در صحن علنی مجلس؛

مطهری: وزارت فرهنگ اراده‌ای برای حذف «اصطلاحات بیگانه» ندارد

علی مطهری گفت: وزارت فرهنگ اراده‌ای برای حذف اصطلاحات بیگانه در کشور ندارد.

مطهری: وزارت فرهنگ اراده‌ای برای حذف «اصطلاحات بیگانه» ندارد

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی مطهری نماینده مردم تهران در واکنش به بخش اول اظهارات وزیر فرهنگ مبنی بر سهل‌انگاری در اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه گفت: در چند سال اخیر شاهد بکارگیری الفاظ انگلیسی لاتین در نامگذاری فروشگاه‌ها و بسیاری از شرکت‌های تجاری کالاهای تولیدی بوده‌ایم که این امر می‌تواند جامعه فرهنگی ما را مخدوش کند.

وی افزود: در حال حاضر اسامی مانند سون، بیگ‌بوی، استارت برگر، هومکر، بی‌بی بابا، به وفور دیده می شود و همچنین کلمه آف برای تخفیف بکار می‌رود و هیچ نظارتی بر این موضوع وجود ندارد.

نماینده مردم تهران در ادامه متذکر شد: معتقدم استفاده بکارگیری از کلمات لاتین و انگلیسی در نامگذاری فروشگاه‌ها و کالاهای تجاری بر کلمات ایرانی پیشه گرفته است.

مطهری در ادامه با اشاره به تبصره 5 قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی و اصطلاحات بیگانه گفت: تبصره 5 این قانون میگوید: کارخانه‌ها و اماکن تولیدی و خدماتی موظفند ظرف مدت دو سال از تاریخ ابلاغ این قانون اسامی تولیدات و ظرف مدت یکسال نام اماکن خود را به نام‌ها و واژه‌های غیربیگانه برگردانند و همچنین تبصره 6 این قانون اذعان دارد که چاپخانه‌ها و روزنامه‌‌ها و مراکز ثبت و نشر مکلف‌  به رعایت این قانون هستند و در صورت تخلف، وزارت فرهنگ باید با آنها برخورد کند.

نماینده مردم تهران افزود: ممکن است بگویید بخشی از قوانین از عهده وزارت فرهنگ خارج است ولی ماده 17 ایین نامه اجرایی این قانون به خوبی این موضوع را روشن کرده است.

مطهری ادامه داد: ماده 17 آیین‌نامه اجرایی قانون  مذکور می‌گوید: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیروی انتظامی موظف است با واحدهای متخلف برابر قانون اقدام نماید همچنین این قانون متصدی اجرای امور در زمینه فوق را به وزارت فرهنگ و ارشاد داده است.  بنابراین قانون و آیین‌نامه‌ها برای برخورد با این موارد موجود است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه با نگاهی به تابلوهای شرکت‌ها و مراکز تجاری می‌توان فهمید که اسامی و عناوین انگلیسی همچنان در سطح شهر کاهش پیدا نکرده‌‌اند افزود: بکارگیری اسامی و عناوین انگلیسی و لاتین حتی در سالهای اخیر رو به افزایش بوده و کاهش این پدیده محسوس نیست که این امر نشان می‌دهد، وزارت فرهنگ در اجرای قوانین سهل‌انگاری کرده‌ است.

مطهری با بیان اینکه وزارت فرهنگ موضوع بکارگیری از اصطلاحات بیگانه را مسئله مهمی نمی‌داند گفت: ادامه این امر می‌تواند به ترویج زبان غربی و فرهنگ غربی در کشور معطوف شود.

مطهری با اشاره به تعابیر مقام معظم رهبری در زمینه موضوع مذکور بیان داشت: رهبری فرموده‌اند «چقدر دولت انگلیس و آمریکا باید پول خرج کنند تا بتواند به نحو آسان زبان خود را در یک ملت بیگانه ترویج کنند» که بنده معقدم باید به این اظهارات توجه داشت.

نماینده مردم تهران با اشاره به سخنان شهید مطهری بیان داشت: همچنین شهید مطهری می‌گویند وقتی استقلال فکری نباشد، یک روز پیشنهاد تغییر خط داده می‌شود، یک روز پیشنهاد تغییر لباس و یک روز یک تغییر دیگر. بنابراین تبعیت از مد و لباس و غذاخوردن و گفتن «بای بای» و «گودبای» و اسم خارجی روی بچه گذاشتن نشان از عدم استقلال فکری دارد.

مطهری در ادامه از اتاق فرمان مجلس درخواست کرد تا عکس‌های اسامی و عناوین برخی شرکت‌ها و فروشگاه‌هایی که با نام لاتین فعالیت می‌کنند را نمایش دهند.

وی افزود: در حال حاضر فروشگاه‌هایی با عناوین الگانز، سان‌سیتی، فرپیکو، پرنسس، رومن، دیزاین، اسکات، مرسی‌ پاپا و ویکتوریا در سطح شهر مشاهده می‌شود و حتی برخی فروشگاه‌ها پیدا شده‌‌اند که فاکتور خارجی هم صادر می‌کنند.

نماینده مردم تهران در خطاب به وزیر فرهنگ بیان داشت:‌چه ضرورتی وجود دارد که مجوز این چنین اسامی به فروشگاه‌ها و کالاهای تجاری داده می‌شود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: آیا اگر کالای صادراتی هم در کشور وجود دارد بهتر نیست نام فارسی داشته باشد تا نوعی ترویج زبان فارسی شود؟

مطهری افزود: معتقدم استفاده و بکارگیری اصطلاحات بیگانه به حوزه اجتماعی مردم برمی‌گردد که بهرحال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از آن جلوگیری کند چرا که در حال حاضر مشاهده می‌شود این وزارتخانه اراده‌ای کافی برای اجرای قوانین در این زمینه ندارد و با این مسئله جدی برخورد نمی‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در بخش دوم اظهارات خود خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینکه وزیر می‌گویند این موضوع به سایر سازمان‌ها مرتبط می‌شود دیدگاه درستی است اما در قانون مسئولیت این کار برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد است چرا که وزارت ارشاد باید همه این موارد را کنترل کند. 

مطهری افزود: معتقدم وزارت ارشاد باید یک واحد اجراییات با کمک نیروی انتظامی برای این مسئله درنظر بگیرد و وارد عمل شود.
وی با اشاره به اظهارات وزیر فرهنگ مبنی بر برگزاری یک جلسه در رابطه با حل و فصل مشکلات بکارگیری اصطلاحات بیگانه در کشور گفت: معتقدم این یک جلسه کافی نبوده و باید این جلسات ادامه پیدا می‌کرد.

مطهری تصریح کرد: همچنین آقای جنتی می‌گویند که می‌خواهند برای این موضوع لایحه‌ای را تدوین کند که بنده معتقدم قانون فعلی قانون خوبی است و تاحد زیادی کفایت امور را می‌کند.

نماینده مردم تهران در پایان خاطر نشان کرد: به هر حال بنده از اظهارات وزیر فرهنگ قانع نشدم اما به دلیل اینکه وزیر فرهنگ دو کارت زرد از مجلس دریافت کرده‌اند مجبورم بگویم که از اظهارات ایشان قانع شده‌ام.

انتهای پیام/

 برای دریافت پیامک‎ها و اخبار باشگاه خبرنگاران جوان به کانال تلگرامی ما بپیوندید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار