تبریز؛

چاقی و اضافه وزن بیماری 60 درصد زنان آذربایجان شرقی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ازچاقی و اضافه وزن به عنوان بیماری نام برد که 60 درصد زنان آذربایجان شرقی به آن دچار هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ،دکتر علیرضا استاد رحیمی با بیان میانگین چاقی و اضافه وزن در استان افزود: میانگین چاقی و اضافه وزن در آقایان و بانوان نزدیک 60 درصد است که این رقم در بانوان نسبت به آقایان روند صعودی داشته است.

وی علت افزایش وزن و چاقی افراد را بیشتر به دلیل تغییرشیوه زندگی و تغذیه دانست که شیوه زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد عواملی مانند تغذیه، فعالیت بدنی، استرس، آلودگی های مواد شیمیایی در اسباب بازی های کودکان که اثرات هورمونی دارد.

دکتر استاد رحیمی بابیان تاثیر ژنتیک در چاقی و اضافه وزن گفت: ژنتیک در چاقی نقش کمی دارد بطوریکه در بدن انسان یک ژن باعث چاقی نمی شود، بلکه بیش از 200 ژن مرتبط با چاقی شناسایی شده و در بدن هر فرد نیز حداقل چندین ژن چاقی وجود دارد.

استاد رحیمی تصریح کرد: فقط 5 تا 10 درصد افراد درجامعه ژن چاقی ندارند این درحالیست که در 90 درصد افراد ژن چاقی را دارند و اگر شیوه زندگی و تغذیه غلط داشته باشد دلیلی برای چاقی است.

وی افزود: در طول 30 سال اخیرتحقیقات نشان می دهد با اینکه ژنتیک تغییر نکرده ولی افزایش چاقی در کودکان را شاهد بودیم که این نشان دهنده تغییر شیوه زندگی است.

متخصص تغذیه با اشاره به میزان اثربخشی داروها در درمان چاقی گفت: با توجه به عوارض بیش از اندازه چاقی تحقیقات زیادی برای درمان و کنترل چاقی صورت گرفته که داروهایی کشف شده که در کنار تاثیر بر بیماری دارای اثرات سو نیز هستند.

استاد رحیمی همچنین یادآور شد: تاکنون دارویی برای درمان کامل و100درصد چاقی وجود ندارد حتی داروهایی که در درمان چاقی به کار می رود با وجود داشتن عوارض استفاده می شوند و پس از قطع دارو مریض دوباره به حالت قبل برمی گردند که فقط عوارض دارو در بدن باقی می ماند.

وی بهترین راه کنترل چاقی و داشتن تناسب اندام را رژیم غذایی صحیح و دایمی برشمرد که هیچ گونه کمبود مواد مغذی در بدن به وجود نیاورد و باعث افت زیاد کیفیت زندگی بیمار نشود و همچنین فعالیت بدنی متوسط ودایمی باشد که ورزش ها و فعالیت مقطعی بدن باعث بروز چاقی است.

متخصص تغذیه با بیان انجام شیوه مناسب برای درمان چاقی و استفاده از داروها افزود: بعضی داروها فقط در کنار رژیم غذایی صحیح و فعالیت بدنی مناسب نقش درمانی ندارد و فقط می توانند کمک کننده باشند.

استاد رحیمی افزود: تبلیغاتی که در ماهواره ها و بعضی سایت های اینترنتی برای داروهای چاقی انجام می شود کاملا غلط و اشتباه است که در اکثر این داروها مواد محرک غیر مجاز و حتی اعتیاد آور وجود دارد که می تواند بسیار خطرناک باشد.

وی در ادامه به درمان موضعی توسط داروها اشاره کرد و گفت: کرم ها و ژل های موضعی به هیچ وجه در درمان موضعی تاثیری ندارند و تاثیر خیلی کم فقط در بعضی کرم های کافئین دار است.

متخصص تغذیه یادآور شد: دستگاه ها و کرم های لاغری جنبه زیبایی داشته و تنها به عنوان زیبایی مطرح هستند و استفاده زمانی مناسب خواهد بود که بعد از لاغری مناسب جهت اصلاح تجمع چربی در ناحیه خاص بدن مورد استفاده قرار گیرد.

استاد رحیمی افزود: عوارض داروها بسته به نوع دارو متفاوت است لذا توصیه می شود بدون مشورت با متخصصین تغذیه هیچ گونه دارو به ویژه داروهایی که از طریق کانال های ماهواره ای تبلیغ می شوند و یا در بعضی باشگاه ها وجود دارد که بیشتر جنبه اقتصادی دارند را استفاده نکنند.

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان آذربایجان شرقی نیز گفت: چاقی یک بیماری پیچیده، با ابعاد جدی و روانی است که همه سنین و گروه های اجتماعی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد که در سالهای اخیر در بین بانوان چاقی و اضافه وزن شیوع داشته است

پورعلی افزود: طبق بررسی های انجام یافته 34 درصد خانم هایی که در ابتدای دوره بارداری هستند دچار اضافه وزن و چاقی هستند که این مسله در ادامه دوره بارداری مشکل ساز خواهد بود.

وی با اشاره به دلایل چاقی و اضافه وزن گفت: علت اضافه وزن و چاقی، عدم تعادل بین کالری های دریافتی و مصرفی توسط فرد است و همچنین عادات غذایی نامناسب ( مصرف بیش از انداره نمک، شکر، روغنها، مصرف پایین لبنیات و میوه و سبزیجات) و فعالیت فیزیکی کم است.

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان همچنین یادآور شد: روشهای تائید شده مختلفی از لحاظ علمی وجود دارد که استفاده از رژیم درمانی درست،اصلاح شیوه زندگی می تواند اثربخشی زیادی در درمان بیماری چاقی داشته باشد.

پورعلی گفت: از عوارض و آسیب های پزشکی ناشی از چاقی، بیماری عروق کرونری، دیابت، فشار خون، سکته، سرطان، اختلالات زنان، عوارض پوستی، بیماری کیسه صفرا، بیماری کبد و بیماری های ریوی است.

مسئول فنی یک داروخانه درتبریز درخصوص بحث چاقی و اضافه وزن بانوان نیزگفت: تعداد مراجعه کنندگان به داروخانه برای خرید داروها و کرم های لاغری خیلی زیاد است که بیشتر مراجعه کنندگان بدون تجویر پزشک اقدام به خرید این داروها می کنند.

دکتر آذرنوا تصریح کرد: بیشتر مراجعه کنندگان معمولا با توصیه دوست یا فامیلی که دارو را تست کرده و از آن راضی باشد خرید می کنند که در هر صورت دارو در درمان بیماری معجزه نمی کند و داروهای عوارض خاص خودشان دارند که البته بعضی از داروها را بدون تجویز پزشک در اختیار بیمار قرار نمی دهیم.

مدیر مسئول باشگاه ورزشی بانوان نیزگفت: مراجعه بانوان به باشگاه زیاد است وبرای شرکت در دوره های ورزشی خودسرانه است و با توصیه پزشکان نیست که با انجام فعالیت های مناسب و دائمی زیر نظر مربی ورزشی در دو ماه شاهد پنچ کیلو کاهش وزن هستیم این درحالیست که تمام فعالیت های باشگاه سالم بوده و هیچ گونه داروی غیرمجاز لاغری مورد استفاده قرار نمی گیرد.

عضو فعال دوره های ورزشی همچنین نیز افزود: انجام فعالیت های ورزشی در درمان چاقی و اضافه وزن اثر مطلوبی داشته و شرکت در دوره های ورزشی باشگاه و تغییر شیوه زندگی در بالا رفتن روحیه ونشاط در زندگی روزمره بسیار موثر بوده است.
انتهای پیام/گ
برچسب ها: چاقی ، زنان ، بیماری ، علمی ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.