گزارش/

بانکداری اسلامی حلقه مفقوده سیستم بانکی/بی توجهی مسئولان پاشنه آشیل مدیریت در سیستم بانکی

ناظران اقتصادی بر این باورند سیستم بانکی کشور باید بر مبنای بانکداری اسلامی مدیریت شود امری که تاکنون از سوی متولیان امر با بی توجهی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از ناظران اقتصادی بر این باورند تجربه اجرای نظام بانکداری اسلامی در بیش از سه دهه گذشته حاکی از وجود محدودیت‌های ساختاری ونهادی برای نظام بانکداری اسلامی جهت رسیدن به اهداف آن است.

در سال‌های گذشته رویکردهای نوینی همچون الگوی بانکداری با ذخایر کامل و الگوی بانکداری محدود به منظور اصلاح نظام بانکداری متعارف شکل گرفته اما هیچ کدام موفقیت چشمگیری در این خصوص نداشته است.

هم اکنون نیز کارشناسان اقتصادی بر این معتقدند اگر بخواهیم سیستم بانکداری کشور رویکردش با موازین اسلامی منطبق شود باید شرایط تحقیق اجرایی شدن بانکداری اسلامی در کشور اجرایی شود که متاسفانه تاکنون اراده‌ای جدی و عزمی راسخ برای عملیاتی کردن بانکداری اسلامی وجود نداشته است.

***بانک‌ها از رسالت‌های اصلی خودشان دور شده‌اند

موید حسینی صدر عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: متاسفانه بانک‌ها از رسالت اصلی خودشان دور شدند یعنی به جای اینکه یک موسسه خدماتی باشند بیشتر منافع و کسب درآمد زایی خودشان مد نظر است و همین امر موجب شده تا اجرای بانکداری اسلامی با تأخیر رو به رو شود.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم اکنون سیستمی به عنوان بانکداری اسلامی در کشور وجود ندارد که این امر موجب شده بانک‌ها از شیوه بانکداری کشورهای غربی تبعیت کنند و حتی در جاهایی بیشتر به دنبال سودجویی بیشتر و در قبال مشتریانشان نیز سخت گیری کنند.

حسینی با اشاره به اینکه سیستم این بانک‌ها بر مبنای بانکداری اسلامی اداره نمی‌شود گفت: تازمانی که اراده لازم برای اجرایی شدن بانکداری اسلامی وجود نداشته باشد حتی کاهش سود بانکی نیز نمی‌تواند تغییری در شیوه مدیریت سیستم بانکی کشور ایجاد کند.

وی در پایان گفت: بدون جدیت وتوجه از سوی مسئولان و متولیان اجرایی در این بخش خوش بینی برای تحقق بانکداری اسلامی بی فایده است.

***لزوم توجه به بانکداری اسلامی راهکار هدفمند شدن مدیریت بانک‌ها

روح الله بیگی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز به ضرورت اجرایی شدن بانکداری اسلامی در سیستم بانکی کشور اشاره و گفت: متولیان امران طور که باید زمینه سازی اعمال شرایط آن در سیستم بانکی را هموار نمی‌کنند.

وی افزود: تحول در سیستم بانکیان هم برپایه بانکداری اسلامی می‌تواند شرایط تسهیلات، سود سپرده گذاری‌ها و دیگر مواردی را که به این حوزه مربوط می‌شود را در روندی روبه رشد قرار داده و به توسعه اقتصادی کشور که این روزها دچار یک سردرگمی شده است ختم شود.

به اعتقاد بیگی ترجیح دادن منافع ملی به منافع شخصی مهم‌ترین نکته‌ای است که در شرایط کنونی برخی از آن غافل‌اند و همین امر سبب مشکلات اقتصادی و حتی نبود انسجام و مدیریتی درست در سیستم بانکداری کشور شده است.

وی در پایان تصریح کرد: تاکنون در سیستم بانکی کشور موفقیت قابل قبولی رامشاهده نکرده‌ایم از منظر بنده و خیلی از کارشناسان اقتصادی راه حل تحول در سیستم بانکداری توجه و اعمال بانکداری به شیوه اسلامی که باید هرچه سریع‌تر از سوی متولیان در دستور کار قرار گیرد.

در یک جمع بندی نهایی متواند بیان داشت شرایط حاکم در سیستم بانکی به دلیل نبود مدیریت صحیح و نبود و توجه کافی به موازین اسلامی در اداره و مدیریت بانک‌ها شاید در آینده‌ای نزدیک نارضایتی مشتریان را نیز به دنبال داشته باشد بنابراین به اعتقاد کارشناسان اقتصادی راه حل تحول بانکداری اسلامی در کشور اجرایی شدن هرچه سریع‌تر بانکداری اسلامی در سیستم بانکداری کشور است که بدون اراده لازم مسئولان و دستگاه‌های اصلی مربوطه این امر تحقق نخواهد شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار