تغییرات شخصیتی قرار گرفته‌اند (بی‌رحم و ظالم شده‌اند) به انگلیس و فرانسه برگشته‌‌اند.

مسئله‌ای که نگرانی کشورهای اروپایی را تشدید می‌کند، گرایش افراد به این گروه تروریستی از طریق شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات گسترده آن است. افراد مذکور بدون اینکه از خانه خارج شوند یا به سوریه بروند عنوان "گرگ تنها" را برمی‌گزینند و حملات تروریستی را انجام می‌دهند. قابل پیش‌بینی نبودن اقدامات این افراد امکان مقابله موثر با آنها را به شدت کاهش می‌دهد.

مسئله نگران کننده این است که علیرغم تمام اقدامات امنیتی و هشدارهای متعدد هفته‌های اخیر، حملات پیچیده شب گذشته فرانسه از صفحه رادار پلیس پنهان مانده است. برنامه‌های جدید ارتباطی که از امنیت بالایی برخوردارند و پیام‌های آنها رمز گذاری می‌شود هدیه‌ای است در دستان گروه تروریستی داعش که باعث شده فعالیت‌های آن قابل پیگیری نباشد. مقامات فرانسه و انگلیس برای شنود مکالمات مظنونین از ابزارهای پیشرفته استفاده می‌کنند. با این حال به نظر می‌رسد توان رقابت با گروه‌های تروریستی را در زمینه تکنولوژی ندارند.

مورد دیگر که کشورهای اروپایی باید نگران آن باشند، دسترسی آسان به سلاح‌های خودکار در این کشورها است. تروریست‌ها با استفاده از این سلاح‌ها می‌توانند در استادیوم‌های ورزشی قتل‌عام به پا کنند.

همه چیز به وسعت و شدت اقدام بی‌رحمانه بعدی تروریست‌ها بستگی دارد. زندگی به سرعت به حالت عادی خود برمی‌گردد؛ اما در صورتیکه آژانس‌های امنیتی اروپا نتوانند امنیت را برقرار کنند و وقوع چنین حملاتی ادامه پیدا کند، زندگی مردم مختل می‌شود.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار