معرفی کتاب؛

«گاهی نقطه سکوت» واسوخت را فریاد می‌زند

شعر «گاهی فقط سکوت» در مجموعه شعری «آن‌ها» اثر فاضل نظری را می‌توان شعری در مکتب واسوخت دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وقتی به میان انبوه کتاب‌ها می‌روی و در جستجوی فراغتی چند ساعته هستی، ناگهان کتاب «آن‌ها» اثر فاضل نظری خودنمایی می‌کند.

کتابی که در آغاز آن با سه جمله مفهومی برخورد می‌کنیم. در این کتاب آمده است: در روزگار شما «آن‌ها»یی است. خود را با «آن‌ها» همراه کنید. «آن‌ها»یی که چون ابر می‌گذرند.

وی درآغاز مجموعه شعر خود تلنگری به انسان می‌زند و از همان ابتدا با یک تلنگر خواننده کتاب را به خود می‌آورد. اما در این مجموعه شعری، اشعاری چون «آنجا و اینجا»، «سفرا، گرفتار رهایی»، «تقاطع»، «آن روزها»، «گاهی فقط سکوت» و چندین شعر دیگر خودنمایی می‌کند.

شعر «گاهی فقط سکوت» در مجموعه شعر «آن‌ها» نظرم را به خود جلب کرد. این شعر به سبک شعر «واسوخت» سروده شده است و من را به یاد ترکیب‌بند «وحشی بافقی» با عنوان «شرح پریشانی» انداخت. 

وحشی در ترکیب بند مشهور خود از دوستانش می‌خواهد به درد دل وی گوش دهند. او برخلاف شاعران پیشین خود بر سر معشوق فریاد می‌زند. این فریاد در این بیت مشاهده می‌شود: 

پیش او یار نو و یار کهن هر دو یکی است/ حرمت مدعی و حرمت من هر دو یکی است 

این ندانسته که قدر همه یکسان نبود/ باغ مرا مرتبه مرغ خوش الحان نبود 

اما این عصبانیت در بیت‌های پایانی «شرح پریشانی» خاموش می‌شود و به پایان می‌رسد. شعر «گاهی فقط سکوت» اثر فاضل نظری را از نظر درون مایه شعری می‌توان در ردیف اشعار مکتب واسوخت قرار داد. به خصوص آن‌جایی که از معشوق گلایه می‌کند. 

اما وی نیز مانند «شرح پریشانی» وحشی بافقی از سرزنش معشوق دست برمی‌دارد و به سبک شاعران پیشین می‌سراید.

وی در جایی از شعر خود دشنام یا دعای معشوق را در حق خود یکسان می‌داند. این مسئله را حافظ اینگونه بیان می‌کند و می‌گوید: 

اگر دشنام فرمایی و گرنفرین دعا گویم/ جواب تلخ می‌زیبد لب لعل شکرخارا 

فاضل نظری در بیت آخر، تمام خروش‌ها و سرزنش‌هایش در حق معشوق را سبکسری می‌داند. 

وقتی بیشتر مجموعه «آن‌ها» اثر فاضل نظری را ورق می‌زنی، شعروی با عنوان «سرزنش» تو را به سوی خود می‌کشاند. در این شعر از حس مشترکی سخن می‌گوید که افراد یکبار آن را تجربه کرده‌اند. فردی که همواره در معرض سرزنش دیگران قرار دارد، از آینه هم می‌خواهد تا او را سرزنش کند. 

فاضل نظری به خوبی این حس را به تصویر می‌کشد. در مجموع کتاب «آن‌ها» را می‌توان حاصل تجربه‌های متفاوت انسان‌ها دانست. همین مسئله شعرهای این مجموعه شعری را برای ما دلچسب می‌کند. گوناگونی مضامین در مجموعه شعری «آن‌ها» نمایانگر ابعاد مختلف شخصیت انسانی است.

وی انسانی خداجو، خسته از روزگار و کسی که مورد سرزنش واقع شده است را در کتاب خود به خوبی نشان می‌دهد. مضامین مختلف مجموعه شعری «آن‌ها» حال و هوای متفاوتی را برای خواننده خلق می‌کند و این مسئله خواننده را خسته نخواهد کرد.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار