کارت خرید کالا در هیاهوی وام خودرو فراموش شد/ طرح اعطای وام خرید کالا در هاله ای از ابهام

به نظر می رسد بایدبرای دریافت وام کالا اعصابی فولادی و کفشی آهنین داشت تاشاید بتوان در پیچ و خم فرمول های بانکی وامی 10 میلیونی با بهره واقعی 12 درصددریافت کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نیمه آبان ماه دولت، ازبسته تسریع رونق اقتصادی رونمایی کرد، بسته ای که نظر اکثر کارشناسان و فعالان اقتصادی را جلب نکرد و همه یک صدا از ابهامات آن سخن گفتند و برای تکمیل و رفع این ابهامات راهکارهایی نیز ارائه کردند، اما در کنار همه نقدها و ایده ها برای ابهام زدایی از این بسته اقتصادی ، اجرای یکی از طرح های این بسته همه را شگفت زده کرد و آن اعطای وام 25 میلیونی برای خرید خودرو بود که بر ضعف و ناتوانی بازار خودرو پیروز شد و البته موضوع  به اینجا ختم نشد و رکورد فروش خودرو در دنیا هم شکسته شد آنهم با خودرویی به اسم پراید که تا پیش از این همه کمر به توقف تولید آن بسته بودند و البته همه اینها با خالی شدن انبار خودرو سازان که در آستانه ورشکستگی بودند، همراه شد.

نگفته نماند که  در کنار این طرح دو طرح دیگر نیز برای تحریک تقاضا رونمایی شد که در هیاهوی فروش خودرو به فراموشی سپرده شد و شواهد هم  نشان می دهد که فروش خودرو برای مسئولان آنقدر مهم بود که اولویت را به اجرای آن بدهند.

اما این روزها با فروکش کردن تب خرید خودرو یک سوال مطرح می شود که ماجرای اعطای وام 10 میلیونی کالا چه می شود ؟ مگر قرار نبود که مردم با کمک آن لوازم منزل از مبلمان تا لوازم خانگی را نو کنند و یا جهیزیه ای برای آغاز زندگی مشترک فراهم کنند؛ از این رو سری به بانک ها زدیم تا ببینیم این طرح کی به مرحله اجرا خواهد رسید.

گزارش میدانی خبرنگاراقتصادی باشگاه خبرنگاران از چندین بانک حاکی از آن است که طرح اعطای وام 10 میلیونی کالا هنوز از سوی بانک مرکزی ابلاغ نشده است و زمان اجرای آن هنوز مشخص نیست البته متصدیان یکی از بانک ها به این موضوع نیز اشاره کرد که زمان اجرا شدن این طرح  به احتمال زیاد در نیمه دوم آذر ماه خواهد بود،این در حالی است که هنوز شیوه اجرای این طرح برای بانک ها نیز مشخص نیست.

لازم به ذکر است که قائم مقام وزیر صنعت با اشاره به اینکه بیش از10 هزار و 500  قلم کالا در سامانه وزارت صنعت برای اعطای وام 10 میلیونی خرید کالا ثبت شده گفت:این اقلام در حال به روز رسانی است و همه واحدهای تولیدی که تولید محصول با دوام داخلی را دارند می توانند در این طرح شرکت کنند.

وی با اشاره به زمان اجرای این طرح گفت:شبکه بانکی کارت های اعتباری خرید کالا را بر اساس اعتبار سنجی که از اقشار مختلف مردم به عمل می آورد صادر خواهد کرد و شبکه بانکی در حال تنظیم گروه هایی است که در فاز اول از کارت اعتباری بهره مند خواهند شد.

این اظهارات قائم مقام وزیر صنعت در حالی است که در طرح تحریک تقاضا ذکر شده بود که در ابتدای امر، حسب تقاضای امور اداری دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی از بانک های عامل پرداخت حقوق کارکنان، فرم‌هایی در اختیار آنان قرار می گیرد که به کارکنان و مستمری بگیرانی که مایل به دریافت کارت خرید کالای ایرانی هستند، ارائه شود.

پس از تکمیل و ارسال فرم‌های درخواست متقاضیان توسط دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌های عامل کارت‌ها را صادر کرده و از طریق دستگاه‌های مربوطه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. کارت‌ها از زمان تحویل به متقاضیان، قابلیت خرید در مراکز فروش حضوری و اینترنتی مشخص شده را خواهد داشت و برای دارندگان کارت در هر ماه شمسی و متناسب با زمان صدور کارت، صورتحسابی از طریق پیامک ارسال می‌شود که شامل ریز اقلام خرید در هر دوره به علاوه مجموع تسهیلات اعطایی قبلی است.

این در حالی است که اکثر بانک ها به راحتی حتی با ارائه یک فاکتور وام خرید کالا، خارج از طرح دولت را به مشتریان و متقاضیان ارائه می کند بی دردسر بدون نام نویسی و ورق بازی!!

اما از همه اینها که بگذریم نباید فراموش کنیم که قرار بود جزییات بسته اقتصادی از نیمه آبان اجرا شود نه بخش بخش و ذره ذره اما آنچه که به نظر می رسد آن است که اولویت مسئولان وزارت صنعت و بانک مرکزی فروش خودرو بود که برای آن همه راه ها هموار شد و بدون هیچ مانعی متقاضیان توانستند با مراجعه به نمایندگی های خودرو ساز اقدام به خرید کنند اما برای دریافت وام خرید کالا باید اعتبار سنجی توسط بانک ها و سازمان ها صورت بگیرد و این طور که به نظر می رسد باید برای دریافت وام کالا اعصابی فولادی و کفشی آهنین داشت تا شاید بتوان در پیچ و خم فرمول های بانکی وامی 10 میلیونی با بهره واقعی 12 درصد دریافت کرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۹
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
اینا همه حرف بود برا آب کردن خودروی های خاک خورده پارکینگ های خودرو سازها . چه وام کالای
Netherlands
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
خخخخخخخخخخخخخخخخخ برنامه ریزی یعنی این . خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
آخرین اخبار