سربازی؛ اتلاف وقت یا انسان ساز؟

سربازی،مقطعی از زندگی جوانان است که برای برخی ناخوشایند و عده ای دوستدار آن هستندو همواره اذهان بسیاری ازجوانان رابه خود مشغول ساخته است.

سربازی؛ اتلاف وقت یا انسان ساز؟ / آیا به سربازی بریم؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ،سربازی مقطعی از زندگی نوجوانان و جوانان ذُکور است که به عنوان امری ضروری و واجب باید یک بازه زمانی مشخص را با اعزام به محیط نظامی و یا اداری (امریه)آن را به اتمام رسانند.

همواره  از سوی بزرگان و افراد مجرب هر خانواده ای از سربازی به نیکی یاد می شود و آن را مقطعی انسان ساز توصیف می کنند.

دورانی که به واقع آموزش دهنده راه و رسم زندگی در چارچوب ها و قوانینی مشخص است که فرد باید خود را با آن وفق دهد و با رعایت اصول و قواعد تعریف شده نظامی گری،بخشی از عمر خود را در آن سپری کند.

مقطعی که نظام جمع،استفاده از اسلحه،اصطلاحات نظامی گری و...در آن آموزش داده می شود و اصلی ترین فلسفه وجودی تعریف آن معطوف به ارتقای سطح آمادگی کشور در مقابل هر گونه تهاجم و تهدید نظامی است.

پس از طی کردن دوران آموزشی،سربازان به فراخور نیاز کشور و تقسیماتی که به مقتضیات ظرف زمانی و مکانی انجام می شود به یگان های تابعه می پیوندند و در بخش های مختلف اعم از ستادی و اداری،مرزبانی،زمینی هوایی،دریایی،سپاه،ارتش،نیروی انتظامی و ...خدمت می کنند.

همواره از سالیان گذشته تا به امروز اخبار مربوط به این حوزه اعم از کسری،افزایش و میزان سنوات خدمتی با کنجکاوی های خاص مشمولان و افرادی که در آستانه اعزام هستند همراه بوده است.

برخی در اندیشه کاهش،برخی عفو مقام معظم رهبری،عده ای خرید آن و برخی دیگر با عشق به خدمت،لباس مقدس سربازی و آشنایی با فنون رزم و جنگ عازم می شوند تا به اصطلاحِ امروزی ها آب دیده شوند.

بطور معمول بخشی از نوجوانان و جوانان که در آستانه خدمت سربازی قرار می گیرند با نگرش های متعددی اعم از مثبت و منفی آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند.

عده ای آن را دورانی پر جنب و جوش تصور می کنند که هر روز آن آکنده از خاطراتی بیاد ماندنی است و برخی دیگر آن را مقطعی قلمداد می کنند که باعث سکون و اتلاف وقت در زندگی می شود.

**نقش خواستگاه خانوادگی و محیط زندگی در نگرش به سربازی


سیامک رنگرز،جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران در تحلیل و بررسی نگرش های متعدد به سربازی اظهار کرد:روحیات فرد،محیط زندگی،شرایط خانوادگی سه عنصر قابل توجهی است که در تحلیل ها و نگرش های جوانان و نوجوانان در خصوص خدمت مقدس سربازی موثر است.

وی افزود:فارغ از کم و کیف بررسی ها و دیدگاه جوانان از خدمت سربازی،این مقطع دوران جدیدی به شمار می رود که بواسطه تغییر فضای زندگی فرد و ورود به محیطی نظامی با قوانین ومقررات خاص تعیین و تنظیم شده،عرصه ای متفاوت و تجربه ای جدید تلقی می شود که می تواند حاوی تجربیات و اندوخته های بسیاری برای آینده سازان این مرز و بوم باشد.

هر چند نگرش واحدی در اذهان خانواده ها در خصوص خدمت سربازی وجود ندارد اما یک وجه اشتراک در ارزیابی و ذهنیت کلیه خانواده ها و پدر و مادر جوانان عازم به خدمت وجود دارد با این مضمون که سربازی دوران گذار از شور نوجوانی و جوانی به دوران پختگی و بزرگسالی است.

تحصیل،سربازی،ازدواج،زنجیره های به هم پیوسته ای است که اغلب اوقات کنار یکدیگر قرار می گیرند،البته لزوما این ترتیب برای تمامی جوانان مصداق ندارد  و چه بسا برخی پس از خدمت سربازی تحصیلات خود را ادامه می دهند و یا برخی پس از ازدواج وارد این دوران(سربازی) شوند،اما هر آنچه که هست از دوران سربازی به عنوان مقطع کسب مردانگی وتجربه یاد می شود.

ذهنیتی که چندان نادرست نیز به نظر نمی رسد و بواسطه شرایطی که سرباز وظیفه آن را تجربه می کند،خواه یا ناخواه با تجربیات جدید و منحصر به فرد خاص به خود همراه است.

البته برخی خانواده ها که عمدتا منتسب به طبقات مرفه جامعه می شوند نیز در صدد گریز فرزندان خود از آن بر می آیند و به اشکال گوناگون سعی می کنند تا حتی المقدور از ورود جوانان و نوجوانان خود به این دوران،امتناع کنند.

**آسیب های خدمت وظیفه عمومی از نگاه خانواده ها

مسائل بهداشتی،روحی،روانی،منفک شدن از خانواده،دل نگرانی از گرایش فرزندان به راه های ناصواب همچون اعتیاد،دور شدن آنها از کسب فرصت های شغلی و... از نمونه دغدغه هایی است که ذهن برخی خانواده ها را برای اعزام به خدمت فرزندانشان مشوش می کند.

**سربازی،از نظم پذیری تا تکوین شخصیت اجتماعی

فارغ از نگرش های منفی برخی از خانواده ها و جوانان به خدمت مقدس سربازی که ممکن است در برخی موارد چندان پر بیراه نیز تصور نشود،دستاوردها و یا رهاوردهای این دوران نیز قابل کتمان نیست.

نظم پذیری،استقلال،اعتماد به نفس،تکوین شخصیت اجتماعی،قرار گرفتن در شرایط سخت،از موهبت ها و توفیقاتی است که می تواند بستر و زمینه لازم را برای ورود مستقلانه جوانان یا نوجوانان به جامعه و پی ریزی  زندگی مشترک را فراهم کند.

**خوشایند سازی خدمت سربازی،چرا و چگونه؟

خوشایند سازی سربازی یکی از ضروریاتی است که هر آنجه در راستای آن اقدام شود،ضریب حصول موفقیت و بازدهی این دوران مقدس نیز افزایش خواهد یافت.

بطور یقین سربازی از دورانی محسوب می شود که نمی توان آن را مطلقا نیک یا مطلقا ناخوشایند پنداشت.

رویکرد منطقی و معقولانه ایجاب می کند که مزایا و فرصت های این دوران پر بار تقویت و آسیب های احتمالی آن به حداقل ممکن کاهش یابد.

موضوع عدم تخصص گرایی و تخصص محوری به فراخور استعدادها،توانایی ها و احیانا تحصیلات سربازان یکی از انتقاداتی است که بعضا از سوی مشمولان نظام وظیفه و یا خانواده های آنان مطرح می شود،اصلی که چندان غیر منطقی نیز به نظر نمی رسد و می طلبد سازوکاری طراحی شود که پروسه جذب و تقسیم سرباز با اتکاء به تخصص و مهارت های آن ها عملیاتی شود، که در صورت تحقق این امر،علاوه بر خوشایند سازی این دوران در بهره وری و سودمندی مضاعف دوران سربازی برای کشور و نظام نیز مطلوب اثر خواهد بود.

البته اخیرا گام هایی در این جهت برداشته شده اما هنوز کافی به نظر نمی رسد و چه بسیار جوانانی که برخلاف تحصیلات و تخصصی که از آن برخوردار هستند در واحدها،یگان ها،مناطق و بخش هایی مشغول به خدمت می شوند که سنخیت چندانی با داشته ها یا اندوخته های آنان ندارد.

به تعبیر دیگر هر آنچه این قرابت و همخوانی افزایش یابد میل و تمایل به خدمت نیز تقویت خواهدشد.

توسعه امکانات رفاهی محیط های خدمتی،مسائل فرهنگی،شیوه برخورد روانشناسانه و اصولی با سربازان و...از نمونه مواردی به شمار می رود که با تحقق آن علاوه بر افزایش میل ورغبت به گذران این دوران مقدس،در کاهش پدیده سرباز فراری نیز موثر خواهد بود.

و سخن آخر اینکه با همه این اوصاف اکثر قریب به اتفاق منتقدان و دوستداران سربازی در یک موضوع اشتراک نظر دارند و آن خاطرات شیرین دوران سربازی است،خاطراتی که تنها و تنها در این محیط و این دوران تجربه می شود و گاه پس از گذشت سالیان دور و نشستن گرد سپیدی بر محاسن،همچنان از آن یاد می شود.

یاد باد،آن روزگاران یاد باد...

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۴
در انتظار بررسی: ۹۷
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۲۳ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
یک کارافرین جوان رو دو سال ابدارچی میکنید و از پخته کردن صحبت میکنید؟ سربازی جز بی تفاوت کردن افراد نسبت به حرف زور و اتلاف دو سال از بهترین زمان زندگی چیزی نیست. بی تفاوتی و بله قربان‌گو شدن به معنی مرد شدن نیست و سربازی باید به شکل داوطلبانه بشه که هر شخصی به قول شما مایل بود "مرد بشه" تشریف ببره سربازی.
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۳:۲۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
ماکه به اندازه ی کافی مرد هستیم و نمیخایم بریم سربازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
سربازی عشقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
بریم سربازی مثل مرد برگردیم با دختر مورد علاقمون ازدواج کنیم
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۲۰:۵۱ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
کادری هایی که از شهرهای مختلف میان زور میگن بهت کارهای شخصی میخوان ازت من قانون برای سرباز ضعیفه من لیسانس دارم در حد سرباز صفر باید کار کنم نباید فرقی باشه واس ماها؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۶
اگر خدمت سربازی هدفمند بشه یعنی تخصصی آموزش داده بشه ارزش داره نه اینکه فقط اتلاف وقت باشه و آدم روز شماری که کی تموم میشه
اتلاف وقت و روز مرگی آدم رو خسته میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
نمیدونم
United States of America
ناشناس
۰۶:۰۷ ۲۸ آبان ۱۳۹۴
دوسال خیلی زیاده فقط آموزشی لازمه، نهایت باید بشه 6ماه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۲۸ آبان ۱۳۹۴
خدا به داد پدرای بیچار ه ای برسه که فقط یه پسر و حتی فقط یه فرزند دارن و اونو میفرستن خودش هم که توان کار کردن نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
خدمت سربازیه ما اگه هدفمند بود میشد اسمشو گفت خدمت وظیفه یاهمون مقدس.این چه انسان سازیه ک جوونه بامدرک فوق لیسانسو میزارن سر چهارراه مردمو بل اجبار جریمه کنه یا بره باغبونی یا بشه راننده ی شخصیه بعضی افراد؟؟؟ماباید مثل کشورهای جهان اول و توسعه یافته خدمت سربازیو درعرصه ی آموزش مهارت های تدافعی قرار بدیم که به ی دردی بخوره نه که دوسال بریم و وقتیم که تموم میکنیم بدترازروزی که رفتیم تحویل اجتماع داده بشیم.بااین شرایط حال حاضر به اصطلاح(خدمت وظیفه ی سربازی)جز اتلاف وقت هیچ معتی دیگه ای نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
بهترین روزای عمر ی جوانو هدر میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
خدمت یعنی تحقیر شدن بدون انجام اشتباه و فقط به جرم سرباز بودن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
بابا . با مرد شدن سرمون کلاه رفته تمام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
من و دوستام بهمن ماه دانشگاه رو تموم می کنیم ،اما برای اینکه نوبت اعزام ما برسه باید نزدیک به8 ،9ماه منتظر بمونیم ،یعنی تقریبا نصف مدت زمان سربازی!بعد گفته میشه چرا سن ازدواج بالا میره.واقعا تاسف...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
باسلام واحترام به همه نظرات ارسال شده اگر واقعا توجهی وارزشی برای اصل خدمت سربازی قایل باشیم بسیار مهم است که اولا تجدید نظری به جایگاه خدمت وظیفه واهمیت آن بشود ثانیا بعنوان تست هم شده در یک بازه زمانی خاص بصورت اختیاری باشد ثالثا حقوق ومزایای شایسته ای برای این افراد مخصوصا متاهلین قرار داده شود رابعامهارت آموزی جزء آموزشهای ضروری لحاظ شود.(هرایرانی یک مهارت شعاری جدی باشد)خامسا خرید خدمت سربازی افزایش یافته وهزینه آن جهت تامین بخشی از حقوق سربازان علاقمندکه با اختیار خود آنراانتخاب کرده اندهزینه شود.والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
کلا سربازی باید بشه 4 ماه تا 6 ماه واسه دیپلم به بالا و 6 تا 10 ماه برای زیر دیپلم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
سربازی با این شرایط یه خیانت بزرگ به جوونای مملکته مخصوصا تو نیروی انتظامی. از سرباز هر استفاده ای میکنن ، چه شخصی و چه سازمانی. من یه سربازم که بدجور از دست این دوره شاکی هستم. سربازی خیلی از چیزامو ازم گرفت . سلامتی جسمی و روحی ، اطلاعات تخصصی و حتی دختری که میخواستم. هیچ جایی هم برای رسیدگی به شکایاتمون وجود نداره و اگه باشه هم نتیجه ای نداره.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۰:۳۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
لطفا مسئولین فساد را هم در سربازی بگیرند .یارو کارمند استانداری هست هر چه فامیل داره اونجا امریه کرده . ولی بچه های مردم بی پارت هم تو بد ترین شرایط دارن خدمت میکنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
یسالش خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
اگه واسه همه یکسان بود که اره ولی واسه بعضی ها که به قول معروف پدرشون کاره ای چیزی هست خیلی اسون تر از این حرف هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
خاطرات خدمت (سربازی)محال یادم بر اون همه شور و حال محال یادم بر
کجایی 01تهران
کجایی مرآپ شیراز
کجایی لشکر 58 تکاور شاهرود
کاش بشه دو سال دیگه برگزدیم به اون دوران طلایی عمر و خاطرات ماندگارش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
یکی از اقوام ما 2 سال دم مرز خدمت کرد و وقتی اومد دوباره مثل همون روز اول بی نظم بود.منم الان سربازم و متاهلم هستم و فقط 180 هزار تومان حقوق می گیرم در حالی که قبلش ماهانه تازه با پایه حقوق سال 93 یک ملیون صد کاسب بودم و زندگیمو می چرخوندم پس حالا شما بگید کجای این خدمت خوبه بیاید یه کم منصف باشیم حداقل اگه ماهانه فقط 600 هزار تومنم میدادن خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
تو خدمت می خوان بشکننت، باید سر خم کنی و هر چی میگن بگی چشم قربان؟....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
من الان سربازم جز وقت تلف کردن و اعصاب خوردی هیچ چیز دیگه ای نداره
خیلی کمه کسی که سربازی رفنه باشه و بگه که خوب بوده و به درد می خوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
سربازی اجباری ببرید اما حقوقمونم بدید
ما هم زن و فرزند داریم نمیشه مجانی بیایم خدمت
حد اقل ماهی یک میلیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
از نظر من خدمت سربازی یک وظیفه عمومی و همگانیه که در تمام کشورهای دنیا همه مجبورن به وطنشون خدمت کنن حتی بعضی از کشورها خانوم ها هم خدمت میرن ولی کشور ما چرا اینطوری شده جوونای ما چقدر تنبل شدن نه درس میخونن نه سربازی میرن نه کار میکنن ، تورو خدا یه ذره منطقی نظر بدید اگه خدمت سربازی وقتت رو میگیره دانشگاه رفتن هم وقت تلف میشه چرا که خیلی از آدم ها تو دوران دانشجویی عوض میشن ، پس منطقی باشیم نه دهن بینانه
موفق باشید
Germany
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
من در مناطق مرزی تایباد خدمت کردم و جز سختی و عقب افتادن در زندگی شخصی چیز دیگه ای گیرم نیامد ، البته فقط عصبی شدم زیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
دو سال تلف کردن زندگی با هزاران مشکل دیگه چون رفتم اینو میگم در ضمن اینایی که نظر دادن یا رفتن یا قراره برن البته اونایی که نظرشون مثبته هم تعدادشون انگشت شماره هم معلومه دغدغه ندارن واسه زندگی بعد هم جوری میگن انسان ساز انگار
قبل سربازی آدم نبودن خیلیا قبل سربازی نون آور خانواده بودن بعد سربازی چنان از لحاظ روحی به هم ریختن که یکی باید خودشونو جمع کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
هنوز نرفتم یکی از سوالات خواستگاری دو سال خیلی زیاده یه غم بزرگ برای جوانان امیدواریم صدامون به گوش مسئولین برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
به نظر من مهمترین اشکال سربازی عدم تخصص کادر های نظامی دربرخورد درست باسربازانه خیلی وقتا نظامیان عزیز عقده هاشون رو روی سربازان خالی میکنن .من محیط منظم وقانونمند رو دوس دارم بشرطی که احترام به افراد زیردست ودرست برخورد کردن جزه اصول اون محیط باشه
United States of America
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
با سلام. واقعا خدمت سربازی زمانش خیلی زیاده.البته باید حدود یک سال هم باید منتظر اعزام باشی حدود سه سال از عمر از دست رفته. باید حتما زمان برای مایی که در حال تحصیل بودیم کمتر کنند. بعد از اون سمت میگن چون سنت رفت بالا استخدامی نمیتوانی شرکت کنی همه چی بهم ریخته. خسته شدیم به امام حسین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
آخه کاری رو از یک سرباز میخواهند که یک پیرمرد 60 ساله داره تو ادارات انجام میده
سربازی یعنی چی
زمانی معنا داشت که ارزانی بود 17 ماه خدمت بود
مشکلات اینطوری نبود
دلسوزی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
به نظرم سربازی ادمسازه چون باید ادم سختی بکش تا قدر اسودگی را بدونه . درسته سربازی کمی سخته ولی 2چیز باارزش به ادم می اموزه 1- نظم 2- باهدف زندگی کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
سلام
من دو سال سربازی رفتم
اگه رفتن به سربازی آدم سازه همون بهتر که نریم
مگه هر کی می ره سربازی ادم نیست
سربازی فقط وقت تلف کردنه
خوبه به خاطر مملکت و حفظ کشور سربازی باشه ولی این که هههیییی می گیم سربازی ادم سازه نه نیست چون ادم هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
اگر خدمت سربازی هدفمند بشه یعنی تخصصی آموزش داده بشه ارزش داره نه اینکه فقط اتلاف وقت باشه و آدم روز شماری که کی تموم میشه
اتلاف وقت و روز مرگی آدم رو خسته میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
اقا یه چیز میگم به کسی وجناحی بر نخوره این دوران سربازی اتلاف وقته وفقط زمانی که مشغولی به کار در سازمان هستی گیر میدن به داشتن کارت سربازی وگرنه دوسال علافی و به هیچ وجه هم به دردت نمیخوره توی پادگان که باید گوش به فرمان حرف زور و بیگاری باشم نه کاری و نه تجربه ونه حرفه آموزش میدن که بعد از خدمت حداقل دلمون به این خوش باشه که چیزی بارمونه بعد انتظار دارن که علامه دهر بیرون بیام یا به عبارت مرد باشم
United States of America
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
سربازي هم يه دوره اي بود ولي كلا وقت تلف كردن هست وبس اونم توي ايران اگه سرباز باشي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
من چند نفر رو میشناسم از طبقه پایین و متوسط با
کلک و حیله سربازی نرفتن (جدایی صوری والدین) الان هم در زندگی خیلی موفقن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
خیلی هم خوبه کاش میشد چندین بار رفت
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۰:۰۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
شما چندین بار که هیچ چندین و چندین بار برو خخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
سلام
شما بهترین صادقترین فراگیرترین رسانه جهان هستید
.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
فقط وقت زندگی ادم رو میگیره.اگه نظم وانظباطی بخواد درادم به وجود بیادهمون دوماه اموزشی کافیه.بقیش فقط تلف شدن عمره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
دو سال از عمرم بیهوده تلف شد . ریزش مو گرفتم . بیماری گوارشی گرفتم . بیماری پوستی گرفتم . دو سال خرج و استرس و نگرانی رو دست خانواده ام گذاشتم . و همه این ها به خاطر این بود که پولدار نیستم که بتونم سربازیم رو بخرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
دو سال از عمرم بیهوده تلف شد . ریزش مو گرفتم . بیماری گوارشی گرفتم . بیماری پوستی گرفتم . دو سال خرج و استرس و نگرانی رو دست خانواده ام گذاشتم . و همه این ها به خاطر این بود که پولدار نیستم که بتونم سربازیم رو بخرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
با این همه تعریف و تمجید که از خدمت سربازی می شه و مطلب نوشته شده خوندیم کلا خدمت سربازی یه امر مقدس و با جان و دل باید به این مرز و بوم خدمت کنیم لذا خودم یک اسفند اعزامم مقطع تحصیلیم کارشناسی مهندسی برق قدرت;عازجانه خواهش می کنم به مسئولین منعکس کنید از شخص بنده و امثال های بنده حمایت کنید وقتی خدمت تموم میشه وارد جامعه می شیم دیگه هیچ ارزشی نداریم بازم می گم عازجانه خواهش می کنم به گوش ; دولت و رهبر محترم و مسئولین برسونید رسیدگی کنن
United States of America
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
من توزندگیم اشتباهات زیادی انجام دادم وامابزرگترین اشتباه زندگیم رفتن ب خدمت سربازی بودش ک هروقت یادخدمت میفتم یاد عقب ماندگی عقلی سیاسی واجتماعی واز همه مهمتر عقب ماندگی اقتصاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
عمر تلف کن ، از خیلی چیزا موندم. چرا چون هنوزم سربازیم تموم نشده بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
آلان من دانشگاه میرم اگه پایان خدمت داشتم وارد بازاز کار میشدم بعد زود ازدواج میکردم
تا 23 24 کارشناسی
26 27 ارشد
2سال سربازی 28 29
2سال کار 30 31
ولی اگه سربازی نبود یا 10 میلیون میفروختن 23 24 سالگی ازدواج میشد کرد
مسولان یکم به فکر مردم نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
سلام.متاسفانه علت اصلی اعتیاد به مواد مخدر و خود ارضایی از دوران سربازی شروع میشه..بسیاری از بیماری های اعصاب و روان از این دوران شروع میشه..انسان متاسف میشه از اینکه سربازی منشا بسیاری از معضلات جامعه است.به کجا داریم میریم!!!!مگه مسلمان نیستیم..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
سربازی فقط 2 ماهشو شاید بشه انسان ساز(!) دونست، بقیش همون اتلاف وقته..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
"و عده ای دوستدار آن هستند" ......یعنی این جملتون منو داغون خودش کرد.....خداییش خودتون هم این چیزایی و که میگین باورتون میشه؟!
Iran (Islamic Republic of)
رهگذر
۱۱:۰۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
آخر چی هیج ارزشی نداره یعنی ارزش نمی زارن دوسال یعنی بی خودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
یکم به فکر اونایی باشید که ازدواج کردند ولی هنوز مشکل سربازی دارن ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
الان شاغلم (حقوق 700) و اول اسفند باید برم خدمت ، متاهلم هستم!!
26 سالمه
21 ماه خدمته اگ سربازی نرم و همین کارمو ادامه بدم توی 21 ماه سرمایه ای ک پس انداز میکنم 14.7 میلیونه...

آقایون دولتی!!

وام 10 میلیون خرید کالا و جهیزیه واس ... خودتون!!!

بذارید بچسبیم ب کار و زندگیمون

خیلی زووووره سربــــــــازی اصلا دووووس ندااااارم بررررررم

ب کی بگم عاقا درررد دلموووو ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
حالم از سربازی بهم میخوره
آخرین اخبار