مشهد؛

حال ناخوش حوزه نشر در خراسان رضوی

مدیر عامل تعاونی ناشران خراسان رضوی گفت: با توجه به کاهش تقاضا و کاهش تیراژ کتاب ها نسبت به قبل، هم اکنون حوزه نشر حال و روز خوشی ندارد .

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی نصیرزاده افزود: همچنین نیمی از ناشران این استان فعال و نیمه فعال هستند و بقیه به علت رکود حوزه کتاب غیر فعال شده اند.

وی اظهار کرد: بر این مبنا تیراژ سه هزار و پنج هزار نسخه بسیار اندک و به ندرت وجود دارد و عمده شمارگان کتاب های چاپی حدود یک هزار نسخه و کمتر از آن است.

وی با بیان اینکه رکود حاکم بر این حوزه به شدت محسوس است گفت: از 700 موسسه انتشاراتی موجود در این استان 50 درصد آنها فعال و نیمه فعال است به این مفهوم که یک تا پنج کتاب را در سال چاپ کرده اند و بقیه غیر فعال است.

نصیرزاده افزود: خروج از این رکود و بحران نیازمند کار کارشناسی بین حوزه ای در بخش های مختلف فرهنگی، اقتصاد و سیاسی است که باید طرحی جامع ارائه شود و سازمان هایی مثل آموزش و پرورش و آموزش عالی نیز با توجه به نقشی که در این بخش دارند باید درگیرشوند.

وی اظهار کرد: همه حوزه ها به نوعی دچار رکود هستند اما حوزه ادبیات و برخی حوزه های تخصصی مثل فلسفه و مانند آن هنوز فعالیتی دارند و کتاب های درسی و کمک درسی هم به تناسب نیاز متقاضی دارد.

مدیر عامل تعاونی ناشران خراسان رضوی ادامه داد: باید با تمهیداتی کلی و پایه ای برای خروج از این وضعیت چاره ای اندیشیده شود و بخش خصوصی به تنهایی نمی تواند در این حوزه تاثیر گذار باشد لذا نیازمند حمایت های دولتی و ترغیب و تحریک تقاضا در این حوزه هستیم.

انتهای پیام/س 

 

برچسب ها: نشر ، کتاب ، مشهد ، خراسان رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.